Wednesday 16th of April 2014 | امروز ۱۳۹۳-فروردين-۲۷

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com  

 

 

 


فرهنگ و هنر > سینما > سینمای جهان >«ابدیت و یک روز» از مهمترین آثار تئو آنجلوپولوس، فیلمساز شهیر یونانی است

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

سینمای جهان

Tuesday 31st of January 2012 12:46:17 ________ ۱۳۹۰-بهمن-۱۱

«ابدیت و یک روز» از مهمترین آثار تئو آنجلوپولوس، فیلمساز شهیر یونانی است

 


ابدیت و یک روز چنان که از نام آن برمی آید، فیلمی با محوریت زمان است. هرچند که آنجلوپولوس در این اثر تاکید ویژه ای داشت بر این که زمان بیش از آن که امری فیزیکی و ملموس باشد، مساله ای روانی و ذهنی است. این مضمون با ریتم کند و شیوه روایت فیلمساز نیز کاملا در «ابدیت...» هویداست.

 

حتی صدای ذهنی الکساندر، شخصیت اصلی فیلم نیز این امر را تشدید می کند. ضمن این که رفت و برگشت های زمانی میان گذشته و حال در قالب فلاش بک های مدام، اهمیت زمان را در فیلم و البته زندگی الکساندر بازگو می کند. کارگردان با اجرای سکانس های طولانی اغلب بدون کات، زمان داستانی فیلم را چنان طولانی کرده و کش داده است که سفر یک روزه واپسین ۲۴ ساعت زندگی الکساندر، در حد و اندازه درازای یک قرن در نظر تماشاگر جلوه می کند و چنین به نظر می رسد که حین مشاهده دقایق پایانی زندگی الکساندر، لحظه ای از او غافل نبوده ایم و تمام لحظات این شبانه روز کشنده را تماشا کرده ایم. بر این اساس، در زمان ۱۱۴ دقیقه ای فیلم، به خاطر شیوه کارگردانی منحصر به فرد آنجلوپولوس، تعداد نماهای اندکی را در فیلم شاهدیم.

 

 

فیلم، سفر بی بازگشت نویسنده مشهوری است که طبق وعده پزشکان، تنها یک روز دیگر فرصت زندگی دارد، در حالی که او در این یک روز، با حسرت های باقیمانده از زندگی اش سروکله می زند؛ از جمله تکمیل یک شعر نیمه کاره از شاعری قرن نوزدهمی.

 

آنجلوپولوس این ناکامی نویسنده را به موازات سایر شکست های او پیش می برد و جالب آن که برای این افسوس های باقیمانده، سبکی شاعرانه در فیلمبرداری، دکوپاژ و چیدمان صحنه های فیلم برگزیده است. برای نمونه می توان اشاره داشت به وفاداری بیش از حد کارگردان به میزانسن هایی که یادآور فیلم های پیش از موج نو اروپاست. مخاطب در طول فیلم به ندرت کلوز آپی از چهره بازیگران اصلی می بیند.

 

در عوض، «ابدیت...» مملو از حرکات آرام دوربین، مدیوم لانگ شات های حساب شده و پن هایی است که نه تنها از احساساتی شدن تماشاگر جلوگیری می کند که بر ایجاد رخوت و رکود و همین طور حس تنهایی آدم های فیلم، بخصوص قهرمان اصلی می افزاید. علاوه بر این، میزانسن های طبیعی و مصنوعی موجود در فیلم مثل کوه، دریا، جاده و خانه الکساندر چنان هنرمندانه توسط فیلمساز، قاب شده اند که تماشاگر نیز پس از تماشای فیلم به خود حق می دهد برای روایت چنین داستانی، نباید جز این انتظار می داشت.

 

 

این پرهیز از نمایش المان های دراماتیک و بازی های احساسی با محیط و کاراکتر، بشدت یادآور نمونه های خوب دیگری از چنین فیلم هایی در سینماست. برای مثال می توانیم از سه گانه ماندگار میکل آنجلو آنتونیونی یعنی «ماجرا»، «شب» و «کسوف» نام ببریم یا فیلم های فدریکو فلینی مانند «زندگی شیرین» و «هشت ونیم» که در آنها خلسه درونی شخصیت اصلی بدرستی لحاظ شده است.

