Thursday 30th of October 2014 | امروز ۱۳۹۳-آبان-۰۸

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 

 

 

 


فرهنگ و هنر > موسیقی > نوازندگان ایرانی > در نیویورک نوازنده ضرب است-Matt Hannafin

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در سریالی جدید



 ● رخشان بنی‌اعتماد به تماشاگران فیلمش در دبی چه گفت؟

 ● گفتگوی غیرکاری با سیروس مقدم!

 ● آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر

 ● موسیقی زیرزمینی دست‌پخت چه کسانی است؟

 ● ساسان سپنتا درگذشت

 ● حرف‌های رضا براهنی درباره ایران، شفیعی‌ کدکنی و...

 ● نمایش فیلم مستند من، ماه و ماهی در خانه هنرمندان/کارگردان:جواد کراچی

 ● شرط های عجیب بازیگران سینمای ایران برای تهیه کننده ها

 ● رازهای شهرام شکوهی به روایت همسرش/ماجرای چای روز خواستگاری!

 ● هرمز شجاعی‌مهر چگونه پدری است؟

 ● آزاده نامداری مجری صداوسیما در یادداشتی به حواشی اخیر پاسخ داده است

 ● گفت و گوی با صداپیشه های شهرموش ها ۲

 ● کامبیز درم‌بخش جایزه نشان شوالیه می‌گیرد

 ● واکنش پوران درخشنده به اسیدپاشی

 

 

 

 


نوازندگان خارجی


گفت‌وگو با اشتفان ميكوس، موسيقيدان برجسته آلماني به بهانه اجرا در جشنواره فجر

ایزاک پرلمن-ویولنیست

مردی با فلوت طلایی-جیمز گال وی

لئون گرگوریان، موسیقیدانی از نسل سوم گرگوریان

ال گالادورو افسانه جاودان ساکسیفون

 

 

 

تازه های سبک زندگی



لباس پشمی را اینکونه نگه داری کنید تا فرم خود را از دست ندهد



 ● اسکار دلا رنتا، طراح لباس آدم معروف ها از اپرا وینفری تا...

 ● 3 روش برای پاک کردن لاک ناخن بدون نیاز به آستون

 ● پنج مهارت کلیدی برای موفقیت تحصیلی

 ● کرم روشن کننده پوست صورت بزنیم یا نه؟

 ● استفاده از شامپوهای رنگ کننده مو,آری یا نه؟

 ● خانمها و انتخاب مانتو بر اساس قد و اندام

 ● انواع چسب ها از چسب چوب تا چسب آهن

 ● یک طراحی دکوراسیون عالی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟+عکس

 ● مدل های جدید کت سفید دخترانه,ساده و شیک

 ● چگونه در ذهن دیگران ماندگار و تاثیر گذار شویم؟

 ● اصول انتخاب پرده اتاق در دکوراسیون اتاق کودک

 ● ریزه کاری های طراحی دکوراسیون اتاق کودک

 ● دکوراسیون اتاق کودک برای فصل مدرسه+عکس

 ● برای داشتن یک ازدواج موفق، دختران و پسران نیازمند مهارت هایی هستند

 

 

 


آخرین های سایت


احتمال تغییر تاریخ دربی بخاطر تیم استقلال



عقب نشینی ضرغامی در آخرین روزهای ریاست/حق پخش قبل از برنامه نود دو برابر می شود؟



بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در سریالی جدید



رخشان بنی‌اعتماد به تماشاگران فیلمش در دبی چه گفت؟



گفتگوی غیرکاری با سیروس مقدم!



آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر



موسیقی زیرزمینی دست‌پخت چه کسانی است؟



ساسان سپنتا درگذشت



حرف‌های رضا براهنی درباره ایران، شفیعی‌ کدکنی و...



