Sunday 1st of March 2015 | امروز ۱۳۹۳-اسفند-۱۰

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 


فرهنگ و هنر > فلسفه و اندیشه >نگاهی به زندگی و آثار ایمانوئل کانت

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



ویشکا آسایش: عاشق رضا شدم و ...



 ● مصاحبه خواندنی با مجید مظفری و دخترش نیكی

 ● سیما بینا چه آرزویی دارد؟

 ● برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف

 ● فرزاد حسنی:پدرشدن در سن و سال من عجیب نیست!

 ● آیدین آغداشلو قصد ترک ایران را دارد؟!

 ● برندگان اصلی مراسم اسکار 2015+تصاویر

 ● معرفی برگزیدگان هشتاد و هفتمین اسکار سال 2015

 ● ۶ چک برگشتی از ۶ پروژه دریافت کرده‌ام

 ● دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم

 ● نیکی کریمی و عشق های زندگی اش/عکس

 ● گفتگو با سعید آقاخانی بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر 93

 ● دلیل خداحافظی آنجلینا جولی از بازیگری!

 ● تلویزیون با کدام چهره‌ها سال 94 را تحویل می‌گیرد؟

 ● جمشید مشایخی در حسرت چه نقش هایی است؟

 

 

 

 


کتاب و نشر


دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم

هاروکی موراکامی چگونه دل مخاطب ایرانی رابه‌دست می‌آورد/ اعجاز یک روایت بی‌رنگ

« درباره کتاب سرمایه در قرن بیست و یکم» اثر توماس پیکتی/میزگرد شرق با محسن رنانی و ناصر فکوهی

مجله بخارا ۱۰۳ منتشر شد+فهرست مطالب

انتشار دو کتاب درباره موسیقی و بازیگری

از تازه‌های کتاب چه خبر! / کتاب‌های نشر بوتیمار، افراز و چشمه

چند کتاب تازه منتشر شد

خاطرات جنجالی زنی که رییس جمهور فرانسه را رسوا کرد/ برای این لحظه متشکرم!

رمان برگزیده ژانر وحشت آمریکا در ایران منتشر شد

برای نخستین بار,ترجمه «تسخیر‌شدگان» آلبرکامو به زبان فارسی

 

 

 

تازه های سبک زندگی



چگونه جشن سالگرد ازدواج یا تولد همسرمان را عاشقانه کنیم؟


نکاتی مهم جهت شستشوی فرش در قالیشویی


چه مدل یقه ای به من میاد و قشنگه؟+تصاویر


نحوه ی آرایش کردن برای مراسم های رسمی



 ● ۵ راه ساده برای داشتن پوستی درخشان قبل از عروسی

 ● خانه تکانی و آمادگی برای نوروز با برنامه ریزی درست

 ● 11 مدل کیف عنابی و شرابی رنگ سال ۹۴+عکس

 ● والدین عامل دکتر هراسی در کودکان!

 ● راهنمای خرید شال و روسری مناسب و شیک+تصاویر

 ● قواعد لباس نیمه رسمی برای آقایان با ایلیا کیوان+تصاویر

 ● آشنایی با مناسب ترین کفپوش های خانه+تصاویر

 ● خرید بهتر و مناسب تر از سوپر مارکت هـا (فروشگاههای بزرگ)

 ● چرا شعله عشق و عاشقی بعد از ازدواج فروکش میکند؟

 ● چگونه ریمل بزنیم که مژه ها و چشم های زیباتری داشته باشیم؟

 ● رعایت اصول فنگ شویی ، ورودی خانه شما را متحول می کند!+تصاویر

 

 

 

از گوشه و کنار ایران وجهان



ستاره های هالیوودی درمورد عشق چگونه فکر میکنند؟ از مدونا تا...


کوتاه ترین ازدواج ها در ایران و دنیا! ازدواج چند ثانیه ای!!!!


سخنان زیبا و آموزنده برای زندگی از آرتور شوپنهاور


دلیل اصلی طلاق نیکول کیدمن و تام کروز فاش شد!



 ● عکس سلفی جدید نیکی کریمی

 ● فرمان ویژه باراک اوباما برای مقابله با داعش

 ● گردن زدن ما با داعش تفاوت دارد!!