 

البته نباید از خاطر برد که بخشی از این امتناع از نزدیک شدن به آدم ها یا حضور در مکان های شلوغ، به ویژگی فیلمسازی آنجلوپولوس برمی گردد که در غالب آثارش، دوربین خود را به مناطق دور افتاده یونان و دهکده های ساحلی و کوهستانی از یاد رفته می برد تا بتواند تصاویر بکرتری از خلوت گمشده آدم ها ثبت کند.

 

ابدیت و یک روز را می توان در زمره فیلم های نمادگرایانه هم برشمرد. فیلم سرشار از نماد و اشاره های بصری و مفهومی است که اندکی توجه می تواند آنها را در ذهن مخاطب روشن سازد. مهم ترین آنها تقابل ۲ شخصیت همراه در فیلم است که نشانه ای از زندگی و مرگ را القا می کنند. پسربچه آلبانیایی مهاجر، در نقطه آغاز زندگی و الکساندر در ایستگاه پایانی قرار دارند و هر دو در وضعیتی مشابه؛ سرگردان و بلاتکلیف و هر دو قصد دارند از رفتن سر باز زنند.

 

پسربچه نمی خواهد به کشورش برگردد و الکساندر نمی خواهد راهی سفر مرگ شود! به خاطر بیاورید زمانی را که الکساندر، پسرک را تا مرز آلبانی همراهی می کند و آنجا، با جنازه های آویخته بر ورودی مرز مواجه می شوند؛ نشانه ای دیگر. در واقع «ابدیت...» آکنده از نشانه های مرگ و فناست. تنها علائم امیدواری و حیات که الکساندر را به حرکت وامی دارد، حضور پسربچه و مرور خاطرات عاشقانه اش با «آنا»ست. او در این سفر ادیسه وار، از طریق بازخوانی یکی از نامه های نوستالژیک همسرش، اندوه بی توجهی اش به آنا را دوره می کند و در این سیر احساسی، باشکوه ترین لحظه های از دست رفته با آنا را به خاطر می آورد.

 

جایی از فیلم، الکساندر می گوید: «این روزها فکر آنا تمام ذهن مرا پر کرده است.» آنای از دست رفته که در بیشترین لحظات فیلم، یاد او در ذهن راوی زنده می شود، خود نمادی از جلوه های عشق، شادی و شور زندگی در تقابل با عقل افسرده الکساندر است.

 

 

شاید آنجلوپولوس قصد داشت از این طریق، درونمایه های فلسفی را نیز به فیلم خود بیفزاید که البته نمی توان گفت فیلم خالی از نشانه گذاری های فلسفی است، اما این حرف و هدف اصلی آنجلوپولوس نبوده است. کارگردان در حقیقت تلاش کرده با تصاویری شاعرانه و پرسه ای عالی و بی نظیر میان رویا، نوستالژی و واقعیت، در نهایت ایجاز و سادگی بگوید حتی اگر فقط یک روز تا پایان زندگی ات فرصت داشته باشی، اگر آن یک روز را درست زندگی کنی، به درازای ابدیت خواهد بود و این، همان کاری است که الکساندر می کند.

 

او که در همه عمر، عشق همسرش را نادیده گرفته، به خواسته های مادرش بی توجهی کرده و همیشه بیشترین دقایق زندگی را وقف نوشتن کتاب هایش کرده بود، اینک با حضور پسربچه مهاجر و نجات او از چنگال قاچاقچیان انسان و گشت و گذار میان ابنیه تاریخی و یادآوری شعرهای آن شاعر قرن نوزدهمی، انگار درست ترین کارهای زندگی اش را انجام داده و بالاخره برای یک بار هم که شده، چنان که شایسته است زندگی کرده است.

 

این گونه است که آن صحنه رقص پایانی فیلم در برابر ابدیت آبی دریا مفهومی نمادین و کارآمد می یابد و انگار که آنا، به شمایل استعاره ای از هستی و زندگی درمی آید و مگر چنین نبوده است؟ آنا، همه زندگی الکساندر بود، هر چند که این عشق را مانند کلماتی که پسربچه برای او می خرد، در «تنهایی» و «خیلی دیر» می جوید!

