Tuesday 26th of July 2016 | امروز ۱۳۹۵-مرداد-۰۵

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com





هنرمندان روی فرش قرمز جشن حافظ!گزارش تصویری

اخبار فرهنگی هنری,هنرمندان روی فرش قرمز جشنواره حافظ


گفتگوی جنجالی و خواندنی با یک «جواد یحیویِ» عصبانی!!

اخبار فرهنگی هنری,جواد یحیوی


فائزه‌ هاشمی: با حکومت دینی مخالفم!

از گوشه و کنار ایران و جهان,فائزه هاشمی


جنجال «جِم»

اخبار فرهنگی هنری,تلویزیون جم


ستاره اسکندری, ترانه علیدوستی را شکست داد! بهترین بازیگر زن درام!

اخبار فرهنگی هنری,جشنواره حافظ


مرداد درست است یا «امرداد»؟

فرهنگ,مرداد یا امرداد


اردوغان چطور در شب کودتا از مارماریس فرار کرد؟

فرار اردوغان از کودتا


11 روز دیگر ، در برابر 4 میلیارد نفر رژه خواهیم رفت؛ فکری به حال لباس هایمان بکنید!

لباس ورزشکاران در المپیک 2016


حمید سوریان در باره المپیک ریو چه میگوید؟

مصاحبه های ورزشی,حمید سوریان


زندگی غم انگیز این زنان ایرانی و فرزندانشان را دریابید

خبر اجتماعی,اخیار حوادث


عاقبت تجاوز و قتل حنانه 4 ساله!!

خبر اجتماعی,اخیار حوادث


آزار و اذیت عامل تیراندازی مرگبار مونیخ در مدرسه

از گوشه و کنار ایران و جهان


ست های لباس ساده تابستانه برای خانم های شیک پوش!تصاویر

خانمها و مد و لباس,لباس  شیک


خوشتیپی مخصوص آقایان!

آقایان مد و لباس,مردات خوشتیپ



فرهنگ و هنر > هنرهای تجسمی >معماری امروز ایران در کنار معماری گذشته

فرهنگ و هنر

جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 




 

تازه های فرهنگ و هنر



هنرمندان روی فرش قرمز جشن حافظ!گزارش تصویری

اخبار فرهنگی هنری,هنرمندان روی فرش قرمز جشنواره حافظ



 ● گفتگوی جنجالی و خواندنی با یک «جواد یحیویِ» عصبانی!!

 ● جنجال «جِم»

 ● نگاهی به زندگی و مرگ میرزا آقاخان کرمانی؛ مرگ زیر درخت نسترن!

 ● ستاره اسکندری, ترانه علیدوستی را شکست داد! بهترین بازیگر زن درام!

 ● مرداد درست است یا «امرداد»؟

 ● طلاقهای جنجالی سوپراستارهای,ایرانی و خارجی!تصاویر

 ● دفاع بازیگر زن از داریوش مهرجویی/جمع کنید این توهین های وقیحانه را!

 ● یک قرن با نورتروپ فرای / علایی: فرای تاثیرگذارترین منتقد ادبی بعد از ارسطو است

 ● نامه حامد بهداد به انجمن جراحان

 ● پیمان معادی در یک سریال آمریکایی / عکس

 ● ماه‌چهره خلیلی: اهل مطالعه هستم / 9 فیلم اکران نشده دارم!

 ● گفتگوی خواندنی میان کیارستمی و آغداشلو به یاد کودکی و جوانی

 ● جنتی: اکثریت مردم ماهواره دارند؛ قانون ممنوعیت آن باید اصلاح شود

 ● بزرگداشت کیارستمی / از خشم مهرجویی تا حسرت فردوسی‌پور

 

 

 


عکاسی


اصول عکسی,یک عکس برای نمونه از تکنیک عکاسی

آشنایی با ۱۰ اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال+عکس

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را هنگام عکاسی بگیرید

۱۵ نکته مهم برای اینکه سلفی های جذاب تری بگیرید!

