mobile menu icon
responsive search icon
منوی پرتال پرشین پرشیا
لوگوی سایت پرشین پرشیا
فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنر > موسیقی > آموزش موسیقی >جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد

جزئیاتی که آموزش موسیقی به آن نیاز دارد

بخش:آموزش موسیقی

یک تمرین خوب با یک برنامه خوب و صحیح آغاز می شود. اگر شما ۵ دقیقه تمرین را در برنامه یک روز شلوغ خود جا می دهید یا یک بعدازظهر کامل را صرف این کار می کنید، باید نحوه درست تمرین کردن را بدانید. تمرین کردن جزئیات زیادی دارد که آموزش موسیقی محتاج آن است. البته قطعاً زمانی که به درستی تمرین می کنید هم مسائلی از قبیل مشکلات موجود در قطعات، شگفتی های پنهان در آنها و تجربه های تازه هم به وجود می آید. اما می توانید از قبل خود را برای آنها آماده کنید. یک برنامه صحیح به شما شیوه تمرکز حواستان روی یک مشکل برای برطرف کردن آن را آموزش می دهد. منظور من از برنامه، توالی خشک یک سری فعالیت نیست.


به جای خطوط خشک از پیش تعیین شده زمان فعالیت ها، در جست وجوی روش طبیعی که می توانید این کارها را انجام دهید، باشید. برای مثال قبل از اجرای یک اثر حتماً به آن فکر کنید، در زمان حال اجرا کنید و در آینده به اجرایتان گوش کنید و راجع به آن بیندیشید. می توانید در همه موارد از این روش استفاده کنید مثلاً برای آینده برنامه ریزی کنید، سپس آنها را انجام دهید و بعد ببینید آیا واقعاً آنچه را که از قبل انتظارش را داشتید، انجام داده اید یا خیر.


اگر از این زاویه نگاه کنید، تمام این کارهایی که انجام می دهید برنامه اند. اگر قبل از شروع فعالیت به آن فکر کنید، برنامه شما دقیقاً شکل کارهایی که انجام می دهید را به خود می گیرد. حتماً باید قبل از شروع کار بدانید که چه می خواهید بکنید. بعد از آن متوجه خواهید شد که تمرینات شما چقدر خوب پیش رفته است.


همیشه برنامه ریزی از درون ذهن شروع می شود اما اجازه ندهید که در آنجا باقی بماند. تصمیم هایی که گرفته اید و کارهایی که انجام داده اید (با ذکر اینکه در کدام یک از آنها موفق بوده اید و در کدام یک شکست خورده اید) را در جایی ثبت کنید، پس از مدتی آنها راهنماهای باارزشی برای شما خواهند شد.


معلم های با تجربه و نوازندگان حرفه ای هم از همین ایده ها استفاده کرده اند. کتاب های فراوانی راجع به آموزش تمرین موسیقی نوشته شده است که پایه بیشتر آنها همین برنامه های روزانه بوده است. معلم ها با استفاده از فهرست های رپرتوار، برنامه های پیشرو آموزشی، تقویم تکالیف و سرفصل های دیگری از این قبیل، این کتاب ها را نوشته اند. شما هم می توانید به جای خلق دوباره این روش ها، از آنها به درستی استفاده کنید. هاف لپوف ویولنیست آزاد و معلم معروف کالیفرنیایی، روش های جالبی برای تدریس ارائه داده است.


او از صفحه های جدول بندی شده و فهرست های کار استفاده می کند. خودش می گوید: «استفاده از این روش ها برای سازمان دادن به تمرینات شاگردانم است. من در ابتدا خودم فقط از کاغذ های سفید برای تمرینات شخصی ام استفاده می کردم اما اکنون باید قطعات زیادی را تمرین کنم بنابراین، برای اینکه مطمئن شوم برپایه مشخصی حرکت می کنم، خودم هم این جدول ها را مورد استفاده قرار داده ام.»


بری گرین نویسنده کتاب ماندگار «بازی درونی موسیقی» با اضافه کردن مطالبی به مجله درس های بازی درونی موسیقی، آن را به صورت یک دفترچه فشرده برای دانشجویان و دانش آموزان درآورده است. در این دفتر فضاهایی برای نوشتن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت دانشجویان در زمینه کار در نظر گرفته شده. همین طور سئوالاتی راجع به نحوه آماده کردن قطعات از دانش آموزان شده است.