 

 

 

   احمدرضا حجارزاده

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

روزنامه جام جم ( www.jamejamonline.ir ) :منبع

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 

 


 

مروری بر مطالب گذشته سینمای جهان


       نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی چه تاثیری بر موسیقی، سینما و شعر گذاشت؟

       پل واکر در 40 سالگی درگذشت

       «مرشد تمام فیلمنامه‌نویسان» در 77 سالگی درگذشت

       باارزشترین بازیگران هالیووود معرفی شدند +عکس

       گفتگو با کیت وینسلت,عادی بودن، تنها چیزی است که «کیت وینسلت» می خواهد

       جولیان مور آلزایمر می گیرد

       دلوز و فلسفه در گفت وگو با عادل مشایخی/اندکی از زمان در حالت ناب

       سینما و فلسفه در گفت وگو با مازیار اسلامی به بهانه ترجمه کتاب «سینما ۱: تصویر حرکت»

       بهترین آثار جنایی تاریخ سینما به انتخاب روزنامه گاردین

       گفت وگو با جورج کلونی، بازیگر فیلم «بی وزنی»

       بیوگرافی کوتاه بهترین بازیگران زن جهان از نیکول کیدمن تا...+عکس

       سوپراستارهای دماغ گنده از رابرت دنیرو و خمسه تا...

       داستین هافمن از مراجعه همیشگی به روانشناس میگوید

       چرا "گذشته" شانس اول اسکار است/ رقبای فرهادی در یک نگاه

       بازيگران سينما چه فيلمي را دوست دارند + تصاوير

       ده زوج فیلمهای عاشقانه هالیوود در فیلم های ماندگار+عکس

       تازه ترین گفتگوی ماریون کوتیار بازیگر فرانسوی و نظر او در باره آنگ سان سوچی و گلشیفته فراهانی

       فیلم های جاسوسی اقتباسی از رمانهای جاسوسی که ارزش دیدن دارند

       «سکوت بره ها» 25 ساله شد/اثری از توماس هریس

+مطالب بیشتر        


 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

 


تازه های

سینمای جهان


دردسرهای مارمولک بودن/درباره «اسکار» یکی از موفق ترین انیمیشن های تلویزیونی در جهان


بازیگر «ماموریت غیرممکن» درگذشت


برناردو برتولوچی شبیه فروغ فرخزاد بود؟


رهبران بزرگ دنیا کدام فیلم ها را دوست دارند؟


رگ خواب آکادمی اسکار در دست «مریل استریپ»/ 18 نامزدی در 34 سال


نامزدهای اسکار 86 اعلام شد/ صدرنشینی «جاذبه» و «کلاهبرداری آمریکایی» اسکار 2014


اصغر فرهادی و برنیس بژو در گلدن گلوب 2014+عکس


معرفی برندگان گلدن گلوب 2014 در بخش سینما/ "گذشته" بی‌نصیب ماند


نگاهی به جهان سینمای تارکوفسکی به بهانه بیست و هفتمین سالمرگش


نیکول کیدمن: هالیوود عامل خشونت علیه زنان است/ آدری تاتو: دوست ندارم بدنم زیر نگاه‌های کنجکاو باشد


به مناسبت تولد/گفتگو با «استیون اسپیلبرگ» بزرگ


به یاد «همفری بوگارت»؛ اسطوه تاریخی سینمای کلاسیک جهان


انتقاد هالیوود ریپورتر از انتخاب‌های آکادمی اسکار 2014 و حذف «گذشته»


بازیگر برنده اسکار در 96 سالگی درگذشت


فهرست کامل نامزدهای جوایز گلدن گلوب 2014


انیمیشن های اسکاری؛ از شرک تا مارمولک وسترن/همراه با ۱۰ انیمیشن برتر جهان


نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی چه تاثیری بر موسیقی، سینما و شعر گذاشت؟


پل واکر در 40 سالگی درگذشت


«مرشد تمام فیلمنامه‌نویسان» در 77 سالگی درگذشت


باارزشترین بازیگران هالیووود معرفی شدند +عکس


 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



بزن «لایک قشنگه رو»!



 ● همکاری مجدد مدیری و قاسم خانی در شبکه سه برای طنز و خنده!

