Friday 6th of March 2015 | امروز ۱۳۹۳-اسفند-۱۵

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 


فرهنگ و هنر > فلسفه و اندیشه >استعاره و زبان/استعاره چیست؟

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



ویشکا آسایش: عاشق رضا شدم و ...



 ● مصاحبه خواندنی با مجید مظفری و دخترش نیكی

 ● سیما بینا چه آرزویی دارد؟

 ● برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف

 ● فرزاد حسنی:پدرشدن در سن و سال من عجیب نیست!

 ● آیدین آغداشلو قصد ترک ایران را دارد؟!

 ● برندگان اصلی مراسم اسکار 2015+تصاویر

 ● معرفی برگزیدگان هشتاد و هفتمین اسکار سال 2015

 ● ۶ چک برگشتی از ۶ پروژه دریافت کرده‌ام

 ● دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم

 ● نیکی کریمی و عشق های زندگی اش/عکس

 ● گفتگو با سعید آقاخانی بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر 93

 ● دلیل خداحافظی آنجلینا جولی از بازیگری!

 ● تلویزیون با کدام چهره‌ها سال 94 را تحویل می‌گیرد؟

 ● جمشید مشایخی در حسرت چه نقش هایی است؟

 

 

 

 


کتاب و نشر


دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم

هاروکی موراکامی چگونه دل مخاطب ایرانی رابه‌دست می‌آورد/ اعجاز یک روایت بی‌رنگ

« درباره کتاب سرمایه در قرن بیست و یکم» اثر توماس پیکتی/میزگرد شرق با محسن رنانی و ناصر فکوهی

مجله بخارا ۱۰۳ منتشر شد+فهرست مطالب

انتشار دو کتاب درباره موسیقی و بازیگری

از تازه‌های کتاب چه خبر! / کتاب‌های نشر بوتیمار، افراز و چشمه

چند کتاب تازه منتشر شد

خاطرات جنجالی زنی که رییس جمهور فرانسه را رسوا کرد/ برای این لحظه متشکرم!

رمان برگزیده ژانر وحشت آمریکا در ایران منتشر شد

برای نخستین بار,ترجمه «تسخیر‌شدگان» آلبرکامو به زبان فارسی

 

 

 

تازه های سبک زندگی



چگونه جشن سالگرد ازدواج یا تولد همسرمان را عاشقانه کنیم؟


نکاتی مهم جهت شستشوی فرش در قالیشویی


چه مدل یقه ای به من میاد و قشنگه؟+تصاویر


نحوه ی آرایش کردن برای مراسم های رسمی



 ● ۵ راه ساده برای داشتن پوستی درخشان قبل از عروسی

 ● خانه تکانی و آمادگی برای نوروز با برنامه ریزی درست

 ● 11 مدل کیف عنابی و شرابی رنگ سال ۹۴+عکس

 ● والدین عامل دکتر هراسی در کودکان!

 ● راهنمای خرید شال و روسری مناسب و شیک+تصاویر

 ● قواعد لباس نیمه رسمی برای آقایان با ایلیا کیوان+تصاویر

 ● آشنایی با مناسب ترین کفپوش های خانه+تصاویر

 ● خرید بهتر و مناسب تر از سوپر مارکت هـا (فروشگاههای بزرگ)

 ● چرا شعله عشق و عاشقی بعد از ازدواج فروکش میکند؟

 ● چگونه ریمل بزنیم که مژه ها و چشم های زیباتری داشته باشیم؟

 ● رعایت اصول فنگ شویی ، ورودی خانه شما را متحول می کند!+تصاویر

 

 

 

از گوشه و کنار ایران وجهان



ستاره های هالیوودی درمورد عشق چگونه فکر میکنند؟ از مدونا تا...


کوتاه ترین ازدواج ها در ایران و دنیا! ازدواج چند ثانیه ای!!!!