گفت و گو با محمدرضا شاهرخی نژاد، «عکاس» درباره سلف پرتره و تکنیک هایش

این طوری پرتره می گیرند-در باره عکاسی پرتره

فلانی خیلی فتوژنیک است!/رازهای زیباتر شدن در عکس

گفتگو با یک هنرمند درباره زنده‌یاد «صادق تیرافکن»

راهنمای عکاسی با گوشی های هوشمند

عکاسی: HDR چیست؟/چطور یک عکس اچ دی آر بگیریم؟

۱۰ سوال رایج عکاسان آماتور

 

تازه های سبک زندگی



ست های لباس ساده تابستانه برای خانم های شیک پوش!تصاویر

خانمها و مد و لباس,لباس  شیک


خوشتیپی مخصوص آقایان!

آقایان مد و لباس,مردات خوشتیپ


زنان و ازدواج مجدد,بایدها و نبایدها!

ازدواج مجدد زنان


استعداد کودک!چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

استعداد کودک,پرورش استعداد کودک,والدین و استعداد کودک


دختری زیبا هستم,چرا خواستگارهایم منصرف می شوند؟

جذب خواستگار,جذب خواستگار مناسب


راهنمای خرید جهيزيه مناسب و شیک+تصاویر

راهنمای خرید جهیزیه,تکنیک های خرید جهیزیه شیک


14 نشانه زوج های موفق و عاشق در ازدواج

راز ازدواج موفق,ازدواج شاد,همسر داری


رفتارهای جنسی در کودکان از چه زمانی شروع میشود؟

سوالات جنسی کودکان,مشکلات جنسی کودکان و نوجوانان


عدم تمرکز هنگام مطالعه,و خیال پردازی در زمان مطالعه

تمرکز کردن برای درس خواندن و مطالعه


خط چشم نامرئی را اینگونه حرفه ای بکشید!تصاویر

نحوه آرایش چشم,نحوه آرایش چشم برای خط چشم



 ● 7 اشتباه آقایان به هنگام آراسته شدن!تصاویر

 ● گیاهان مناسب خانه های مدرن با دکوراسیون های جدید/تصاویر

 ● خواستگاران را فراری ندهید!/چطور با مرد رویاهای‌تان ازدواج کنید؟

 ● دستکش ظرفشویی,راهنمای خرید و استفاده

 ● بهترین رنگها برای شیک پوشی در تابستان!

 ● لکه چربی روی کفش های جیر را چگونه از بین ببریم؟

 ● نکاتی مهم برای خرید گوشت قرمز,از چرخ کرده تا گوشت های طعم دار

 ● بک نوجوان 16 ساله به این 8 مهارت نیاز دارد!

 ● انتخاب رنگ آرایش چشمها متناسب با رنگ چشم/تصاویر

 ● اصول تغییر دکوراسیون بر اساس تغیر فصل

 ● 5 ترفند طراحی دکوراسیون شیک و حرفه ای

 ● کودک پرخاشگر را اینگونه آرام کنید

 ● اصول انتخاب لباس برای اندامهای مختلف

 ● اشتباهات خانم ها در چیدمان آشپزخانه و آشپزخونه داری!

 ● هفت قانون طلایی یادگیری زبان و مکالمه انگلیسی

 

 

از گوشه و کنار ایران وجهان



فائزه‌ هاشمی: با حکومت دینی مخالفم!

از گوشه و کنار ایران و جهان,فائزه هاشمی


اردوغان چطور در شب کودتا از مارماریس فرار کرد؟

فرار اردوغان از کودتا


آزار و اذیت عامل تیراندازی مرگبار مونیخ در مدرسه

از گوشه و کنار ایران و جهان


ناگفته های ظریف از احمدی نژاد و ...

از گوشه و کنار ایران و جهان,جواد ظریف


ویکی لیکس درباره ترکیه: برای یک جنگ آماده باشید، صد هزار سند در راه است

از گوشه و کنار ایران و جهان,ویکی لیکس


این بازیگر زن 30 ساله به عنوان زیباترین زن جهان توسط پژوهشگران انتخاب شد! عکس

امبر هرد


واکنش همسر حمید گودرزی به انتشار خبر جدایی شان/همسرم تعادل ندارد

از گوشه و کنار ایران و جهان,حمید گودرزی و همسرش


ترزا می نخست وزیر جدید انگلیس با همسرش,هیلاری و دیگران!تصاویر

از گوشه و کنار ایران و جهان,ترزا می


بازيگر «زمانه» هم راهی GEM شد

از گوشه و کنار ایران و جهان,اخبار جالب


احسان خواجه امیری و همسرش در مراسم عقدشان!عکس

عکس احسان خواجه امیری و همسرش


دو زن برای رسیدن به جانشینی کامرون نخست وزیر انگلیس با هم مبارزه می کنند

خبرهای جالب


ابراز عشق و علاقه خانم بازیگر به همسرش! عکس

شیلا خداداد,خداداد بازیگر سینما


شبکه من و تو شروع به ساخت سریال ایرانی کرد!!