نمایش فیلم مستند من، ماه و ماهی در خانه هنرمندان/کارگردان:جواد کراچی



فناوری های تشخیص هویت از بوی بدن تا اثر انگشت



لباس پشمی را اینکونه نگه داری کنید تا فرم خود را از دست ندهد



 

 

 

 

 

 

نوازندگان ایرانی

Monday 30th of November 2009 06:57:19 ________ ۱۳۸۸-آذر-۰۹

در نیویورک نوازنده ضرب است-Matt Hannafin

 


 در نیویورک نوازنده ضرب است-Matt Hannafin

Matt Hannafin در نیویورک نوازنده ضرب است که در هر دو نوع موسیقی ایرانی بداهه نوازی و ردیف نوازی فعالیت دارد. او دوره ی آموزشی تنبک ایرانی را با استاد کاووس شیرزادیان، طبل باJamey Haddad و Glen Velez، ضرب های آفریقایی باJohn Amira، Magette Fall و دیگران گذرانده است و صدا را در کنار آهنگ ساز La Monte Young و استاد Pandit Pran Nath آموخته.
عضوی از زنجیره ی گروه های بداهه نوازی (با پیانیست Dan DeChellis و نوازنده ی الکترونیکی Brian Moran) و مجمع Two Moon است.


آقای Hannafin کارهای تک نوازی نیز اجرا کرده اند؛ همچنین اجراهایی با آقای شیرزادیان، ضرب زنان Hearn Gadbois و Glen Velez و خیلی های دیگر داشته اند. در سالهای ۱۹۹۳ و ۹۴ او اولین ضرب نواز مرد در Layne Redmond بود که سابقا تمام اجرا کنندگانش زن بودند، از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ برای گروه نوازندگان ایرانی سنتی سروش ضرب زنی کرد، با اجرای ترکیبی خواننده / نوازندهAmir Vahab امیر وهاب و نوازنده نی/سرنا عمر فرخ تکبیلک Omar Faruk Tekbilek. او در جشنواره ی فرهنگی ایرانی میامی شرکت کرد، سازمان ملل و هیات ایرانی سازمان ملل، فضای سمفونی، هنرستان هنرهای زیبا،و در بسیاری اتفاقات دیگر حضور داشت، او همچنین در چند سال گذشته به عنوان یک مدرس نوازندگی ضرب سنتی و کلاسیک فارسی فعال بود.


متن زیر یادداشتی است از او که شیفتگی اش به ساز صرب، موسیقی ایرانی و بداهه نوازی را آشکار می کند.
استاد بودایی Seung Sahn این گونه نوشته: " وقتی تو و صدا یکی می شوید تو صدا را نمی شنوی؛ تو صدا می شوی".
من با آلت موسیقیم نشستم، طبل دستی ایرانی که ضرب یا تمبک خوانده می شود. وسیله ی ساده ای است: چوبی، به شکل گیلاس شراب، با پوست پوشیده شده که در انتها بلندتر است. روش استفاده ی آن مخالف سادگی اش است: مجموعه ای درهم تنیده از غلتیدن، بشکن زدن و ضربه که همگی ده انگشت برای بیرون کشیدن تمام جزئیات صدا استفاده می شوند. با وجود ریشه های ایرلندی نیویورکیم، نوازنده ی ماهر و استاد آموزش این ساز هستم، با یک اصل و نسب موسیقایی که یک راست به بزرگترین نو آور سنتی، استاد حسین تهرانی می رسد.


