mobile menu icon
responsive search icon
منوی پرتال پرشین پرشیا
لوگوی سایت پرشین پرشیا
فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنر > موسیقی > نقد آثار و منتقدین >رونمایی آلبوم «دور تا نزدیك» با اشعار احمدرضا احمدی

رونمایی آلبوم «دور تا نزدیك» با اشعار احمدرضا احمدی

بخش:نقد آثار و منتقدین

هوشنگ كامكار و احمدرضا احمدی آلبوم موسیقی «دور تا نزدیك» را رونمایی كردند. در نشست خبری كه صبح امروز ـ ۱۴ مهر ماه ـ در محل خانه موسیقی برپا شده بود، هوشنگ كامكار،آهنگساز و سازنده آلبوم موسیقی «دور تا نزدیك»، گفت: انتشار این مجموعه و مراحل ضبط ، تهیه و دریافت مجوزش برایم تعجب‌آور است، زیرا از فاصله فكر و انتخاب شعر تا نوشتن موسیقی و گرفتن مجوز و نهایتا ضبط چاپ این اثر سه ماه به طول انجامید.
او یادآور شد: اول تیرماه شروع به تولید این كار كردم و قصد داشتم بعد از انتشار «منظومه‌های سمفونیك» كه اثری حماسی محسوب می‌شد، كاری انجام دهم كه متفاوت از كار قبلی‌ام باشد،به همین دلیل تصمیم گرفتم تا سیر تحول و دگرگونی ادبیات و شعر در ایران را به زبان موسیقی روایت كنم.


كامكار با اشاره به چگونگی انتخاب اشعار این مجموعه، توضیح داد: برای شروع كار به سراغ قدیمی‌ترین شاعر ایرانی یعنی «خاقانی» و شعر «ایوان مدائن» او رفتم،زیرا در محتوای این شعر نوعی نصیحت‌گویی به آدم‌هایی بود كه به دنبال مال‌اندوزی و جاه و مقام بودند.
این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش عنوان كرد: با توجه به محتوای شعری كه در این كار گنجانده شده بود، سعی كردم بافت اركستر نیز ساده باشد و البته پیچیدگی‌های خاص خود را كه در ارتباط با اشعار شعرای قدیمی بود، حفظ كند.


به گفته كامكار این شعر «خاقانی» به دنبال صنایع شعری است و از این جهت اثری سخت تلقی می‌شود.
او سپس به دومین قطعه این آلبوم اشاره كرد و افزود: بعد از «خاقانی» تفألی به «حافظ» زدم و یكی از بهترین اشعار او را خواندم. این‌بار سراغ شاعری رفته بودم كه در عین‌ زیبایی الفاظ ، نوعی نگاه عارفانه و انسانیت در اثرش دیده می‌شد و از سوی دیگر تلاش كردم تا جملات موسیقی این اثر با اشكال شعر مطابقت داشته باشد.


سرپرست گروه «كامكارها» تصریح كرد: بعد از «حافظ» تنها شاعری كه به نوعی به شعر تحول داد، «نیما» بود كه در این مجموعه شعر «مهتاب» را انتخاب كردم تا به لحاظ محتوای شعری بتوانم ارتباط موردنظر را حفظ كنم. اما از آن‌جا كه «نیما» كاملا با شعرای كهن تفاوت داشت و این طولانی‌ و مساوی بودن سطور شعر در قیاس با ادبیات كهن در اشعارش دیده نمی‌شد، لذا در مسیر آهنگسازی نیز كار متفاوتی محسوب می‌شد. از سوی دیگر طبیعت و زبان ساده در شعر نیما به وضوح دیده می‌شود و به همین دلیل برای هدف من بهترین گزینه بود.


او سپس در توضیح آخرین قطعه این مجموعه عنوان كرد: بعد از «نیما» تنها شاعری كه در میان شعرای نوپرداز می‌توانستند به سراغش بروم، «احمدرضا احمدی» بود كه با هم در مجموعه‌ی «در گلستانه» كار كرده بودیم و من شعر زیبای «در كمین اندوه» را از او انتخاب كردم كه به لحاظ شعر و زبان همان هدف قطعات قبل را دنبال می‌كرد و موسیقی نیز در این اثر كاملا هماهنگ با شعر،بود.
كامكار نگارش موسیقی در شعر نو را سخت‌تر دانست و افزود: هرچه از خاقانی به جلو می‌آییم بافت و اركستراسیون نیز مدرن‌تر می‌شود، زیرا كار شاعران نو زنده‌تر و جدیدتر است.