 ● چالش‌های گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب

 ● نظر همایون شجریان درباره کلیپ باران کوثری و حواشی آن

 ● دردسرهای مارمولک بودن/درباره «اسکار» یکی از موفق ترین انیمیشن های تلویزیونی در جهان

 ● چگونگی ساخت زیباترین پل های ایران از پل خواجو تا پل کلهر

 ● نگاهی به زمینه های تحول ادبیات ایران در عصر تجدد

 ● هانا آرنت و گفتار و عمل به مثابه حیات سیاسی

 ● ویشکا آسایش:خودم خواستگاری کردم/عشق و ازدواج هنرمندان

 ● بنیامین کنسرت برگزار می‌کند

 ● «پادشاه فصل‌ها» در بهار می‌آید/ تور کنسرت‌هایم را به شهرستان‌ها می‌برم

 ● مهاجرت علیرضا خمسه به امریکا,راست یا دروغ؟

 ● آداب و رسوم و مراسم ازدواج در بروجرد

 ● فراز و فرود صادق هدایت نوشته ای از محمد علی همایون کاتوزیان

 ● از دیالکتیک سقراطی تا تجربه گرایی ارسطویی

 

 

 


سینمای ایران


مهدی پاکدل: مثبت اندیشم اما فرهنگ رانندگی ندارم

مریلا زارعی: «الفت» کنار «راین» صدایم کرد!

گفتگویی با حال و هوای بهار و نوروز با یکتا ناصر

اصغر فرهادی در حضور همسرش نشان عالی هنر فرانسه را گرفت + تصاویر

گفتگو با پیمان معادی و دخترش؛ اصراری ندارم باران بازیگر شود!

 

 

تازه های سبک زندگی



دکوراسیون منزل شیک و زیبا با جادوی رنگ آبی+تصاویر



 ● لباس برای افراد چاق و این اصول خوش تیپی!

 ● ده قانون اصلی تربیت کودک

 ● چگونه خطاهای آرایشی مان را با آرایش مناسب اصلاح کنیم؟

 ● ۱۰ انتخابی که ۱۰ سال آینده به اشتباه بودنشان پی میبرید

 ● این پارچه های زربفت گران قیمت زنانه متری چند؟

 ● چگونه مژه هایمان را با فرمژه فر کنیم؟+عکس

 ● خانمها,انتخاب چادر و این نکات

 ● ویژگی های یخچال فریزر ساید بای ساید جدید شما

 ● چگونه بعد از عید از اضافه وزن مان جلوگیری کنیم؟

 ● آداب برخورد با کارگرِ خانه

 ● دخترها به خواستگاری کدام پسران بروند؟

 ● بچه ها تا کی باید کنار مامان و بابا بخوابند؟

 ● دختران بخوانند: پدر را ببین، پسر را بگیر

 ● صورت حساب قرار ۲ نفره را کی باید بپردازه؟

 

 

 


آخرین های سایت


بزن «لایک قشنگه رو»!



همکاری مجدد مدیری و قاسم خانی در شبکه سه برای طنز و خنده!



چالش‌های گریبان‌گیر نمایشگاه کتاب



نظر همایون شجریان درباره کلیپ باران کوثری و حواشی آن



دردسرهای مارمولک بودن/درباره «اسکار» یکی از موفق ترین انیمیشن های تلویزیونی در جهان



چگونگی ساخت زیباترین پل های ایران از پل خواجو تا پل کلهر



نگاهی به زمینه های تحول ادبیات ایران در عصر تجدد



هانا آرنت و گفتار و عمل به مثابه حیات سیاسی



درخواست دایی از بازیکنان پرسپولیس پس از نایب قهرمانی لیگ 13



آخرین وضعیت جسمی شوماخر قهرمان اتوموبیل رانی فرمول یک



7 آزمایشی که خانم‌ها باید انجام دهند,از ماموگرافی سینه تا دیابت



دکوراسیون منزل شیک و زیبا با جادوی رنگ آبی+تصاویر



 

 

 

از آرشیو موسیقی


آواز شهناز

 

 

 

◊ حافظ چه شد ار عاشق و رند است و نظرباز     بس طور عجب لازم ایام شباب است.   حافظ ◊

   PersianPersia PersianPersia.com |2014-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است