شبکه من و تو


پاپ: کلیسا باید از همجنسگرایان عذرخواهی کند

از گوشه و کنار ایران و جهان,پاپ فرانسیس


لطیفه های ایرانی درباره نتیجه رفراندم بریتانیا!

خبرهای جالب ار رفراندوم ماندن یا رفتن انگیس ار اروپا



 ● جوان ترین زن 80 ساله دنیا چه غذاهایی میخورد؟!تصاویر

 ● سلفی جنیفر لوپز بدون آرایش! + عکس یادگاری در کنار پدر

 ● مصاحبه عجیب با دختر جوانی که با یک محکوم به اعدام ازدواج کرد!

 ● دایی,پروین و فردوسی پور در کنار حسن روحانی/عکس

 ● ماجرای ازدواج شیلا خداداد و همسرش در یک گفتگوی خواندنی

 ● مهریه های عجیب و غریب اما واقعی دختران ایرانی در این روزها!!

 ● انتقاد بهاره رهنما از آرایش زنان ایرانی!

 ● واکنش تند مهناز افشار به انتشار یک خبر/تصاویر

 ● سحر قریشی: من یه ﻋﺬﺭ ﺧﻮﺍﻫﯽ به خودم ﺑﺪهكارم! عکس

 ● نقاشی سیاه قلم زیبا از چهره نیکی کریمی/عکس

 

 

 

 

هنرهای تجسمی

 

معماری امروز ایران در کنار معماری گذشته

 


یکی از مباحث اصلی و گه گاه جنجال برانگیز در فضای معماری و شهرسازی امروز کشورمان، موضوع حفظ فضاهای شهری و معماری گذشته و تاریخی و دیدگاه های متفاوت درباره چگونگی حفظ این فضاها و ساختمان های ارزشمند قدیمی است، که گاه اختلاف نظرها و دیدگاه های متفاوت در مورد نگرش به این مقوله در برخی موارد از حیطه مباحث معماری و شهرسازی فراتر رفته و در حیطه مسائل اجتماعی سیاسی داخل می شود. جنجال ایجاد شده در خصوص ساختمان برج جهان نما در اصفهان نمونه مشخص این موضوع است.

 

 

کشور ما به لحاظ فرهنگ معماری و شهرسازی و غنای آثار ارزشمند گذشتگان بدون شک یکی از شاخص ترین کشورهای جهان محسوب می شود.

 

از سال ۱۳۰۰ شمسی بر اثر تغییرات زیربنایی در ساختار اجتماعی و اقتصادی و به دنبال آن نیازهای جدید به وجود آمده در اثر حرکت جامعه به سمت صنعتی شدن، کالبد جامعه سنتی دچار مشکلات بسیاری شد که در اثر تغییرات به وجود آمده در ساختار اقتصادی و اجتماعی جامعه، این کالبد کارایی گذشته خود را از دست داد و با توجه به رشد شتابان ورود تولیدات صنعتی و روند صنعتی شدن و عدم آمادگی علمی و اجتماعی و فرهنگی دست اندرکاران برای مقابله با این تحولات سریع، تغییرات و ناهنجاری های جبران ناپذیری در کالبد شهرهای سنتی به وجود آمد که ادامه این روند با رشد شهرنشینی و هجوم جمعیت مهاجر به سمت شهرها ابعاد گسترده تری به خود گرفت تا جایی که تخریب و نوسازی نشانه تجدد و گرایش به مدرنیته به عنوان یک ارزش محسوب می شود.

 

 

البته در اینجا به دنبال بررسی زمینه ها و دیدگاه های فرهنگی اجتماعی که باعث به وجود آمدن این شرایط در جامعه آن روز ما شد، نیستیم.

اما در خصوص پیامدهای آن که تاثیرات مستقیم بر وضعیت موضوع مورد نظر ما دارد و در حقیقت موضوع این نوشتار نیز هست به بحث و بررسی می پردازیم.