او اضافه كرد: از جمله ویژگی‌های مهم این اثر كاركردن با شاعری است كه خودش زنده بود و می‌توانست به چگونگی اجرای این اثر نظارت كند و نقد و كار را تغییر دهد.
«احمدرضا احمدی» شاعر معاصر نیز در بخش دیگری از این نشست،عنوان كرد: سال‌ها پیش به واسطه «بهروز غریب‌پور» با هوشنگ كامكار آشنا شدم و در آلبوم «در گلستانه» با او همكاری كردم. او به نوعی اولین كسی بود كه مرا به حوزه دكلمه‌خوانی وارد كرد و بعد از آن نیز در انتشار چندین كتاب با هم همكاری كردیم و همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم.
او با برشمردن ویژگی‌های كامكار،گفت: او قبل از هرچیز یك معلم است و در كنار آن دست به ترجمه و تألیف و سپس آهنگسازی و نوازندگی می‌زند و از آن‌جا كه هم موسیقی ایرانی و هم موسیقی غربی و كلاسیك را به صورت علمی می‌شناسد، كارهایی قابل تأمل انجام می‌دهد.


احمدی با اظهار خوشحالی از انتشار این مجموعه در زمان حیات خود، عنوان كرد: قطعا یكی از خوشبخت‌ترین آدم‌هایی هستم كه در زمان حیاتم اشعارم آهنگسازی شده است و خودم برای آن دكلمه‌خوانی كردم. من منتظر فرشته الهام نیستم و معتقدم هنرمند زمانی هنرمند است كه بتواند در هر شرایطی و هر زمانی كار كند و از هنر خود نان بخورد.
او سپس به آلبوم «در گلستانه» اشاره كرد و گفت: این اثر اتفاق مهمی در موسیقی بود كه با توطئه سكوت مواجه شد و كسی درباره آن ننوشت. اما امیدوارم اثر جدید به اندازه جایگاه خود مورد توجه قرار بگیرد و شنیده شود.
احمدرضا احمدی اذعان داشت: خیلی‌ها بر روی شعر نیما آهنگسازی كردند، اما موفق نبودند. ولی در این اثر سادگی شعر نیما با قدرت بسیار دیده می‌شود و نوع سازها و پرداخت آن‌ها از شعر «خاقانی» تا شعر من كه اثری به‌روز است، كاملا فرق می‌كند و این نكته ناشی از شناخت «كامكار» از دنیای شعر و ادبیات است.


او ادامه داد: در تمام این شعرها عنصر اصلی درد است، زیرا وقتی شاعر درد نداشته باشد، كارش بی‌مزه می‌شود و به همین دلیل هم این اشعار ماندگار هستند.
كامكار نیز در بخش دیگری از این نشست درباره انتخاب عنوان «دور تا نزدیك» برای آلبومش گفت: از آن‌جا كه از قرن شش تا امروز را برای قطعات این مجموعه انتخاب كرده‌ایم، این نام عنوان درستی بود كه از سوی احمدرضا احمدی انتخاب و با موسیقی اثر هماهنگ شد.


او در پایان این نشست خاطرنشان كرد:كاركردن در این شرایط در حوزه موسیقی نیاز به كمی عشق و دیوانگی دارد، چه‌بسا كه ما برای تولید این اثر تاكنون حتی یك‌ریال هم دریافت نكرده‌ایم و حتی اگر تا ۵۰ سال دیگر هم این آلبوم بفروشد هم، هزینه‌های این‌كار درنمی‌آید. اما ما این مجموعه را ساختیم تا فرهنگ شنیداری مخاطبان را بالا ببریم

برگرفته از: isna.ir
گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/artandculture

مروری بر دیگر مطالب 'نقد آثار و منتقدین'



تازه های نقد آثار و منتقدین