الیزابت میلز معلمی متعهد و بسیار جدی است که کمک های زیادی به متد سوزوکی کرده و شاید شما بیشتر آن را به عنوان ویراستار و حامی متد سوزوکی بشناسید.


او دو کتاب تاثیرگذار در متد سوزوکی و فهم این متد نوشته است که هنوز هم جزء منابع معتبر در تدریس این متد محسوب می شود. میلز چند سال قبل، دفترچه هایی از مباحثی که هنگام تدریس از آن استفاده کرده بود به نام «حاصلخیزی مطالعات موسیقی» به من داد، سرفصل های این کتاب بسیار آشنا بودند: اهداف، تکالیف، تمرین های ضبط شده، لیست رپرتوار و اجراهای ضبط شده.


او با استفاده استعاری از میوه درخت و رشد آن به کل مجموعه گرما و صمیمیتی داده بود. این نقاشی ها تمام جزئیات را به دقت بیان می کردند: از آماده کردن زمین (گوش دادن)، کاشتن بذرها (شروع تمرین)، تا جوانه زدن، رسیدن میوه، هرس کردن و شکل دادن و در آخر میوه رسیده (اجرا کردن). این تصویرهای مفید، به سازماندهی تمرینات کمک زیادی می کنند.


اگر از ایده کنار هم قرار دادن برنامه ها تمرین خود وحشت دارید و علاقه مند به استفاده از روش های اصلی هستید، می توانم سه برنامه چاپ شده را به شما معرفی کنم. آنها ابزارهای متفکرانه تمرین هستند و راهنماهای خوبی برای شما خواهند بود. هر سه آنها دفترچه های محکم ۲/۸۱ در ۱۱ اینچی هستند و در برخی ویژگی های موضوعی به هم شبیه اند. اما هر کدام روش های خاص خود را دارند و هیچ کدام یک برنامه بزرگ خارق العاده که برای همه مناسب باشد، نیست.


«طراح تمرین موسیقیدان ها» را در سال ۱۹۹۹ نشر مولتو موزیک چاپ کرد. اکنون این کتاب به چاپ دوم رسیده است. برای خرید آن می توانید به سایت moltomusicbooks.com مراجعه کنید، این کتاب را اشتفانی دیلزبک نوازنده ویولا و همسرش دیوید موتو نوازنده گیتارباس الکترونیکی نوشته اند. آنها این کتاب را برپایه تجربه هایشان هم به عنوان معلم و هم نوازنده نوشتند.


این برنامه ۶ دلار و ۹۵ سنتی به طور قطع راهنمای مناسبی برای انجام صحیح تمرینات است. صفحه های آن برای ۴۰ هفته تمرین (دو و نیم سال مدرسه) طراحی شده. در آن چند صفحه اضافه برای نگارش نت و ثبت تمرین ها در نظر گرفته شده است. صفحات برنامه درس های هفتگی مخصوص معلم ها است. صفحه های این کتاب شطرنجی هستند و فضایی را برای نوشتن تکالیف، گرم کردن دست، اتودها، تمرین ها و رپرتوار دارند.


در صفحه پشت تمرین ها روزانه کل فضا متعلق به دانش آموز است که مسائل اولیه تمرین مانند سرعت مترونوم، زمان انجام هر تمرین و کل زمان تمرین در یک روز، در آن یادداشت می شود. تاکید این کتاب به وضوح روی مدیریت زمان و ایجاد اهداف مناسب برای تمرین است. ریلزبک گفت تاکنون چندین معلم از این کتاب استفاده و همه آنها نتیجه را رضایت بخش اعلام کردند. او اضافه کرد: «می توان برای کودکان با مدادهای رنگی و ستاره ها به آن نشاط بخشید. برنامه بزرگسالان می تواند جدی تر باشد، آنها باید از مدادهای تیره یا جوهر استفاده کنند.» این عادلانه نیست!...


من هم مدادرنگی و ستاره ها را می خواهم! تمرین کردن امر مهمی است، اما نشاط بخشیدن هم به آموزش کمک می کند.


اگر به دنبال چیزی عمومی تر از تاکید مطلق روی برنامه ریزی استفاده از زمان می گردید، می توانید «ثبت کردن تمرین موسیقیدان ها» را امتحان کنید. در این کتاب راجع به روانشناسی تمرین کنندگان هم تحقیق شده است. بارتون کاپلان نویسنده این کتاب، سمینارهای زیادی در مورد موضوع تمرین کردن در سراسر دنیا برگزار کرده است. او از این کتاب به عنوان یک ابزار در تدریس تمرین کردن سود جست.