 

 

 

به دنبال ضایعات به وجود آمده در اثر تخریب فاجعه بار آثار ارزشمند معماری و شهرسازی، دلسوختگان فرهنگ و هنر این سرزمین را به فعالیت و تلاش برای حفظ آن چه که هنوز از ارزش های گذشته باقی مانده بود، واداشت و در اثر سعی و کوشش ایشان قوانین و مقررات بازدارنده ای تهیه و تدوین و در مراجع رسمی کشور مورد تصویب قرار گرفت.

این مقررات اگر چه باکندی و عدم توان اجرایی در بسیاری از مواقع کارایی لازم را دارا نبود ولی رفته رفته تاثیرات خود را بیشتر در جهت بازدارندگی و نه احیا و سازندگی، به جای گذاشت. اما مشکل اصلی امروز در مواجهه با حفظ و احیای معماری و شهرسازی گذشته، موضوع نگرش افراطی و محافظه کارانه ایست که در مقابل نگرش تفریطی و مخربی که در بالا به آن اشاره شد قرار دارد.

 

 

این نگرش به بهانه مقابله و جلوگیری از حضور سودجویان برای تخریب بافت ها و بناهای ارزشمند قدیمی هر گونه مداخله در جهت احیا آنها را نیز با مشکل مواجه می سازد و در پناه یک تفکر محافظه کارانه عملا از رونق دوباره این بافت های قدیمی و فاقد کارایی جلوگیری و با اصرار بر این نگرش در عمل، بافت ها و بناهای ارزشمند شهرهای مان را به صورت موزه های ویرانه ای حفظ کرده اند، که در اثر گذشت زمان بر وسعت این ویرانه های تاریخی افزوده می شود تا جایی که این نگرش محافظه کارانه در مواجهه با بافت ها و بناهای تاریخی به یک ضد ارزش مبدل شده و عملا مقاومت منفی مردم و ساکنان این محلات و بناها را به دنبال داشته است.

 

تا جایی که به علت فقدان زیرساخت ها و عدم تناسب فضاهای موجود با نیازهای فعلی ساکنان و نیز ناتوانی دستگاه های ذی ربط در سامان دهی این محلات، مردم مجبور به تخریب و تغییر فضاها برای هماهنگ ساختن آنها با نیازهای شان شدند و در بسیاری از مواقع با ترک این محلات و رها کردن آنها عملا این فضاها به ویرانه های ناامنی مبدل شده اند.

 

 

تجربه کشورهای اروپایی در این خصوص موید این نکته است که برای حفظ این بافت ها و بناها، سامان دهی و احیای آنها از طریق جاری ساختن جریان زندگی روزمره مردم با توجه به نیازهای امروزی شهرنشینی، امکان پذیر است و تنها در این صورت است که امکان مشارکت مردم و ساکنان را برای بازسازی محلات شان فراهم می شود و مسلما بدون مشارکت و خواست مردم امکان حفظ و احیای این محلات و بناهای ارزشمند درون آنها وجود ندارد.

 

 

کشورهای اروپایی در روند بازسازی، مراحل متفاوتی را مطالعه، بررسی و تجربه کرده اند که این مراحل از تفکرات محافظه کارانه حفاظت صرف تا مراحل دخالت برای سامان دهی و بازسازی و نوسازی را شامل می شود. ماحصل این تجارب موید یک نکته بسیار بااهمیت است و آن این که اصولا ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن نیازهای دوران خودمان فضاهای معماری و شهری را صرفا مطابق الگوهای ذهنی سازمان دهی کنیم در این خصوص یادآور می شود که اصولا معماری تابع شرایط محیط خود شکل می گیرد و نیازهای هر دوره است که بر شکل معماری و شهرسازی تاثیر می گذارد و ارزشمند بودن این بناها به این جهت است که آنها محصول نیازهای مردمی بوده اند که آنها را به وجود آورده اند که طبیعتا با امکانات تکنیکی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی زمان خودشان کاملا هماهنگ بوده اند. نهایت اینکه این بناها و این محلات محصول زمان خود هستند، لذا می بایست در حفظ و حراست از این بناها به عنوان نشانه فرهنگ ملی و ارتباط نسل دیروز و امروز و آینده نهایت سعی خود را کنیم.