من نواختن یک الگوی ساده را با چشمانی بسته شروع می کنم. طولی نمی کشد تا شروع می کنم به آراستن ریتم و امتداد عبارت ها، اجازه می دهم موسیقی خودش نیرویش را بدست آورد. شروع می کنم به پر کردن فاصله ها، بازی کردن با نت ها و اضافه کردن وزن. به تدریج ساز آشکار می شود و من فریفته ی موسیقی آنی می شوم. دستان من هم به میان می آیند، صدا به غرش و جهش وجست و خیز درمی آید و خودش بدون من خلق می شود و
بعد چشمانم را باز می کنم.
شبی دیگر من در حس و حال دیگری هستم، فضای یک اتاق زیر شیروانی داخل یک روستای شرقی. اطرافم بزغاله هایی هستند ، زنگ و ناقوس های کره ای، حکاکی های روی چوب چینی، ملاقه های ترکی، یک طبل بزرگ عتیقه و چیزهای مختلف و عجیب غریب، مانند یک سینی حلبی و میله ای آهنی به شکل L از سیبری. امشب ، من یک کنسرت از بدیه سرایی آزادانه بدون رعایت قوائد و اصطلاحات برگزار می کنم. هنری انتزاعی که بدون طرح و توضیح قبلی و تا حد زیادی بدون بافت ریتمی یا نتهای هماهنگ شروع می شود. اندازه ی حرکت رعایت نوبت انجام کار در ترکیب، هارمونی و سرعت را اجرا می کند. اگر همگی خوب پیش بروند، نتیجه چیزی می شود مانند گفت و گو بین سوال و جواب. همراهان من می توانند این بعد از ظهر هر کدام یکی از این هزار دسته باشند. ما ممکن است هیچ وقت قبلا همدیگر را ندیده باشیم.


موسیقی شروع می شود. چشمانم را می بندم.
حضرت عنایت خان می گوید "آن کس که راز صدا را می داند، راز همه ی جهان را می داند."
صدا گوهری است قیمتی بر تاج من. صدا یک هنر کامل و همینطور نزدیکترین دوست من است. به عنوان یک نوازنده ی ضرب، یکی از لذت های بزرگ من دیدن یک شیئ و دانستن آن است که دقیقا چه صدایی خواهد داد اگر ضربه بخورد، مالش یابد یا بلرزد، حتی اشیاء درون اتاق. گاهی هم غافلگیر می شوم که این هم نوعی سرگرمی خوشنود کننده است.


برای کنسرت های ایرانی، تنبک به تنهایی کافیست زیرا کاملا با موسیقی تلفیق می یابد، با بدنه ای به سبک سنتی و ملودی هایی داخلش، چنانکه نوازنده ها برای بداهه نوازی آزاد هستند. اما در بداهه نوازی بدون قائده، جایی که شکل و حالت موسیقی در اجرا معلق و متزلزل می شود، یک نوازنده ی ضرب انتخابهای بیشتری از تن ها و صداها، برد و ترکیب و بافتش می خواهد به همان اندازه که یک پیانیست با ۸۸ کلیدش یا یک گیتاریست با ۲۴ فرتش می تواند خلق کند.
اگرچه موسیقی همیشه وابسته به نوازنده ، اتاق های صوت شناسی و حالت کلی غروب تغییر می کند، فلسفه ی شخصی من دو متغیر ثابت را لازم می داند: زیبایی صدا و خلوص معانی اشاره ها و حرکات که هر ضربه، صدا، هارمونی از تن ها و بافت ترکیب ها قادر به اتکا به خودشان باشند چون کلامی خشنود کننده، احساساتی و کامل.


ممکن است یک نقاشی نقطه چین کاری مانند کابوکی حاصل شود، جایی که یک تک ضرب خوش آهنگ روی طبل یا باسمه چوبی همه ی آنچه احتیاج است می شود. در مواقع دیگر، صدا می تواند عظیم باشد: یک چرخش روی طبل بزرگ یا ناقوس فضا یی محصور از صدا را پر کند یا یک ابری از ارواح متالیک باشد. گاهی صدا تار عنکبوتی از صداهای زنگی غیر منظم یا یک تق تق خاکی گرفته باشد.
صدا اغلب مدت زمان نواختنش را دیکته میکند، مانند نیروی تاریخی پیکر Richard Serra می ماند اما سپس همان طوری که به وجود آمده بود، ناگهانی و به طور کامل پایان می گیرد، سکوتی با همان قدرت برابر باقی می گذارد. هنگامی که موسیقی به خوبی پیش می رود، هر صدایی هنگام ضرورت خودش را ارائه می کند.


