Sunday 20th of April 2014 | امروز ۱۳۹۳-فروردين-۳۱

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com  

 

 

 


فرهنگ و هنر > عکاسی >ناصرالدین شاه قاجار، نخستین عکاس ایران

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

عکاسی

Friday 2nd of March 2012 20:00:14 ________ ۱۳۹۰-اسفند-۱۲

ناصرالدین شاه قاجار، نخستین عکاس ایران

 


جالب است بدانید نخستین تهرانی که عکاسی را یاد گرفت و لقب نخستین عکاس را به خود اختصاص داد چهارمین پادشاه قاجار، ناصرالدین شاه بود. پیدایش عکس و دوربین عکاسی برای اولین بار در اواخر دوره حکومت محمدشاه قاجار توسط نظامیان و مستشاران اروپایی که به تهران رفت و آمد داشتند، گزارش شده است.

 

عکس هایی که در ابتدا از تهران گرفته شده شامل عکس هایی از زندگی مردم و درباریان قاجار بود که متاسفانه نخستین عکس های برگرفته شده از ایران در موزه ها و مراکز فرهنگی خارج از کشور نگهداری می شود. با روی کار آمدن ناصرالدین شاه و علاقه وی به دوربین عکاسی، عکاسی از انحصار فرنگیان خارج شد.

 

وی عکاسی را از شخصی فرانسوی به نام «مسیو کارلیان» آموخت. خودش به کار عکاسی، ظهور فیلم و چاپ عکس پرداخت. از جمله عکس های معروفی که ناصرالدین شاه از خود به جا گذاشته است، عکسی از مهدعلیا (مادرشاه) و زنان حرمسرایش است. وی به غیر از عکاسی از زنان و سوگلی هایش، از بناها، مناظر، شکارگاه ها، ییلاقات و زندانیان سیاسی عکس می انداخت. بسیاری از عکس هایی که ناصرالدین شاه از زندانیان سیاسی گرفته در آلبوم خانه کاخ – موزه گلستان نگهداری می شود و جمله «خودمان انداختیم» دیده می شود.

 

پس از ناصرالدین شاه، سایر عکس های برجای مانده از دوران قاجار، عکس هایی از مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه، احمدشاه است که در حالت های مختلف ایستاده، نشسته، سوار بر کالسکه اسب دیده می شود و کمتر عکسی از مناظر طبیعی در آن روزگار به ثبت رسیده است. با روی کار آمدن پهلوی اول، عکس های بجای مانده در آن دوران بیشتر از احداثاث، ابنیه عمارات، پل ها، ساختمان، دانشگاه، خیابان کشی، شهرسازی، پارک، دانشکده، مدرسه و قشون است.

 

 

● مونتاژ عکس

 

ناگفته نماند که تا مدت ها ی مدیدی عکاسی در انحصار درباریان بود و آنها از عکس به عنوان وسیله ای جهت پیشبرد پاره ای از اهداف و مقاصد خاص خود استفاده می کردندو اگر در اوایل دوربین عکاسی فقط به منظور گرفتن عکس های یادگاری و نمایش مورد استفاده قرار می گرفت، به تدریج با استفاده از تکنیک های جدید عکاسی، عکس در زمینه های دیگر به کار گرفته شد. تا جایی که گروهی از دربایان برای تخریب چهره برخی از رجال سیاسی به دفعات عکس افراد مهم و سرشناس و یا دشمنان خود را با بدن حیواناتی نظیر سگ، گربه، الاغ و... مونتاژ و درمیان مردم توزیع می کردند.

 

 

● پدر عکاسی ایران

عکاسی که در ابتدا برای تفنن شاه و درباریان به تهران راه یافت، بعدها وسیله ای شد تا عده ای از شاگردان ممتاز و با استعداد دارالفنون برای آموختن فن عکاسی به اروپا اعزام شوند و چند نفر از آنها بعد از مراجعت مورد توجه ناصرالدین شاه قرار گرفتند و به عنوان عکاسباشی در دارالخلافه مبارکه ناصری مشغول به کار شدند و حتی برخی از آنها در مسافرت های داخلی و خارجی شاه را همراهی می کردند. محمدرضا بیگی، نگارنده کتاب تهران قدیم، نام عده ای از عکاسباشیان پایتخت را به ترتیب قدمت و مسوولیت برشمرده است:

 

«حاج میرزاعلی عکاسباشی – آقا رضای پیشخدمت (اقبال السلطنه)، عزیز خواجه (متصدی تاریکخانه و ظهور عکس)، عباسعلی بیگ (ناظم عکاسخانه)، معتمدالسلطان (رییس عکاسخانه)، حسنعلی (عکاسباشی)، عبدالله قاجار (عکاسباشی مدرسه دارالفنون)، محمدحسین قاجار و میرزا جهانگیرخان. در این میان حسنعلی عکاسباشی و عبدالله قاجار از کسانی بودند که عکاسی را در اروپا آموخته بودند و به سایران آموزش می دادند». اما تاریخ، عبدالله قاجار را پدر عکاسی ایران می شناسد و عکس های متعلق به دوران قاجار که توسط وی تهیه شده است باعث ترقی و پیشرفت وی در این رشته بیش از سایر رشته ها شد.