 

 

اصولا ارزش یک معماری در هر دوره به این است که آن بنا بتواند پاسخگوی واقعی نیازهای زمان خود باشد. حال اگر قرار باشد ما در کنار یک اثر تاریخی بنایی احداث کنیم آیا برای احترام و ارزش گذاری و حفظ هویت آن بنا می بایست ساختمان جدید مطابق همان معیارها به لحاظ فرم ، شکل و حتی استفاده از همان مصالح ساخته شود؟

 

 

در این صورت یادمان های دوره ما برای آیندگان چه خواهد بود؟ توجه به این نکته مهم ضرورت دارد که اصولا ساختمانی ارزشمند است که توانسته باشد نیازهای زمان خود را پاسخگو باشد و هر چه در این راه موفق تر عمل کند ارزش آن بنا بیشتر خواهد بود، حال چنان چه مثلا در کنار مسجد شیخ لطف الله مسجدی بسازیم که همان فرم ها و همان مصالح و نهایتا همان گنبد را تکرار کند آیا این بنا می تواند به عنوان یک بنای با ارزش و نشانه معماری دوران ما برای آیندگان واجد هویت و ارزش باشد؟

 

 


آیا گنبد زیبای مسجد شیخ لطف الله که در اوج هنرمندی و خلاقیت با تکنولوژی محدود زمان خود اعجاب ما را برانگیخته، همان ارزشی را دارد که ما در کنار آن، مسجدی با همان گنبد ولی با پوسته بتونی و تکنولوژی امروزی بسازیم؟ آیا تکرار عناصر تاریخی به صرف ارزش های فرهنگی آنها و به صرف الگوهای ذهنی از گذشته، یک فرمالیسم و ضد ارزش نخواهد بود. بررسی چند نمونه از تجارب انجام گرفته در دوره های مختلف در کشورهای صاحب نام اروپایی می تواند در این خصوص مفید فایده قرار بگیرد.

 

در اروپای قرن نوزدهم و در زمانی که اروپا در بحران معماری و شهرسازی و رکود ایده های هنری گرفتار بود، تفکرات خشک و خسته کننده آکادمیک با تاکید بر ارزش های معماری گذشته به خصوص معماری کلاسیک اجازه هر گونه نوع آوری و تحول را ناممکن ساخته بود، به علت عدم تطابق این معماری را با نیازهای زمان خود که زمان انقلاب صنعتی و نوع آوری تکنیک و تکنولوژی در تمام زمینه ها بود، از یک سو، شهرهای صنعتی دچار کمبود تیپولوژی های مختلف ساختمانی شد و به دنبال آن بحران های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دامن گیر جوامع غربی شد.

 

 

 

از سوی دیگر، دست اندرکاران معماری و شهرسازی غرق در مباحث آکادمیک و بی توجه به نیازهای روزافزون معماری و شهرسازی، ارتباط خود را با جامعه و مردم از دست داده بودند. در این شرایط، متخصصان دیگر بیکار ننشسته و با نوآوری های خود به کمک نیازهای ساختمانی مردم شتافتند. این نوع آوری ها که زاییده صنعت و صنعتی شدن جوامع شهری بود دقیقا با استفاده از فرآورده های صنعتی و تکنولوژی های نو، علی رغم مقاوم شدید محافظه کاران موفق شدند با ایده های متهورانه راهگشای ورود به جوامع مدرن و پشت سر گذاشتن سنت های دست و پاگیر مبتنی بر کلاسیسیسم شوند. در یکی از این اقدامات در شهر پاریس یعنی مرکز آکادمی هنر و معماری محافظه کاران اروپا، در نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ برجی ساخته شد که امروزه سمبل بلامنازعه پاریس یعنی عروس شهرهای جهان است. درباره اهمیت این بنا نیاز به هیچگونه زیاده گویی نیست اما شاید بی مناسبت نباشد به گوشه ای از وضعیت و شرایطی که در زمان ساخت این برج بر فرانسه و به خصوص شهر پاریس حاکم بود، اشاره داشته باشیم.

 

زمانی که برنامه نمایشگاه و طراحی برج مهندس ایفل اعلام شد نه تنها آکادمی هنر و معماری فرانسه بلکه بسیاری از هنرمندان، نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان، اعتراض های وسیعی را علیه این برج آغاز کردند. شاید خالی از لطف نباشد که به نامه سرگشاده ای که گروهی از هنرمندان به «آلفاند» متصدی نمایشگاه نوشتند اشاره کنم. متن نامه چنین است.

