mobile menu icon
responsive search icon
منوی پرتال پرشین پرشیا
لوگوی سایت پرشین پرشیا
فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنر > هنرهای تجسمی >١٣ نكته خواندنى درباره حراج ١٣ میلیاردى آثار هنری در تهران

١٣ نكته خواندنى درباره حراج ١٣ میلیاردى آثار هنری در تهران

بخش:هنرهای تجسمی

یك - اصل اتفاق چه بود؟

ماجرا روى اعداد دور مى زند ١٣ میلیارد و دو تابلوى نقاشى از سهراب سپهرى كه از مرز روانى یك و نیم میلیارد تومان گذشتند... در همین تهران خودمان : ٩٠ نقاشى ، نقاشى خط ، مجسمه و عكس از ٨٧ هنرمند سه نسل معاصر ایران ، عصر جمعه ٩ خرداد ماهى كه گذشت روى میز سومین حراج تهران رفت و در حضور نزدیك به یك هزار نفر خریدار ، مجموعه دار هنرى ، مدیران گالرى ها ، مسئولین هنرى... در مجموع به قیمت ١٣ میلیارد و ٢٥٧ میلیون تومان به فروش رسید كه ریز اعداد همه فروش ها در جدول خدمتتان تقدیم شده است ؛ بدون شك در این میان رقم سپهرى ها هیجان انگیزتر است اما لطفا به این نكته هم توجه داشته باشید كه كف فروش آثار ١٠ میلیون بوده كه گویاى تثبیت ارتقاى قیمت یك اثر هنرى در پایتخت است.

 

 

دو- روند فروش چگونه بود؟

حراج تهران تلاش بسیار كرده است منطبق با استانداردهاى جهانى یك حراج رفتار كند ؛ برپایى حراج در یك مكان بى طرف ( هتل پارسیان آزادى ) ، برپایى سه روزه نمایشگاه پیش از حراج و ارائه شایسته آثار روى دیوار ، یك كاتالوگ نفیس ، برنامه ریزى بلند مدت و جلسات مستمر براى بازاریابى آثار و ... توانسته از این حراجى سه ساله و بسیار جوان ، رویدادى پخته و حرفه اى ارائه دهد؛ حضور در این حراجى و به ویژه امكان خریدارى كردن اثر با ثبت نام و دریافت یك شماره خرید میسر است كه علاقمندان از ٦ ششم خرداد تا ساعتى پی از حراج براى این مهم فرصت داشتند ؛ حراج تهران مثل هر حراجى دیگرى برای هر اثرى دو برآورد کمینه ( حداقلى و پایه ) و بیشینه ( حداكثرى ) تعیین مى كند كه در كاتالوگ به اطلاع عموم رسیده و مزایده و مسابقه براى خرید هر اثر معمولا از رقمی پایین تر از برآورد اولیه آغاز و هر بار كه متقاضى شماره اش را بالا مى برد بنا به ترتیب زیر به قیمت اثر اضافه مى شود:
تا مبلغ 20 میلیون تومان هر بار یک میلیون تومان افزایش .
از مبلغ 20 تا 50 میلیون تومان هر بار دو میلیون تومان افزایش.
از مبلغ 50 تا 100 میلیون تومان هر بار پنج میلیون تومان افزایش.
از مبلغ 200 تا 400 میلیون تومان هر بار بیست میلیون تومان افزایش.
از 400 میلیون تومان به بالا هر بار پنجاه میلیون افزایش.
به عنوان مثال همین اثر سهراب سپهرى از مجموعه تنه درختان كه یك میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان چكش فروش خورد ؛ در كاتالوگ ٦٠٠ تا ٨٠٠ میلیون تومان از سوى حراج تهران پیشنهاد شده بود كه از ٥٠٠ میلیون تومان روى میز حراج رفت و ٢/٥ برابر برآورد اولیه فروخته شد.
یا اثر دیگر سپهرى كه یك میلیارد و ٦٠٠ میلیون تومان فروش رفت ، توسط حراج تهران ٥٠٠ تا ٧٠٠ میلیون تومان پیشنهاد شد كه با انبوه متقاضیان به ركوردى تاریخى در بازار داخلى ایران دست یافت.