این کتاب علاوه بر تقسیم بندی زمان، یک رابطه احساسی با تمرین کنندگان در مورد تجربه تمرین، برقرار می کند. در تکمیل تصویرها و جدول های این کتاب ثبت: مودها، وقفه ها، ایده ها و حس زمان تمرین بسیار نقش دارد.


۱۵ صفحه اول این کتاب راهنمایی های مستقیمی برای استفاده از این روش را به خواننده می دهد. و پس از آن باید برنامه تمرین روزانه ۱۶ هفته، به صورت نوشتن تمرینات روزانه و خلاصه وضعیت هر هفته، یادداشت شود. در نمودارها و صفحات مخصوصی از این کتاب باید راجع به تکنیک رپرتوار اجرا شده و اجراهای ضبط شده، مطالبی نوشت. کاپلان می گوید: «در مدت ۸ سالی که در مدرسه منهتن تمرین کردن را تدریس می کنم، با دانش آموزان توافقاتی کرده ام: قرار است اگر آنها این جدول ها را پر کنند با نمره الف قبول شوند. هیچ گاه به محتوای مطالبی که نوشته اند نمره نمی دهم، بلکه فقط باید به طور کامل آن را انجام داده باشند.


پرکردن جدول ها و این صفحات خیلی وقت گیر نیست. و در پایان تنها یک ماه دانش آموزان راهنمایی های ارزشمندی را در اختیار دارند.» «ثبت کردن تمرین موسیقیدان ها»، قسمتی از یک سیستم خوب فکری است و هرکس با استفاده از آن می تواند بهره ببرد. در این مقاله ممکن است، کارهایی که در این کتاب خواسته شده، سخت به نظر برسد.


اما حقیقتاً این گونه نیست، می شود آنها را خردخرد انجام داد و این کار کمک بسزایی در فهم رابطه افراد با تمریناتشان، می کند و این خیلی مهم است. کتاب راهنمای تمرین «راهنمایی موسیقیدان ها به نتایج مثبت اتاق تمرین» نوشته لیندا م. گیلبرت کتاب بسیار جذابی است و روی هوشیاری در تمام لحظات تمرین تاکید می کند.


این کتاب با یک متن کوتاه تحت عنوان «ابزارهای پایه ای تمرین» که ماهرانه به موضوعات مهمی مانند بدن، حالت بدن، تنفس هنگام اجرا (البته این مبحث بیشتر به نوازندگان سازهای بادی کمک می کند، اما نوازندگان سازهای زهی هم که نفس می کشند، می توانند از آن استفاده کنند)، مراقبت های جسمی، تمرکز و توجه، اهداف و راه های آموزش و نحوه تمرین کردن اختصاص یافته است.


کتاب راهنما را نشر دامور به قیمت ۱۳ دلار و ۹۵ سنت منتشر کرده است. این کتاب به دو موضوع مهم اشاره می کند: نخست آنکه تمرین کردن مهارتی است قابل یاد گرفتن و می شود در آن پیشرفت کرد.


من با تمام وجودم آن را قبول دارم. دوم آنکه تمام مطالب این کتاب برای رابطه خاص معلم با هنرجو در نظر گرفته شده است. برنامه ریزی روزانه تمرین شامل یک فهرست ۲۵ موردی است. (مهم ترین آنها توجه به آرتیکولاسیون، سرعت آرشه، دینامیک و اینوناتسیون است.) به خاطر گستردگی شیوه های این کتاب ها و قیمت مناسب آنها، من تمام خوانندگان را به خرید هر سه کتاب تشویق می کنم. این فقط نمونه کوتاهی از برنامه های نوشته شده است. متدهای بسیار زیادی وجود دارند که آنها هم ایده های سودمندی دارند.


مهم است که بدانیم این برنامه ها تنها یک وسیله اند، نه تکلیف. هدف تمام آنها ایجاد پشتکار برای تمرین صحیح است، چیزی که بیشترین خدمت را به یک موسیقیدان می کند.

 

برگرفته از: پایگاه اطلاع‌رسانی گفتگوی هارمونیک
گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/artandculture

مروری بر دیگر مطالب 'آموزش موسیقی'



تازه های آموزش موسیقی