سخنان زیبا و آموزنده برای زندگی از آرتور شوپنهاور


دلیل اصلی طلاق نیکول کیدمن و تام کروز فاش شد!



 ● عکس سلفی جدید نیکی کریمی

 ● فرمان ویژه باراک اوباما برای مقابله با داعش

 ● گردن زدن ما با داعش تفاوت دارد!!

 ● جنجال عکس های بدون آرایش جنیفر لوپز در 45 سالگی + عکس

 ● پدر قرص‌های ضد بارداری درگذشت

 ● نامه رحیمی به احمدی نژاد/رحیمی محکوم امروز، چوب آبروبری‌های شما را می‌خورد

 ● پنت هاوس در تهران فقط متری 20 میلیون,و اجاره پنت هاوس...!!

 ● عکس جدید هدیه تهرانی در 42 سالگی

 ● عکسی که بهنوش بختیاری از 20 سالگی خود منتشر کرد

 ● اختلاف بسیار زیاد حقوق اوباما و رئیس جمهور چین

 ● پیشنهاد داعشی ها به ابوبکر بغدادی درباره خلبان اردنی

 

 

 

 

 

 

 

فلسفه و اندیشه

Friday 30th of November 2012 11:48:49 ________ ۱۳۹۱-آذر-۱۰

استعاره و زبان/استعاره چیست؟

 


استعاره و زبان/استعاره چیست؟

استعاره مفهومی کمکی است که برای رساندن مفاهیم سخت و دیریاب از جهان هستی مورد استفاده قرار می گیرد. هم اسطوره و هم فلسفه، زبانی استعاری دارند که جهان بیرون ذهن را با کمک استعاره به جهان ذهنی تقلیل می دهند تا آن را قابل فهم سازند.

 

در هر دو مورد ما در واقع با تلاش بشری روبه رو هستیم که برای گریز از امر ناشناخته برای غلبه بر ترس از طبیعت ناشناخته، سعی کرده تا آن ناشناخته بیرونی و درونی (طبیعت بیرونی و درونی) را نظم ببخشد و آن را معنادار ساخته تا بتواند آن را تحمل کند. بی شک فقدان عناصر قدرتمندی مثل وزن، قافیه و استعاره ضربه مهلکی بر استدلال انتزاعی در فلسفه وارد می کند.

 

ویکو ادعا می کند که همین تمایزی که بین «حقیقی» و «استعاری» قائل هستیم، تنها در جوامعی دیده می شود که توانایی تفکر انتزاعی را کسب کرده اند. هر جا که تفکر «انضمامی» است، مثل مورد بچه ها، یا در آنچه مردم شناس فرانسوی، کلود لوی اشتراوس «ذهن وحشی» نامیده است، چنین تمایزی وجود ندارد. خلاصه آنکه استعاره «گل و بته دوزی» تفننی بر امور واقع نیست؛ راهی است برای تجربه کردن آن امور واقع؛ راهی است برای اندیشیدن و زندگی کردن؛ نمایش خیالی حقیقت است.

 

 

اگر زبان را نظامی سازمند، قائم به ذات و خودمختار بدانیم تجربه را با شرایط خود و به روش خود تقسیم بندی می کند و در جریان این فرآیند «قالب» خاص خود را بر جهان آنهایی می زند که به این زبان سخن می گویند.

 

پس در نتیجه زبان و تجربه کنش و واکنش دارند و تردیدی باقی نمی گذارد که چنان در اساس درهم ادغام شده اند که دشوار می توان آنها را دو وجود مجزا دانست. زبان، واقعیت را به هیات خود خلق می کند، پس کاربرد زبان به این شکل، اساسا مستلزم آن است که از طریق یک نوع واقعیت به واقعیت دیگر برسد. این فرآیند در اساس فرآیندی «انتقالی» است و استعاره به عنوان یکی از مفاهیم زبانی نقش بسزایی در این مورد دارد.

