mobile menu icon
responsive search icon
منوی پرتال پرشین پرشیا
لوگوی سایت پرشین پرشیا
فرهنگ و هنر
فرهنگ و هنر > موسیقی > موسیقی فیلم >ردپای موسیقی نواحی در فیلم ها

ردپای موسیقی نواحی در فیلم ها

بخش:موسیقی فیلم

موسیقی بومی و نواحی ایران برگرفته از فرهنگ کهن مردمان منطقه ای است که صبح تا شام زندگی خود را با نوای موسیقی همراه کرده اند. زندگی آهنگینی که شاید نواهای پدید آمده آنها برگرفته از همین زندگی است. غم، شادی، تولد، مرگ، کار و... همه روایتگر این نوع موسیقی است. این ژانر از موسیقی که در جای جای کشورمان بسیار متفاوت است در دیگر ژانرها نیز راه خود را پیدا کرده، به گونه ای در زمینه موسیقی فیلم نیز توانسته در ساخته های آهنگسازان فیلم جا خوش کند.

 


موسیقی نواحی جدا از زندگی افراد منطقه نیست و به نوعی جزو زندگی آنهاست. به نظر من بزرگ ترین تفاوت موسیقی فولکلور با سایر موسیقی ها این است که موسیقی نواحی وجه جدانشدنی از زندگی مردمان منطقه است، به گونه ای که از بدو تولد تا مرگ قسمتی از زندگی آنهاست. می توان گفت آواهای نواحی نزدیک ترین آواها به طبیعت هستند.


برخلاف موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی خیلی قاعده مند نیست و با توجه به احساسات نوازنده متغیر است. برای مثال شما نمی توانید دو نوازنده پیدا کنید که تکنیک نوازندگی شان یا نوع ارائه شان از ملودی های یک منطقه دقیقا مثل هم باشد. حتی در ساخت سازهایشان از اندازه ها و فواصل یکسانی تبعیت نمی کنند. بر این اساس می شود گفت که موسیقی نواحی رهاترین نوع موسیقی است و کاملا با روحیات نوازنده و مخاطبان آن رابطه مستقیم دارد. حتی تند و کند کردن ملودی ها، تغییر ریتم و مقام ها همه کاملا بر پایه روحیات نوازنده است، پس سازهای نواحی مانند خود موسیقی نواحی پژواکی از شرایط متغیر اقلیمی و فرهنگی است.

 


بعضی ها فکر می کنند از موسیقی نواحی تنها باید در فیلم هایی با همین موضوع استفاده کرد که من با این تفکر مخالفم چراکه اصوات و سازهای تولیدکننده آنها ابزاری هستند در دست آهنگساز و هوشمندی آهنگساز و شکل چیدمان آواها باعث می شود ملودی یک حالت خاصی را القا کند و همان طور که از موسیقی نواحی می توان برای ساخت موسیقی فیلم هایی با موضوعات دیگر استفاده کرد از دیگر موسیقی ها همچون سنتی و کلاسیک هم می توان در ساخت موسیقی فیلم هایی با موضوعات فولکلور بهره برد که البته همه این موارد به هوش و نبوغ آهنگساز و تبحر آن برمی گردد.


از حروف الفبا می شود یک متن معمولی یا یک شعر فاخر نوشت که این دو مورد به نوع استفاده از آنها توسط نویسنده می گردد. آواها و نواها هم نقش همین حروف را دارند، من حتی معتقدم فقط با یک ساز کوبه ای و با امکانات محدودش یا حتی با یک آوا می شود برای یک فیلم یک آهنگ خیلی خوب ساخت.

 


خیلی از آهنگسازان مشهور کلاسیک دنیا از موسیقی نواحی بهره برده اند که از آن جمله می توان به بتهوون، چایکوفسکی، بارتوک، زلتان کودالی و برامس اشاره کرد. می توان به سه شکل از موسیقی بومی در ساخت موسیقی فیلم استفاده کرد؛ اول به کارگیری موسیقی نواحی با سازها و ملودی های فولکلور، دوم استفاده از تم موسیقی نواحی با هر نوع ارکستراسیون و سازبندی و سوم تلفیق کردن موسیقی نواحی یا سازهای آن با انواع دیگر موسیقی.


متاسفانه اکثر کسانی که موسیقی فیلم می سازند آگاهی کاملی از موسیقی نواحی ندارند. ما باید قبل از استفاده از موسیقی آن را کاملا درک کرده باشیم تا بتوانیم از آن استفاده کنیم و این در حالی است که در شرایط کنونی اغلب آهنگسازان فیلم فارغ التحصیل دانشکده ای هستند که بیشتر تمرکز آنها روی موسیقی کلاسیک و سنتی است و آشنایی زیادی با موسیقی نواحی ندارند.

 


به نظر من باید در دانشگاه ها بیشتر به این مقوله پرداخته شود و یک آهنگساز یا فیلمساز در دانشگاه واحدهایی از موسیقی نواحی را به صورت تخصصی بگذراند تا بتواند با ملودی ها و ترکیب سازبندی مناطق مختلف ایران آشنایی پیدا کند.

 

 

 

   فواد توحیدی
آهنگساز و پژوهشگر موسیقی نواحی

برگرفته از: جام جم آنلاین
گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا
www.persianpersia.com/artandculture

مروری بر دیگر مطالب 'موسیقی فیلم'



تازه های موسیقی فیلم