 ● جنجال عکس های بدون آرایش جنیفر لوپز در 45 سالگی + عکس

 ● پدر قرص‌های ضد بارداری درگذشت

 ● نامه رحیمی به احمدی نژاد/رحیمی محکوم امروز، چوب آبروبری‌های شما را می‌خورد

 ● پنت هاوس در تهران فقط متری 20 میلیون,و اجاره پنت هاوس...!!

 ● عکس جدید هدیه تهرانی در 42 سالگی

 ● عکسی که بهنوش بختیاری از 20 سالگی خود منتشر کرد

 ● اختلاف بسیار زیاد حقوق اوباما و رئیس جمهور چین

 ● پیشنهاد داعشی ها به ابوبکر بغدادی درباره خلبان اردنی

 

 

 

 

 

 

 

فلسفه و اندیشه

Saturday 1st of October 2011 21:18:03 ________ ۱۳۹۰-مهر-۰۹

نگاهی به زندگی و آثار ایمانوئل کانت

 


نگاهی به زندگی و آثار ایمانوئل کانت

ایمانوئل کانت ( Immanuel Kant ) در سال ۱۷۲۴ در کنیگسبرگ از شهرهای آلمان چشم به جهان گشود. پدرش شغل سراجی داشت. پدر و مادر کانت هر دو مردمانی پرهیزگار و مذهبی بودند. کانت تقریباً تمام مدت زندگانی هشتاد ساله اش را به علم آموزی و تألیف و تصنیف گذرانید. وی حتی در عمرش یک بار نیز به مسافرت هم نرفت. کانت ادای تکلیف زندگانی را بر تعیش و خوشگذرانی مقدم می شمرد. وی ابتدا برای گذران زندگی ناگزیر بود در خانه های اشراف و بزرگان به تدریس بپردازد. امّا این امر او را با اخلاق مردمان گوناگون و کسب تجربه کمک می رساند.

 

 

کانت پس از دوره دانش آموزی که او را به بیست و سه سالگی رسانید، مدت ۹ سال به معلمی خصوصی و مطالعات شخصی اشتغال داشت و در این دوره تمام تمرکز و توجهش تنها معطوف به علوم بود؛ یعنی به ریاضیات، طبیعیات و شعب و فروع آنها از جغرافیا و زمین شناسی و از قبیل آن. در این مباحث اساس تعلیمات وی عقیده های نیوتن بود. وی هر از گاهی مقالات و رسالاتی هم در باب مسائل گوناگون علمی می نوشت و منتشر می نمود.

 

اثر مهم علمی وی در این دوران مربوط به تحقیقاتی است که در نقد آرای نیوتن در زمینه هیئت عالم و چگونگی حدوث و خلق جهان نموده بود. وی در این تحقیق به مخالفت با نظریه "گردبادهای دکارت" پرداخت. این نظر چهل سال بعد توسط لاپلاس منجم و ریاضیدان شهیر فرانسوی مورد تأیید و تسجیل قرار گرفت و تکمیل گردید.

 

 

کانت در سن سی و دو سالگی رسماً مقام مدرسی یافت. وی ابتدا در دانشگاه کینگسبرگ به دانشیاری پرداخت و پس از چند سال تدریس، موفق گشت به مقام استادی نایل شود. وی پس از آن بیشتر به تدریس فلسفه اشتغال ورزید. کانت تا چهل و پنج سالگی جزء فیلسوفان جزمی به شمار می آمد و مبانی تعلیمات فلسفی او تعلیمات "ولف" بود که آن زمان در سرتاسر آلمان مقبولیت عام داشت. ولف از دانشمندان آلمانی بود که در جوانی زمان "لایب نیتس" را درک کرده و پیرو او گشته بود. ولف، فلسفه لایب نیتس را از تألیفات گوناگون وی استخراج نموده و به شیوه خاصی مدون کرده بود.