 

 

آقا و هموطن عزیز:

ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان، معماران و دوستداران بی قرار زیبایی پاریس که تا به امروز دست نخورده باقی مانده است، به نام خواست و سلیقه ملت فرانسه با تمام قدرت، بر علیه ساختمان هیولای بی مصرف برج بابل، در قلب پایتخت کشورمان اعتراض می کنیم. مردم از هم اکنون نسبت به آن کینه می ورزند و با الهام از ذوق سلیم خود آن را «برج بابل» نامیده اند. اما آیا شهر پاریس این غرایب و زشتی ها را که زاییده هدف های کاسبکارانه تولیدات ماشینی (و یک مقاطعه کار) است به خود خواهد پذیرفت؟

 

 

و اجازه خواهد داد که آن را به صورت غیرقابل جبران زشت کنند؟

 

«برج ایفل» که حتی آمریکای تاجر نیز خواستار آن نیست، بدون شک آبروی پاریس را خواهد برد. برای درک مطلب، برای یک لحظه برج سربفلک کشیده ای را مجسم کنید که همچون دودکش غول پیکر و دودزده یک کارخانه، شهر پاریس را تحت تسلط خود درآورده است و وجود آن همه بناهای تاریخی را بی مقدار ساخته و معماری ما را آنچنان پست و کوچک کرده است که در این کابوس خیره کننده محو و ناپایدار شده اند. و ما سال های درازی ناظر سایه نفرت انگیز این ستون آهنین منفور خواهیم بود که مانند لکه جوهری مرتبا بزرگ تر می شود.

 

 

اکنون آقا و هموطن عزیز، شما که پاریس را دوست دارید و آن را زیباتر کرده اید، بر شماست که افتخار دفاع از آن را یکبار دیگر به گردن بگیرید. و اگر فریاد هشدار ما بی اثر بماند، اگر دلایل ما را ناشنیده بگیرند و اگر پاریس در هتک حرمت از خود سرسختی نشان دهد، شما و ما، لااقل، اعتراض شرافتمندانه خود را به گوش همگان رسانده ایم.» (روزنامه «لوتامپ» ۱۴ فوریه ۱۸۸۷) در میان امضا کنندگان نام های «میونیه»، «گوند»، «گارنیه»، «ساردو»، «برنا»، «کرپه»، «لوکشت دولیزل»، «سوگی _ پرو دوم»، «موپاسان» و «زولا» به چشم می خورد.

 

امروز نیک می دانیم که اهمیت برج ایفل در قلب بافت تاریخی شهر پاریس تا چه اندازه است. وجود این برج تقریبا در تمام محلات پاریس احساس می شود و بدین ترتیب برج ایفل ارزشی مافوق یک بنای تاریخی پیدا می کند و به علت ارتفاع آن فاقد یک وضع ثابت و ساکن بوده و از زوایای مختلف حالاتی متنوع پیدا کرده و بین خود و شهر پاریس ارتباطی مستقیم و دینامیک برقرار کرده است. درباره این برج نیاز به زیاده گویی نیست فقط به این نکته بسنده می شود که شاید اگر مسئولان نمایشگاه ۱۸۸۹ پاریس در مقابل معترضان تسلیم می شدند، شاید امروز پاریس دیگر عروس شهرهای جهان نبود.

 

 

اگرچه تجربه برج ایفل در قلب بافت تاریخی پاریس با مقاومت مسئولان نمایشگاه در مقابل محافظه کاران با موفقیت قرین بود، اما قدرت محافظه کاران و طرفداران تکرار و تقلید معماری سنتی کلاسیک بسیاری از پروژه های ارزشمند را ناکام گذاشت. به طور مثال در اوایل قرن بیستم طرح زیبای متفکرانه «لوکوربوزیه» برای ساختمان جامعه ملل در ژنو با رای داوران آکادمیک مردود و به جای آن یک ساختمان به سبک نئوکلاسیک ساخته شد.

