mobile menu icon
responsive search icon
پرتال پرشین پرشیا!
لوگوی سایت پرشین پرشیا
اجتماعی
اجتماعی > علوم اجتماعی >چرا اموال عمومی را تخریب می کنند؟- پدیده وندالیسم چیست؟
علوم اجتماعی

چرا اموال عمومی را تخریب می کنند؟- پدیده وندالیسم چیست؟

بارها با کسانی مواجه شده ایم که بدون هیچ دلیلی و یا با دلایل کودکانه مشغول تخریب اموال عمومی هستند. مثلا کسانی که بعد از مکالمه با تلفن عمومی گوشی آنرا می کنند و یا این که درست در زیر یک مجسمه و یا یک کتیبه باستانی با چاقو یادگاری می کنند.به این گونه افراد وندال می گویند و به این رفتار وندالیسم. وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیای و آثار فرهنگی باارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجاری اجتماعی به حساب می آید و دلایل متعددی برای آن عنوان می کنند. وندالیسم را در زمره انحرافات و بزهکاری های جوامع جدید دسته بندی می کنند و آن را عکس العملی خصمانه و واکنشی کینه توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف ها و شکست ها تحلیل می کنند.

 

 

● معنای لغوی و اصطلاحی

 

وَندال نام قومی از اقوام ژرمن اسلاو است که در قرن پنجم میلادی می زیستند و همواره به اسپانیا هجوم می آوردند و آن جا را تصرف می کردند. امروزه، اصطلاح وندال به کسانی اطلاق می شود که به دلائل مختلف با حالت اعتراض دست به تخریب می زنند تا تخلی روانی شوند. وندال ها مانند موریانه شهرها را ذرّه ذرّه می خورند؛ مثل نوجوانی که با چاقو صندلی ماشین را می بُرد.

 

وندال ها جوانان معارض قانون هستند که شاید از زیانی که به جامعه می رسانند، بی اطلاع باشند. آمار در ایران نشان می دهد که ۶۷ درصد از افراد دستگیر شد وندال در گروه سنّی ۱۰ تا ۲۵ سال قرار دارند که در آن سهم مردان بیشتر از زنان است. به لحاظ تحصیلی هم 35/4 درصد، تحصیلات راهنمایی و22/9 درصد تحصیلات ابتدائی داشته اند. وندال ها از قشرها و طبقات مختلف جامعه می باشند و تنها در بین طبقات پایین و کم تحصیل نیستند. می توان به هَِرها و کسانی که ویروس وارد شبک اینترنت می کنند، اشاره کرد که جزء نوابغ محسوب می شوند.

 

 

● ریشه های وندالیسم

اعمال و اقدام های وندالیستی هر چند که نشان دهنده روحیه و رویه بیمارگونه از سوی افراد و یا گروه ها یی است که موجب تخریب اموال عمومی مانند باجه های تلفن همگانی، صندلی اتوبوس ها، قطع نهال ها و آسیب درختان فضای سبز عمومی و... می شوند، اما ریشه یابی این اقدام های تخریبی نشان می دهد که عمدتاً علت و منشا این رفتارها، ناکامی و سرخوردگی برخی و یا گروهی از افراد جامعه بوده است.

 

کما اینکه بارها شاهد بوده ایم پس از برگزاری مسابقات فوتبال، هواداران تیم شکست خورده با شکستن بطری های شیشه ای در معابر عمومی و اصلی و آسیب رساندن به وسایل نقلیه عمومی، نظم اجتماعی و آرامش زندگی شهری را بر هم زده اند و خسارت های قابل توجهی را به وجود آورده اند و یا بارها در باجه های تلفن عمومی شاهد بوده ایم که افرادی پس از ناکامی در مکالمه و از دست دادن سکه های خود، به تخریب باجه تلفن پرداخته اند.

 

در این موارد هر چند که قوانین موجود، مجازات های نسبتاً سنگینی را برای متخلفان در نظر گرفته و علاوه بر اینکه آنان را ملزم به تامین مالی خسارت های تحمیل شده کرده محکومیت حبس تا ۱۰ سال را برای این قبیل افراد در نظر گرفته است. اما واقعیت این است که برخوردهای جبری و آمرانه هیچ وقت موجب ریشه کنی وندالیسم در جوامع شهری نشده و حتی در مواردی نیز به تشدید این رفتارهای ناهنجار منجر شده است.

 

 

جامعه شناسان شهری در این زمینه به ایجاد تمهیدات رفتاری و سلب انگیزه واکنش های تخریبی تاکید دارند و معتقدند که به طور مثال با آموزش تماشاگران تیم های ورزشی در مورد اهداف واقعی ورزش و همچنین با نمایش روابط دوستانه بازیگران دو تیم، می توان خشم و ناکامی هواداران تیم شکست خورده را تا حدود زیادی کاهش داد و یا ضمن کنترل منظم سالم بودن تاسیسات شهری از سوی ماموران سازمان های مسوول، می توان زمینه های روانی جلب اعتماد و مشارکت عمومی در حفظ و نگهداری اموال عمومی را فراهم آورد در مورد اماکن فرهنگی و باستانی اما به نظر می رسد نبود فرهنگ لازم برای شناخت ارزشهای فرهنگی و اجتماعی یک اثر تاریخی عامل ناخوداگاه بروز رفتارهای تخریب گرایانه است میل به ماندگاری که گاه در کانال وندالیسم تبلور می آید در صورت نبود آگاهی می توانند باعث ایجاد تخریبهایی شود که جبران آن غیر ممکن باشد مثل یادگاری هایی که در کنار نقش رستم و یا در دیواره های کاخ عالی قاپو می توان مشاهده کرد

گردآوری و تنظیم:گروه اجتماعی پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/social

منبع:روزنامه ابتکار

Wednesday 22nd of February 2012 22:54:38_______۱۳۹۰-اسفند-۰۳

مروری بر دیگر مطالب 'علوم اجتماعی'



تازه های علوم اجتماعی