 

لذا کانت که زمان ولف را درک کرده بود به توسط او پیرو فلسفه لایب نیتس گشت. امّا چون روح سرکش و طبع تحقیق داشت؛ تبعیت صرف از لایب نیتس را ننموده بلکه به نقادی و اظهار رأی نیز می پرداخت. کانت که در ابتدا فیلسوفی جزمی بود با مطالعه نوشته های "هیوم" انگلیسی اعتقادش به فلسفه اولی سست تر می شد و از جزم در مباحث فلسفی باز می ایستاد. پیروان فلسفه اولی بر این باور بودند که تنها با برهان عقلی می توان به کشف مجهولات پی برد. امّا در مقابل، اکثر محققان روش اهل حس و تجربه را پسندیده بودند. باری پس از تأمل بسیار کانت هم در کشف حقیقت و موجودات حس و تجربه را تنها وسیله تحصیل علم پنداشت و معتقد شد که انسان به معرفت ذوات نمی تواند دست یابد و باید به بحث در عوارض و حادثات اکتفا نماید.

 

 

کانت بر این باور معتقد شد که برای حسن عمل و ایمان به مبدأ و معاد، مبانی فلسفی لزوم و ضرورت ندارند. بلکه تنها پاکی سرشت لازم است تا دل به لزوم پرهیز از بدی و رغبت به نیکی گواه دهد و وجدان پاک به ایمان به غیب و معاد حکم نماید. وگرنه آن فردی که از بیم کیفر و امید به پاداش از بدی پرهیز می نماید و به نیکی گرایش و رغبت پیدا می کند؛ چندان شرافت و فضیلتی نخواهد داشت. کانت مدت چندین سال هم در این اندیشه ها غور نمود و به مطالعه و تحقیق پرداخت تا سرانجام "فلسفه نقدی" را تأسیس نمود و نخستین اثر خود را که "نقادی عقل مطلق" نام داشت را منتشر نمود. وی در این هنگام حدود پنجاه و هفت سال داشت.

 

کانت با آنکه در رشته های مختلف علوم، بارقه ای از دانش را توشه خود ساخته بود ولی بیشتر علوم ریاضیات، طبیعیات، هیئت و نجوم و نیز فلسفه را به عنوان علوم اختصاصی و مورد توجه خویش قرار داد. کانت زندگی را با تجرد گذرانید و هرگز همسری برنگزید. امّا در زندگی شخصی بسیار دقیق و مرتب بود. با آنکه تفریح و تفننی نداشت امّا فردی خوش مشرب ، گشاده رو، مهربان و با عاطفه بود. وی پیروی کامل از اصول و فرامین اخلاقی را پیشه خود قرار داده بود از این رو با همگان نیکوکار و درستکار بود.

 

 

کانت به سبب کردار و مقالات علمی و آثاری که از خود بر جای گذاشت مورد مهر و محبت خاص و عام قرار گرفت و حتی دولتمردان نیز با او مهربان و باملاحظه بودند. تنها غبار کدورتی که به خاطر او رسید این بود که در سلطنت "فردریک گیوم دوم" پادشاه پروس در نتیجه رساله ای که به نام دین در حدود عقل نوشته بود مورد سرزنش قرار گرفت و حتی از وی تعهد و التزام گرفتند که دیگر از امور دینی چیزی ننویسد. امّا کانت پس از دوران فردریک گیوم خود را از این تعهد آزاد دانسته و موافق عقاید خود شروع به نگارش نمود و کسی نیز معترض وی نگشت.

 

آثار قلمی کانت بسیار و نزدیک هشتاد رساله و کتاب بزرگ و کوچک است. وی در اکثر مسائل علمی، ریاضی، طبیعی، جغرافیای طبیعی، زمین شناسی، هیئت، منطق، دیانت و سیاست دست به نگارش و تألیف زده است. امّا عمده ترین و مهم ترین آثار او در نقادی عقل و فلسفه است که سبب شهرت وی نیز گردید. نوشته های کانت اغلب پیچیده، غامض، دشوار و دیر فهم می باشند. فلسفه وی در زمان حیاتش در سرتاسر خاک آلمان مقبولیت عام یافته بود و حتی در کشورهای دیگر نیز طرفدارانی پیدا کرده بود. محبوبیت و مقبولیت کانت تا بدان حد بود که برخی از مردم حتّی در تکالیف شرعی خود نیز از وی استفتا می کردند؛ چنانکه وقتی بحث آبله کوبی پیش آمد در جایز بودن و نبودن این عمل از وی کسب تکلیف نمودند. کانت در اواخر زندگی خود دچار بیماری گشت و هشت سال پیش از مرگ قوای ذهنی اش به تحلیل رفت و از کار بازماند. وی در سال ۱۸۰۴ دیده از جهان فروبست.