 

 

سه - ١٠٠ درصد آثار به فروش رسید

براى سومین سال پیاپى ١٠٠ درصد آثار ارائه شده در حراج تهران به فروش رسید و خریداران مشتاق ایرانى نگذاشتند هیج یك از آثار به انبار حراج برود!
چنین ركوردى حتى در معتبرترین حراجى هاى دنیا هم مسبوق به سابقه نیست ؛ در تحلیل این اتفاق ، كارشناسان از عطش خریداران آثار هنرى مى گویند و " رضا كیانیان " مى گوید :" باید اون بالا ، پشت میز حراج باشید و شور و شوق خریداران را ببینید كه براى خرید یك اثر چه رقابتى مى كنند " ؛ علیرضا سمیع آذر هم خودش مبهوت " هت تریك " كردن حراج تهران است و از عزم جزم ایرانیان براى حمایت از هنر كشورشان مى گوید؛...

 

 

چهار- رقم ها درست بخوانیم

دو تابلوى سپهرى آنقدر چشم ها را به خود خیره كرد كه بسیارى ، اعداد اعجاب آور را ندیدند؛ ركورد سوم این حراج از آن رضا درخشانى شد كه ركورد جهانى (world recorde )
او نیز هست : ٦٠٠ میلیون تومان كه به تابلویى بسیار زیبا و عریض از یك شكار ایرانى تعلق گرفت ؛ برآورد حراج براى این اثر ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیون تومان بود؛
نقاشى خط خوش رنگ سید محمد احصایى كه كلمه باشكوه " محبت " را در كتیبه ثلث با ورق طلا و رنگ سرخ آفریده است برآورد ٢٥٠ تا ٣٥٠ میلیون تومان داشت به مبلغ ٥٨٠ میلیون تومان چكش خورد.ركورد پنجم اما به دیگر نام بزرگ جامعه تجسمى ، آیدین آغداشلو رسید كه تابلوى دو قطعه اى " خاطرات انهدام " او با برآورد ١٨٠ تا ٢٥٠ میلیون تومان تخمین زده بود ، ٣٨٠ میلیون تومان فروخته شد یعنى بیش از دو برابر قیمت اولیه آن ؛ اگر در خواندن اعداد دقت فرمایید خواهید دید ٣٣ اثر ( یعنى بیش از یك سوم كل آثار حراج ) بالاى ١٢٠ میلیون تومان چكش خورده اند كه خودش یك ركورد تحسین برانگیز براى سرزمینى ست كه تا همین چند سال پیش ، نقاشانش نمى توانستند از راه نقاشى امرار معاش كنند.

 

 

پنج - ما ٢/٨ ، دنیا ١٤٣ میلیون دلار

این فروش جالب توجه بازتاب گسترده اى در رسانه هاى داخلى و خارجى داشت ؛ از ١٢ روزنامه كه آن را در صفحه اول خود جاى دادند تا رویترز و BBc ... به خصوص فروش هاى میلیاردى دو نقاشى سهراب سپهرى ، بمب هاى خبرى بود كه سرویس هاى هنرى را متوجه ماركت نوظهور هنر در تهران كرد كه خود این نكته هم براى هنرهاى تجسمى همیشه مهجور ما نیز یك سكوى دیده شدن بود؛ اما عجیب اینجاست برخى نائل آمدن یك اثر هنرى به این ركورد در داخل كشور را عیب مى دانند و از اهمیت ماركت هنر در اشاعه فرهنگ كشورمان در دنیا ، غیر از پشتوانه سازى براى فروش هاى خارجى و امكان ارز آورى آن غافل اند ؛ گویا این عده نمى دانند ركورد فروش یك تابلوى نقاشى در دنیا ١٤٣ میلیون دلار است و ركورد ما كه ركورد خاورمیانه هم هست همچنان ٢/٨ میلیون دلار پرسپولیس پرویز تناولى ست ؛ سهراب حراج سوم تهران با همه درشتى عدد یك و هشت میلیارد تومانى در دنیاى هنر رقمى نیست و ما اگر مى خواهیم هنرمان به سقف هاى دنیا برسد باید مراقب باشیم با تحلیل هاى تنگ نظرانه آب را گل نكنیم!