 

 

● آشنایی عوام با عکس

 

مردم تهران نسبت به این ابزار فرنگی و ماحصل آن آشنایی چندانی نداشتند. مشاهده تصویری از یک نفر که دقیقا با واقعیت مطابقت داشته باشد امری بسیار حیرت انگیز و تعجب آور برای عامه مردم بود. متداول شدن عکس در میان مردم را باید از زمان اجباری شدن ثبت احوال در تهران و سایر شهرستان ها دانست. نخستین سجل احوال که در زمان آخرین شاه قاجار به مردم تکلیف شده بود ورقه ای بدون عکس بود. اما با روی کار آمدن پهلوی اول، دستور عکس دار شدن سجل داده شد و مردم اجبارا با عکس و عکاسی سر و کار پیدا کردند.

 

مناظر مضحک عکس گرفتن ها برای ثبت احوال، ماجراهای خنده آوری را در تهران آن روزگار ایجاد کرده از آن جمله که برخی از مردم از دوربین عکاسی وحشت داشتند و حاضر به نشستن در جلوی آن نبودند یا اینکه خودشان را مچاله می کردند و یا با دست های شان صورت شان را می پوشانیدند در نتیجه عکاسان وقت زیاد را صرف ادا و اطوار های عامه مردم می کردند و با سخنان شان به آنها قوت قلب می دادند تا ترس شان از بین برود.

 

به عنوان مثال اگر پیرمردی برای عکاسی می آمد و ترس داشت، عکاس به وی می گفت اگر دوست داری مسجد آبادی یا محله تان را ببینی، تکان نخور و داخل سوراخ دوربین را نگاه کن که الان آن منظره جلویت نمایان می شود و یا اگر جوان بود، عکاس از وی می پرسید که کدام یک از رفقایت را دوست داری و وقتی جواب می داد، فلانی به او می گفت، جُم نخور، اکنون دوستت را داخل دوربین می بینی.

 

 

● عکاسخانه های مشهور تهران قدیم

در اوان رواج صنعت عکاسی در تهران، تنها عکاسخانه تهران «عکاسخانه مبارکه دولتی» بود که همگان به آنجا راه نداشتند و بیشتر اشراف و اعیان به این عکاسخانه می رفتند. عکاسخانه مذکور در خیابان جبارخانه به مدیریت عباسعلی بیگ بود و قیمت عکس در این عکاسخانه بستگی به کوچکی و بزرگی عکس داشت.

 

اما نخستین عکاسخانه عمومی تهران در خیابان علا ءالدوله (فردوسی) گشایش یافت که متعلق به شخصی به نام «روسی خان» بود. بعداز وی نیز فردی به نام ماشاءالله اقدام به پرپایی عکاسخانه ای در بازار بین الحرمین کرد که به عکاسخانه بین الحرمین ماشاءالله شهرت داشت. این دو عکاسخانه مختص مردم عادی بود. زنان تهرانی به هیچ عنوان راضی نمی شدند که داخل عکاسخانه های عمومی بشوند و نامحرم از آنان عکس بیندازد.

 

 

 

● اولین عکاس زن

 

به دلیل عمومیت یافتن عکاسی در خانواده های اعیان و اشراف، چند نفر از زنان و دختران نیز به تجربه کردن این صنعت نوظهور پرداختند و معروف ترین آنها که نامش به عنوان اولین عکاس زن ایران به ثبت رسیده، اشرف السلطنه همسر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه بود که عکاسی را از شاهزاده محمدمیرزا آموخته و راسا به فعالیت می پرداخت. اما نخستین زنی که به عکاسی عمومی پرداخت، خانم حداد بود که زنان برای گرفتن عکس به عکاسخانه وی در میدان شاهپور می رفتند.