 

واژه metaphor، از واژه یونانی Metaphora گرفته شده که خود مشتق است از Meta به معنای «فرا» و Pherein به معنای «بردن».

 

مقصود از این واژه، دسته خاصی از فرآیندهای زبانی است که در آنها جنبه هایی از یک شی ء به شیء دیگر «فرابرده» یا منتقل می شوند، به نحوی که از شیء دوم به گونه ای سخن می رود که گویی شیء اول است. استعاره را همواره اصلی ترین شکل زبان مجازی دانسته اند. زبان مجازی یعنی زبانی که مقصودش همان نیست که می گوید. عبارات هرگاه در معنای حقیقی با یک شیء در ارتباط باشند، به شیء دیگری نیز می توان منتقل شان کرد. این تصرف به صورت انتقال یا فرابری در می آید و هدفش دست یافتن به معنای جدید، وسیع تر، خاص یا دقیق تر است.

 

صورت های مختلف «انتقال» را صناعات ادبی یا انواع مجاز می نامند. یعنی چرخش های زبان از معنای حقیقی به سوی معنای مجازی.

 

یونانیان تردیدی نداشتند که زبان از برجسته ترین ویژگی های انسان است، تا آنجا که برای تعریف انسان از زبان استفاده می کردند. به نظر آنان، انسان حیوان ناطق است و همین توانایی تفکر، انسان را از سایر جانوران متمایز می کند. از نظر ارسطو فنون زبان به سه مقوله متمایز تقسیم می شود: منطق، فن خطابت و فن شعر. تفاوت این سه مقوله تا حدود زیادی از استعاره ناشی می شود.

 

 

شعر از استعاره بسیار سود می جوید زیرا با فرآیند محاکات [یا تقلید] سر و کار بسیار دارد و ویژگی اش جستجوی «تمایز» در بیان است. اما هدف منطق و خطابت به ترتیب «ایضاح» و «امتناع» است و هر چند ممکن است این دو برای ایجاد تاثیراتی خاص از استعاره سود جویند، پیش از همه با رسانه نثر و ساختارهای کلام «متعارف» سر و کار می یابند. ارسطو، استعاره را به منزله جدا شدن از شیوه های متعارف زبان می داند. از نظر او، استعاره نوعی «اضافه افزوده» به زبان است، «چاشنی زدن به گوشت» است. او هشدار می دهد که زیاده روی در کاربرد استعاره ممکن است زبان متعارف را بیش از حد لزوم به شعر تشبیه کند و صراحتا می گوید که این راه به جایی نمی برد.

 

از نظر ارسطو کلمات غریب، تنها مایه سردرگمی ما می شوند؛ کلمات متعارف هم فقط آنچه را از پیش می دانیم به ما منتقل می کنند؛ تنها با استعاره می توان به بهترین وجهی چیزی تازه به حاصل آورد. در واقع، استعاره بخشی از فرآیند یادگیری است.

 

به نظر می رسد که دیدگاه کلاسیک نسبت به زبان و استعاره، استعاره را «انفکاک ناپذیر» از زبان می داند؛ صناعتی که می توان توان برای حصول تاثیرات ویژه و از پیش اندیشیده وارد زبان کرد. این تاثیرات به زبان کمک می کنند تا به آنچه هدف اصلی اش تلقی می شود برسد، یعنی افشای «واقعیت جهانی» که بلاتغییر ورای آن قرار دارد. این دیدگاهی است که می توان آن را رمانتیک نامید و به موجب آن استعاره از زبان جدایی ناپذیر است؛ زبانی که بالضروره استعاری است و واقعیتی که در نهایت محصول غایی کنش و واکنش اساسا استعاری کلمات است .