 

 

شش- سپهرى دو و نیم برابر پارسال

شعر سهراب و همین طور نقاشى اش براى ایرانى ، نوستالژى خاص دارد ؛ با توجه به محدود بودن شمار نقاشى هاى این چهره جذاب ؛ امكان رشد قیمت او همیشه وجود دارد ؛ كما اینكه سال پیش او در حراج دوم تهران با ٧٠٠ میلیون تومان ركورد زد و امسال دو و نیم برابر پارسال به عدد خارق العاده یك میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان رسید؛ این عدد ركورد جهانى سپهرى محسوب مى شود كه با توجه به اقبال بلندش مى توان انتظار داشت در آینده شاهد اعداد بزرگ تر براى آثارش بود.

 

 

بخش دوم

هفت- سالن زرین هتل آزادى

این سالن طبقه دوم هتل شیك پارسیان آزادى در همه سه دوره میزبان حراج تهران است ؛ لذا خاطرات ٢/١ میلیارد تومانى سال ٩١ و سپس ٦/٥ میلیاردى سال گذشته و این ١٣ میلیاردى امسال ، نام زرین را شایسته این سالن بزرگ با لوستر مجللش كرده است ؛ این سالن روز سه شنبه ٦ خرداد ، همزمان با عید مبعث به یك گالرى با شكوه تبدیل شد و همه ٩٠ اثر را روى دیوار خود جاى داد ؛ از حسن سلایق برگزاركنندگان ، برخى دیوارهاى سالن براى نمایش بهتر آثار رنگ شدند ؛ مثلا پس زمینه نقاشى هاى سهراب ، سیاه و پاویون پیشكسوتان سرخ رنگ شدند تا بیشتر به چشم آیند كه از فروش حراج پیداست موفق از كار در آمده اند؛ سالن زرین ، در روز نهم خرداد با جمع شدن دیوار هاى كاذب نمایشگاهى و چینش صندلى ها براى برپایى حراجى مهیا شد و این بار زرین تر از همیشه لقب گرفت.

 

 

هشت - خواهش كیانیان!

رضا كیانیان كه براى سومین سال پیاپى چكش سیاه حراج را به دست داشت ، ساعت ١٣ : ٦ پشت میز حراج قرار گرفت و پس از خوش و بش و آرزوى یك موفقیت دیگر براى هنر ایران یك خواهش كرد : " امسال بیشتر از دو سال پیش ، ٩٠ كار را باید ارائه كنیم اگر براى فروش هر اثر فقط دو دقیقه وقت بگذاریم و هیچ حرف دیگرى نزنیم سه ساعت باید وقت بگذاریم ؛ لذا لطفا از همین الان براى اثرى كه مى خواهید بخرید تصمیم قطعى بگیرید تا كار با سرعت خوبى پیش رود ." وقتى حراج ٤٠ : ٢٠ به پایان رسید معلوم شد ، حاضران خواهش آقاى مجرى را جدى گرفتند.

 

 

نه - چكش ١/٨ میلیاردى میز حراج را شكست!

از میانه هاى حراج ، صداى چكش زدن رضا كیانیان تغییر طنین داد و پیدا بود رضا كیانیان براى رسا شدن صداى چكشش ،ًآن را محكم به میز مى كوبد ؛ بعد از اتمام حراج مشخص شد صفحه مخصوصى كه كیانیان باید روى آن مى كوبید ، شكسته است ؛ به گفته كیانیان در هنگام فروش تابلوى نخست سهراب سپهرى كه خلق ركورد یك میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومانى را در پى داشت ، او چنان به هیجان آمده بود كه با ضربه اى سنگین چكش را به این صفحه كوبید و موجب شكسته شدن آن شد ؛ لذا او تا پایان حراج مجبور بود بر خود میز بكوبد كه طنین اولیه را نداشت.