 

● نخستین عکسی که در شب انداخته شد

در تهران قدیم، عکس ها همگی در روز و توسط نور آفتاب برداشته می شد اما نخستین عکاسی که در شب عکس گرفت، جعفر خادم بود. ابتکار جالب وی به این صورت بود که پودر منیزیوم را در ظرف درازی ریخته و دو طرف پودر را به سر سیم لخت برق وصل کرد و با آماده شدن عکس، کلید برق را زده منیزیوم مشتعل و تولید نور درخشان می کرد در این هنگام فلاش به کار می افتاد، خادم نخستین عکس در هنگام شب را از چهارراه حسن آباد گرفت و به دلیل نبود رقیب، عکس شب بسیار گران و تقریبا سه برابر قیمت عکس های روز بود. این عکاسخانه به نام خادم با آویختن تابلویی به نام «عکاس شب و روز» باعث حیرت و اعجاز مردم شد. جعفر خادم که از دوستان رضاخان بود بعد از به سلطنت رسیدن وی به خدمت دربار او درآمد و عکاس مخصوص دربار شد و پسرش به نام علی خادم نیز بعدها جانشین پدرش شد.

 

 

 

● قیمت عکس

 

قیمت عکس و شرایط پرداخت در آن دوران به این گونه بود که عکاس در ابتدا پیش پرداختی دریافت نمی کرد. بعداز تحویل عکس، پول را نقدا می گرفت. شش عکس شش در چهار فوری از یک قران تا دو قران و غیرفوری سه تا چهار قران و اگر همراه با کارت پستال بود برای مشتری پنج قران تمام می شد.

 

 

 

   فرزانه نیکروح متین

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

روزنامه شرق ( www.sharghnewspaper.com ) :منبع

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 

 


 

مروری بر مطالب گذشته عکاسی


       شگردهایی برای عکاسی در پاییز

       عکس های حمید جبلی دل کانادایی ها را برد

       نکات و اصول عکاسـی برای تازه کارها

       پوستر فیلم با عکس معنا می یابد-اهمیت عکاسی فیلم و سریال از منظر گرافیک

       محمد فوقانی:عکاسی که زاویه دید ندارد، اپراتور است

       تفاوت های عکاسی خبری با عکاسی فیلم و سریال

       چه رنگ لباسی برای عکس انداختن مناسب است؟

       آبلاردو موریلا (Abelardo Morell) عکاس هنری

       بهمن جلالی ,عکاس(۱۳۲۳ ۱۳۸۸)

       جامعه شناسی عکاسی

       آیا آلبوم های عکس قدیمی به موزه ها سپرده می شوند؟

       صد توصیه و نصیحت برای عکاسانی با سبک و سیاق حرفه‌ای

       جری اولسمن(Jerry Uelsmann)، عکاس هنری

       ناصرالدین شاه قاجار، نخستین عکاس ایران

       عکاسی فوق العاده از کودکان به همراه نکات حرفه ای

       تکنیک های عکاسان حرفه ای

       کریستوفر اندرسون عکاس خبری

       لاری سُلتان (larry Sultan)، عکاس مستند

       نکاتی پیرامون عکاسی گروهی

+مطالب بیشتر        


 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

 


تازه های

عکاسی


گفت و گو با محمدرضا شاهرخی نژاد، «عکاس» درباره سلف پرتره و تکنیک هایش


این طوری پرتره می گیرند-در باره عکاسی پرتره


فلانی خیلی فتوژنیک است!/رازهای زیباتر شدن در عکس


گفتگو با یک هنرمند درباره زنده‌یاد «صادق تیرافکن»


راهنمای عکاسی با گوشی های هوشمند


عکاسی: HDR چیست؟/چطور یک عکس اچ دی آر بگیریم؟


۱۰ سوال رایج عکاسان آماتور


عکاسی حرفه ای از کودکان


راهنمایی های ساده برای عکاسی در سفر


عکس های پرتره را چگونه بگیریم؟


ترفندهای عکاسی از خوراکی ها با موبایل و دوربین!


ترفندهای عکاسی از نوزاد در خانه


مریم زندی:نسل ما بیشتر به جاودانگی فکر می‌کند


گفت‌وگو با حميد جبلي، به بهانه برپايي نمايشگاه عكس‌هايش


نیکی کریمی جدیدترین عکس هایش را به گالری گلستان می برد


محرومیت عکاسان ایرانی از شرکت در مسابقه نشنال جیو گرافی


شگردهایی برای عکاسی در پاییز


عکس های حمید جبلی دل کانادایی ها را برد


نکات و اصول عکاسـی برای تازه کارها


پوستر فیلم با عکس معنا می یابد-اهمیت عکاسی فیلم و سریال از منظر گرافیک


 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



ترانه‌های حبیب محبیان در کتاب «مرد تنهای شب»‌ در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود



 ● مرد آهنگساز از نقاشی‌هایش گفت

 ● همچنان ایستاده‌ایم / فراز و نشیب‌های یک حایزه ادبی در گفت‌وگو با فرزانه طاهری

 ● گفت‌و‌گوی ویژه با کیمیایی، مهرجویی و عطاران در یک مجله تصویری / بازگشت جیرانی به دنیای سردبیری

 ● دلقک‌هایی بودیم که دیگر مهارت خنداندن نداشتیم/ خارجی‌ها می‌دانند در آثار ضد اخلاق و دین بازی نمی‌کنم

 ● «ترانه علیدوستی» ،چه زود بزرگ شد!