 

 

   نسترن میرزایی

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

روزنامه رسالت ( www.resalat news.com ) :منبع

 

 

مطالب پیشنهادی:

  - نیکولو ماکیاولی و نظریه جمهوریخواهی ایتالیا

  - چالش دیلتای و نیچه با هگل در مبانی انسان شناسی

  - خِرد اُسقف برکلی و موجودیت جوهری کائنات

  - نگاهی به زندگی و آرای افلاطون

  - مضامین فلسفه سیاسی روسو

  - رابطه فاشیسم و آنارشیسم با دموکراسی

 

 

 

 

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 


 

گوش کنید به موسیقی در آرشیو موسیقی پرشین پرشیا


آخرین های سایت


ستاره های هالیوودی درمورد عشق چگونه فکر میکنند؟ از مدونا تا...



از احضار فردوسی پور تا افشاگری وزیر/ صادرکردن گنج ایرانی به چین!



عواملی که در بیدارشدن پرسپولیس نقش داشتند/ حضور بزرگان برای بزرگی



ویشکا آسایش: عاشق رضا شدم و ...



مصاحبه خواندنی با مجید مظفری و دخترش نیكی



سیما بینا چه آرزویی دارد؟



برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف



فرزاد حسنی:پدرشدن در سن و سال من عجیب نیست!



آیدین آغداشلو قصد ترک ایران را دارد؟!



برندگان اصلی مراسم اسکار 2015+تصاویر



معرفی برگزیدگان هشتاد و هفتمین اسکار سال 2015



۶ چک برگشتی از ۶ پروژه دریافت کرده‌ام



دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم



30 ویژگی "جامعه زنده"/دکتر محمود سریع القلم



چگونه جشن سالگرد ازدواج یا تولد همسرمان را عاشقانه کنیم؟



 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

advertisement

 


تازه های

فلسفه و اندیشه


وضع کنونی هنر در جهان معاصر؛ محمد ضمیران در نشست زبان و آفرینش هنری


مصطفی ملکیان:چرا باید پارادایم داشت؟/کوپرنیک و تغییر پارادایم


ابتذال شرارت و مساله «منشاء شر» در جهان/دکتر ناصر فکوهی


جهتمندی پیشینی حیوانات,و انسان به مثابه هستنده بی­جهت


وقتی که هیچ چیز هنر نیست! درآمدی به‌ نقد هنری‌ معاصر


رابطه فلسفه و آموزش و پرورش در دنیای مدرن


فلسفه و موسیقی/نظر فیلسوفان بزرگ در باره موسیقی


پایانی بر شایعه ای دیگر درباره ویتگنشتاین‎


نگاه پراگماتیستی به فلسفة تحلیلی معاصر/ریچارد رورتی


تاریخ خرد و دیوانگی انسان در نگاه میشل فوکو


مفهوم سنت در اندیشه کارل پوپر


فروید و ادبیات


اسلاوی ژیژک در نیویورک تایمز:آیا می‌توان گفت داعش پیشامدرن است؟


هنر و زیبایی شناسی مدرن از دیدگاه آدورنو


پدیدارشناسی دازاین/دازاین در فلسفه هایدگر چیست؟


ندای آزادی انسان/نکته هایی درباره عصر روشنگری


فلسفه و ژورنالیسم در گفتگو با ناصر فکوهی


ترس از مردن؛ اشراف انسان به قطعیت مرگش


مارکس به روایت سید جواد طباطبایی


گفتاری در مسئله رابطه نفس و بدن


اسطوره‌زدایی نخستین گام نهادینه‌کردن اعتدال در گفتگو با ناصر فکوهی


دیدگاه پیرس و سارتر در مورد آگاهی و خود


گزاره های تحلیلی؛ مناظره کارناپ و کواین


مقدمه ابن خلدون ، مقدمه ای بر فلسفه تاریخ


جستاری در رساله گرگیاس افلاطون


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2015-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است