 

 

ده - از دو تا هیچ تا شوخى با مسجد جامعى

كیانیان هنگام ارائه هر اثر ، توضیحات كلیدى درباره هنرمندش مى گفت و در میانه فروش ، آثارى كه بخت دستیابى به رقم هاى بالاتر دارند را با جملاتى به جلو هل مى داد ؛ مثلا وقتى مجسمه " هیچ " تناولى چنان كه باید با اقبال روبرو نشد گفت : " این دو تا هیچ است ها ." ... او دو سه بارى كه فرصت چند ثانیه اى یافت سراغى از احمد مسجدجامعى ( رییس شوراى شهر تهران ) كه در سالن حاضر بود گرفت و با او شوخى كرد و خودش گفت چون آقاى مسجد جامعى خوشرو است با او شوخى مى كنم ؛ او بدو ورود رییس شورا از او خواست از حراج خرید كند.

 

 

یازده - اثر ركوردساز را تلفنى از كانادا خرید

خرید از حراج تهران به دو شیوه ممكن بود : حضورى و تلفنى ؛ حراج به صورت آنلاین و از روى سایت حراج امكان تماشا داشت و خریدار غایب ( كه البته پیش تر باید فرم هاى لازم را پر مى كرد ) مى توانست براى ارتباط مستمر با ٨ خط تلفن در ارتباط باشد و رقم هاى پیشنهادى را به حراج گذار اعلام و در روند فروش مشاركت نماید؛ تعدادى از آثار این حراج از همین طریق به فروش رسید مثلا مهمترین اثر این دوره ، همان كار تنه درختان ١/٨ میلیاردى سهراب سپهرى كه خریدار تلفنى از كانادا آن را از رقباى سرسخت حضوریش برد؛ جالب است كه وقتى عدد تابلو از میلیارد گذشت و شمار خریداران معدود شد كیانیان گفت : " حضار بجنبند ، تلفن داره پیروز میشه " ؛ البته برخى خریداران تلفنى از همین تهران بودند و چون دوست نداشتند شناسایى شوند ترجیح دادند در خانه بمانند و از راه دور اثر هنرى بخرند.

 

 

دوازده - چهار بارى كه سالن به وجد آمد

سالن حراج تهران چهارى به شوق آمد و با دست زدن هاى ممتد جشن گرفت ؛ پیداست كه دو بارش براى میلیاردى شدن سهراب سپهرى بود ؛ دفعه سوم دقیقا روى كار چهل و پنجم رخ داد وقتى اعلام شد دقیقا با فروش نصف آثار این دوره ركورد سال قبل یعنى همان ٦/٥ میلیارد زده شده است ؛ دفعه چهارم هم وقتى مردم دست زدند كه نقاشى پرویز كلانترى ١٤٠ میلیون تومان به فروش رسید و ركورد این پیشكسوت خوش اخلاق ارتقاى دلپذیرى یافت.

 

 

سیزده- چه كسانى حراج تهران را برگزار مى كنند؟

حراج تهران را یك گروه حرفه اى برگزار مى كند كه سالیان متمادى ست در عرصه هنرهاى تجسمى صاحب نظر است ؛ دكتر علیرضا سمیع آذر ، مدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران و صاحب پنج كتاب تخصصى در زمینه هنر معاصر كه همگى شان در زمره منابع دانشگاهى هستند ، طراح و مدیر حراج تهران است كه او را یك تیم كارشناسى هفت نفره همراهى مى كنند ؛ به گفته سمیع آذر همكاران ویژه این حراج ، مدیران مهمترین گالرى هاى تهران هستند كه در خلق فروش هاى ١٠٠ درصدى هر سه دوره حراج نقش اساسى ایفا مى كنند؛ راز موفقیت حراج تهران اینست كه پس از اتمام امور حراج جارى ، بلافاصله براى حراج سال آینده برنامه ریزى مى كند؛


شایان ذكر است این مطلب در همشهرى روز پنجشنبه ٢٢ خرداد به چاپ رسیده است.

برگرفته از: honaronline.ir
گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/artandculture

مروری بر دیگر مطالب 'هنرهای تجسمی'



تازه های هنرهای تجسمی