 ● آرتور شوپنهاور؛ فیلسوف اراده و بازنمود

 ● هانری برگسون,فیلسوفِ مهجور فرانسه

 ● خداحافظی با مرد «صد سال تنهایی»/نگاهی به زندگی گابریل گارسیا مارکز

 ● بازگشت مهران مدیری «با شب‌های برره 2» به تلویزیون/با 150 قسمت

 ● جشن تولد 91 سالگی یک موسیقیدان پیشکسوت/ گلپا، ایرج و ... از بزرگ لشگری می‌گویند

 ● مهاجرت نورالدین زرین کلک پدر انیمیشن ایران

 ● یکتا ناصر به «جاده قدیم» پیوست

 ● واکنش جعفری‌جوزانی به حواشی دفن پیکر «ریچارد فرای»

 ● کرسی ایران‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در دست یک ایرانی

 

 

 


هنرهای تجسمی


پدیده نمای «رومی» و سندرم «کاخ نشینی»,زنگ خطری برای معماری ایران

معماری معاصر

آشنایی با هنر معماری/معماری چیست؟

تاثیر نور در معماری مدرن

شش نقاشی مشهور عصر مدرن به انتخاب هافینگتون‌پست+عکس

 

 

تازه های سبک زندگی



۴داستان واقعی از عشق های عجیب



 ● نکاتی مهم برای والدینی که فرزندان دوقلو دارند

 ● چگونه اول صبح صورتی زیبا و شاداب داشته باشیم؟

 ● همسر مطلوب مردهای ایرانی را بشناسید

 ● با دخترهای پر توقع اینجوری رفتار کنید تا هر دو خوشبخت شوید!

 ● بهترین زمان برای جدا کردن اتاق خواب کودک چند ماهگی است؟

 ● چند توصیه از مهم‌ترین کارشناسان دکوراسیون از نیویورک

 ● حرفهای جالب مدلی ایرانی که میگوید کار «فشن» با «اعتماد به نفس» گره خورده

 ● موهای ناخواسته و زائد بدن و مزایا و معایب «بندانداز»های برقی

 ● دکوراسیون منزل شیک و زیبا با جادوی رنگ آبی+تصاویر

 ● لباس برای افراد چاق و این اصول خوش تیپی!

 ● ده قانون اصلی تربیت کودک

 ● چگونه خطاهای آرایشی مان را با آرایش مناسب اصلاح کنیم؟

 ● ۱۰ انتخابی که ۱۰ سال آینده به اشتباه بودنشان پی میبرید

 ● این پارچه های زربفت گران قیمت زنانه متری چند؟

 

 

 


آخرین های سایت


فرزند مقتول: تحت شرایطی "ریحانه جباری" را می بخشیم



ترانه‌های حبیب محبیان در کتاب «مرد تنهای شب»‌ در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود



مرد آهنگساز از نقاشی‌هایش گفت



همچنان ایستاده‌ایم / فراز و نشیب‌های یک حایزه ادبی در گفت‌وگو با فرزانه طاهری



گفت‌و‌گوی ویژه با کیمیایی، مهرجویی و عطاران در یک مجله تصویری / بازگشت جیرانی به دنیای سردبیری



دلقک‌هایی بودیم که دیگر مهارت خنداندن نداشتیم/ خارجی‌ها می‌دانند در آثار ضد اخلاق و دین بازی نمی‌کنم



«ترانه علیدوستی» ،چه زود بزرگ شد!



آرتور شوپنهاور؛ فیلسوف اراده و بازنمود



هانری برگسون,فیلسوفِ مهجور فرانسه



ستاره سینمای ایران:شانس صعود تیم ملی ایران زیاد است/ امیدوارم کریمی و رحمتی دعوت شوند



هر روز و هر ساعت به تمدید قراردادم فکر می‌کنم/ از کی‌روش ممنونم



پوست سیب قرمز ضد این بیماری مهلک است



 

 

 

از آرشیو موسیقی


یاد استاد

 

 

 

◊ یک قصه بیش نیست غم عشق وین عجب     کز هر زبان که می‌شنوم نامکرر است.   حافظ ◊

   PersianPersia PersianPersia.com |2014-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است