 

 

 

   علیرضا محمدی

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

جام جم آنلاین :منبع

 

 

مطالب پیشنهادی:

  - تالس ملطی؛ نخستین فیلسوف تاریخ

  - تاثیر نیچه بر اندیشه قرن بیستم

  - کی یر که گور و نیچه و حدیث آرزومندی

  - آنتونی کابالرو از سرشناس ترین روشنفکران آمریکای جنوبی

  - به چه معنا استعاره بی معناست/دیویدسون زبان و معنا

  - برهوت روشنگری-هامان؛ ناقد روشنگری

 

 

 

 

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 


 

گوش کنید به موسیقی در آرشیو موسیقی پرشین پرشیا

 

 

 

 


آخرین های سایت


ستاره های هالیوودی درمورد عشق چگونه فکر میکنند؟ از مدونا تا...



از احضار فردوسی پور تا افشاگری وزیر/ صادرکردن گنج ایرانی به چین!



عواملی که در بیدارشدن پرسپولیس نقش داشتند/ حضور بزرگان برای بزرگی



ویشکا آسایش: عاشق رضا شدم و ...



مصاحبه خواندنی با مجید مظفری و دخترش نیكی



سیما بینا چه آرزویی دارد؟



برای خالق رمان ˝دن آرام˝/ 31 سال پس از مرگ میخائیل شولوخوف



فرزاد حسنی:پدرشدن در سن و سال من عجیب نیست!



آیدین آغداشلو قصد ترک ایران را دارد؟!



برندگان اصلی مراسم اسکار 2015+تصاویر



معرفی برگزیدگان هشتاد و هفتمین اسکار سال 2015



۶ چک برگشتی از ۶ پروژه دریافت کرده‌ام



دکتر عزت اله فولادوند:كارنامه خوبی در فلسفه تاریخ نداریم



30 ویژگی "جامعه زنده"/دکتر محمود سریع القلم



چگونه جشن سالگرد ازدواج یا تولد همسرمان را عاشقانه کنیم؟



 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

advertisement

 


تازه های

فلسفه و اندیشه


وضع کنونی هنر در جهان معاصر؛ محمد ضمیران در نشست زبان و آفرینش هنری


مصطفی ملکیان:چرا باید پارادایم داشت؟/کوپرنیک و تغییر پارادایم


ابتذال شرارت و مساله «منشاء شر» در جهان/دکتر ناصر فکوهی


جهتمندی پیشینی حیوانات,و انسان به مثابه هستنده بی­جهت


وقتی که هیچ چیز هنر نیست! درآمدی به‌ نقد هنری‌ معاصر


رابطه فلسفه و آموزش و پرورش در دنیای مدرن


فلسفه و موسیقی/نظر فیلسوفان بزرگ در باره موسیقی


پایانی بر شایعه ای دیگر درباره ویتگنشتاین‎


نگاه پراگماتیستی به فلسفة تحلیلی معاصر/ریچارد رورتی


تاریخ خرد و دیوانگی انسان در نگاه میشل فوکو


مفهوم سنت در اندیشه کارل پوپر


فروید و ادبیات


اسلاوی ژیژک در نیویورک تایمز:آیا می‌توان گفت داعش پیشامدرن است؟


هنر و زیبایی شناسی مدرن از دیدگاه آدورنو


پدیدارشناسی دازاین/دازاین در فلسفه هایدگر چیست؟


ندای آزادی انسان/نکته هایی درباره عصر روشنگری


فلسفه و ژورنالیسم در گفتگو با ناصر فکوهی


ترس از مردن؛ اشراف انسان به قطعیت مرگش


مارکس به روایت سید جواد طباطبایی


گفتاری در مسئله رابطه نفس و بدن


اسطوره‌زدایی نخستین گام نهادینه‌کردن اعتدال در گفتگو با ناصر فکوهی


دیدگاه پیرس و سارتر در مورد آگاهی و خود


گزاره های تحلیلی؛ مناظره کارناپ و کواین


مقدمه ابن خلدون ، مقدمه ای بر فلسفه تاریخ


جستاری در رساله گرگیاس افلاطون


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2015-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است