در بداهه نوازی آزادانه و به همین اندازه در نظم و ترتیب بسیار، موسیقی دان ها اغلب در این مورد می گویند " قوانین را که بدانی می توانی آنها را بشکنی" در یادگیری موسیقی فارسی، من دسته ای از قوانین را انتخاب کردم که دری را به سوی زیبایی و وحی باز کرد.
در اجتماع ما، ارزش تقریبا همیشه بر پایه ی تولید و مصرف قضاوت می شود. با بداهه سرایی، موسیقی را خلق کردم که فقط در لحظه وجود دارد، هیچ چیز را پشت سرش باقی نمی گذارد به غیر ازنوسان و خاطره .
در عرفان صوفی، وحی و الهام در"صوت سرمد"، صدای ساده ی انتزاعی نمایان می شود و معمولا به خاطر انحرافات دنیا (مادیات دنیوی) قابل شنیدن نیست. اما گاهی، اگر ما خوش شانس باشیم، می توانیم دری رو به آن باز کنیم.

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

دو هفته نامه فریاد :منبع

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 

 


 

مروری بر مطالب گذشته نوازندگان ایرانی


       نخستین موسیقیدان حرفه ای جامعه بانوان ایران- ارفع اطرائی

       جلیل شهناز را می توان به جرات بنیانگذار سبکی در تارنوازی نامید

       كیهان كلهر استاد صاحب سبك در كمانچه است

       حسین تهرانی از نوادر موسیقی ایرانی و زنده کننده تنبک

       در نیویورک نوازنده ضرب است-Matt Hannafin

       كامبیز افشاری یکی از حرفه ای ترین و برجسته ترین نوازندگان فلامنکو ایران

       وحید خادم میثاق، از بزرگترین نوازندگان نسل جدید

       گفت‌و‌گو با مجید خلج، تمبک‌نواز

       كامران داروغه

       فرامرز پایور

       زندگی و آثار جهانگیر ملک

       درباره ارشد تهماسبی

       محمدعلی اسماعیلی

       هنرمند مرحوم سید خلیل عالی نژاد

       استاد كمانچه ایران علی اصغر بهاری

       ...استاد تهرانی-تنبک و

+مطالب بیشتر        


 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

 

 


تازه های

نوازندگان ایرانی


لیلی افشار از کار,زندگی و گیتار میگوید


آرزوهای بیژن کامکار بیژن کامکار در سالروز تولدش


ارشد تهماسبی در یک نگاه


لیلی افشار در یک نگاه


گفت‌وگو با فریدون حافظی، استاد پیش‌کسوت تار ایران


گیتی آجودانی و نغمه های بومی ایران با پیانو


مازیار ظهیرالدینی، نوازنده ویلن


استاد ارفع اطرایی نخستین بانوی نوازنده ی حرفه ای سنتور


خاطرات كودكی از شور تا ماهور-سعید فرج پوری


استاد غلامعلی پورعطایی آفریننده-نوایی


مرثیه برای ماهی سیاه كوچولو-سیروس ملكوتی


روبیک گریگوریان از بهترین نوازندگان ویولون و رهبران ایرانی


افلیا پرتو بانوی پیانیست ایرانی است


استاد حبیب الله بدیعی موسیقیدان برجسته ایرانی, آهنگساز و ویلونیست


کیوان ساکت بنیانگذار و رهبر گروه وزیری


مسعود شعاری و سه تار


نخستین موسیقیدان حرفه ای جامعه بانوان ایران- ارفع اطرائی


جلیل شهناز را می توان به جرات بنیانگذار سبکی در تارنوازی نامید


كیهان كلهر استاد صاحب سبك در كمانچه است


حسین تهرانی از نوادر موسیقی ایرانی و زنده کننده تنبک


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2014-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است