mobile menu icon
responsive search icon
منوی پرتال پرشین پرشیا
لوگوی سایت پرشین پرشیا
فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنر > موسیقی > مصاحبه ها >کیوان ساکت: هنر برخی از هنرمندان پیش از خودشان خواهد مرد/ موسیقی ایرانی هرگز سنتی نبوده‌است

کیوان ساکت: هنر برخی از هنرمندان پیش از خودشان خواهد مرد/ موسیقی ایرانی هرگز سنتی نبوده‌است

بخش:مصاحبه ها

 کیوان ساکت تاکید کرد موسیقی دانانی که به شیوه و سبک 150 سال پیش وفادار مانده‌اند، مخاطبان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این آهنگساز و نوازنده هم زمان با رونمایی تازه‌ترین آلبوم خود، موسیقی ملی را مجموعه ای بزرگ از آواها و نواهای ایرانیان دانست که همیشه قابلیت به روز شدن را داشته و دارد.

کیوان ساکت که در آلبوم «کی می‌رسد باران»، تلاش کرده مخاطبان را با قالبی متفاوت از موسیقی ملی به لحاظ آهنگسازی و شعر روبه رو سازد، تاکید کرد آنان که می‌خواهند فقط شیوه گذشتگان را دنبال کنند، منزوی خواهند شد.

او با بیان این که بر خلاف آن چه رواج پیدا کرده است، موسیقی ایرانی هرگز سنتی نبوده، گفت: « موسیقی ما همیشه قابلیت به روز شدن را داشته و به لحاظ قالب، اجرا و محتوا همگام با زمانه نو شده است. برای همین است که این موسیقی در طول چند دهه گذشته به شکل‌های مختلف خودنمایی کرده است.»

 

 

این آهنگساز تاکید کرد: «شما کافی است به آثار استادانی چون علینقی وزیری، ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، نصرالله زرین پنجه، مرتضی نی داوود، علی اکبر شهنازی، جلیل شهناز، حسن کسائی، فرهنگ شریف و ... گوش فرا دهید و ببینید آنان همواره توانسته‌اند احساس، اندیشه، روحیات و منویات ذهنی خود را به شکل‌های مختلف بیان کنند. در واقع هنر هر کدام از این بزرگان رنگ و بوی خود را دارد و تکراری نیست.»

ساکت استفاده از ترکیب واژگانی موسیقی سنتی را درست نداست و تاکید کرد بهتر است از واژه ملی به جای سنتی استفاده کنیم. او ادامه داد: «موسیقی ملی مجموعه آواها، نواها، نغمه‌ها و ترانه های مردمی است که با هر زبان و قومیتی، ایرانی هستند. نغمه‌ها و آواهای آذری، کردی، لری، بختیاری، بوشهری، گیلکی، مازنی، ترکمنی، خراسانی، بلوچی و ... مردم دیگر نواحی ایران به علاوه موسیقی ردیف دستگاهی ما در این مجموعه قرار می‌گیرند.»

 

 

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین افزود: «این نواها و آواها ممکن است توسط یک، دو یا چند نوازنده نواخته شوند یا یک ارکستر بزرگ آن‌ها را اجرا کند. این ارکستر هم می‌تواند شامل سازهای ایرانی یا غربی یا ترکیبی از هر دو آن‌ها باشد.»

خالق آلبوم‌هایی چون «سبک‌بال»، «ای وطن»، «فسانه»، «دیدار شرق و غرب»، «قاصدک»، «شرق اندوه» و «می‌تراود مهتاب» که از تنوع موسیقایی زیادی بهره‌مند هستند، گفت: «هر اثر موسیقایی اگر به زبان مردم و زیبایی شناسی امروز همسو نباشد، مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. هنرمندی هم که مخاطب نداشته باشد، رو به زوال می‌رود. برای همین است که استاد مهدی اخوان ثالث می‌گوید هنر چنین هنرمندانی زود تر از خودشان خواهد مرد.»

 

 

این آهنگساز و نوازنده تار با اشاره به این که اگر بخواهیم شیوه گذشتگان را دنبال کنیم، سرنوشتی جز منزوی شدن نداریم، ادامه داد: «برخی از موسیقی دانان که به همان شیوه و سبک 150 سال پیش وفادار مانده‌اند، مخاطبان خود را از دست داده‌اند. چرا که نیازهای مردم یک قرن و نیم پیش با خواسته های جامعه امروز اختلاف‌های زیادی دارد. برای همین تنها جمع محدودی به این نوع آثار دل بسته‌اند که تعدادشان هر روز در حال کم‌تر شدن است.»

کیوان ساکت تاکید کرد: «هنر باید برخاسته از زندگی مردم، غم‌ها، شادی‌ها، آمال و آرزوهای آنان باشد. هنرمند باید این‌ها را با زبان روز بیان کند تا مردم بتوانند آن‌ها را درک کنند.»

 

 

آلبوم «کی می‌رسد باران» که با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی، سینما، تئاتر و تجسمی در خانه هنرمندان رونمایی شد، با آهنگسازی کیوان ساکت، شعر و دکلمه هرمز ناصر شریف و خوانندگی سینا سرلک توسط موسسه فرهنگی هنری راوی آذر کیمیا منتشر شده است.

طرح از حسین صافی

برگرفته از: خبرآنلاین
گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/artandculture

مروری بر دیگر مطالب 'مصاحبه ها'



تازه های مصاحبه ها