 

همچنین در همین سال ها ساختمان شوراها در اتحادیه جماهیر شوروی که به مسابقه بین المللی گذاشته شده بود علی رغم ارایه طرح های زیبا و موفق از طرف کثیری از استادان مدرن، به سبک و سیاق نئوکلاسیک ساخته شد. اما ادامه تجربیات کشورهای اروپایی بعد از رکود جنگ جهانی با سرعت متوجه بازسازی و احیا مراکز قدیمی شهرها شد.

 

 

عمده ترین اقدامات ایشان در این خصوص، کنار گذاشتن تعصبات محافظه کارانه و علی الخصوص تاکید برای ادامه جریان زندگی و مهیا کردن مراکز قدیمی شهرها برای زندگی مدرن از جمله دستاوردهای مهم این دوره است. ساختمان مرکز فرهنگی «ژرژپمپدو» در قلب بافت کهن پاریس که در دهه هفتاد به وسیله «رنز و پیانو» و «ریچارد راجرز» طراحی و ساخته شد. کاری بس عجیب که در درجه اول به نظر می رسد که این ساختمان در هر کجا می توانست ساخته شود الا در مکانی که آن را بنا کردند. این بنا که تحولی در طراحی سبک ساختمانی بود فقط با استفاد از آخرین دستاوردهای تکنولوژی زمان ساخته شد و علی رغم ضدیت شدید آن با بناها و بافت سنتی اطراف خود به شدت مورد استقبال مردم پاریس قرار گرفت. ؟؟ که امروزه این ساختمان با شهرت جهانی خود یکی از مراکز مهم بازدید جهانگردان هنردوست در کنار صدها ابنیه زیبای تاریخی پاریس و در ردیف آنها قرار گرفته است.

 

امروز دیگر نوسازی در بافت های تاریخی با استفاده از آخرین طرح های معماری با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژیک و مصالح ساختمانی، موضوعی کاملا عادی و منطقی شده تا جایی که حتی برای مرمت و بازسازی ساختمان های تاریخی _ الحاقاتی کاملا مدرن در آنها به کار برده می شود. به طوری که بدون هیچگونه خدشه به هویت تاریخی بنا، جای پای معماری زمان حال را در بنای تاریخی ثبت می کند.

 

 

حتی در کشور انگلستان که از دیرباز به مهد کهنه پرستی و محافظه کاری مشهور بوده، امروزه با اقدامات و دخالت های متهورانه تمام مراکز تاریخی و قدیمی کشور را به بزرگ ترین مرکز تحرک اجتماعی مبدل ساخته اند. در مرکز تاریخی شهر نیوکاسل و درست در مقابل کلیسای جامع شهر، ساختمانی از نمای تمام شیشه ای ساخته شده که به صورت بسیار زیبایی تمام نمای کلیسای تاریخی در آن انعکاس می یابد. این تجریات اگرچه در آغاز اقداماتی متهورانه و غیر متعارف به نظر می رسیدند ولی چون این ساختمان ها نشانه های معماری زمان ما هستند در کنار معماری زمان های گذشته مفهوم می یابند و باید گفت این بناها نه تنها به هویت شهر و بناهای تاریخی خدشه ای وارد نمی کنند، بلکه مردم تاریخ گذشته شهر را در زندگی روزمره خود احساس می کنند و این خود بر رونق و اعتبار بافت ها و بناهای تاریخی دو چندان تاثیر می گذارد.

 

در گذشته ای نه چندان دور ما هم در کنار پل تاریخی خواجو در اصفهان این تجربه را آغاز کردیم و ساختمانی مدرن و با وقار در کنار این پل تاریخی ساختیم که امروز نه تنها به اعتبار پل خواجو لطمه ای وارد نکرده بلکه با احترام و ادب بر صلابت و اهمیت پل تاریخی تاکید دارد. ولی افسوس که این شجاعت را ما هیچگاه در خود سراغ نداشتیم و این راهکار را یک معمار غربی با نام آشنای «فیلیپ جانسون» به ما عرضه کرد و ما هیچگاه به فکر ادامه این راه نیفتادیم و امروز بافت تاریخی و زیبای شهر اصفهان و دیگر شهرهای تاریخی مان به دست قهر بی تدبیری رها شده و به زودی از محله های زیبای «جویباره» و «جماله» و «دردشت» و ... جز نامی و تلی از خشت و پیرمردان و پیرزنانی ناتوان از مهاجرت و ناگزیر از زندگی در آنها، چیزی به جای نخواهد ماند، حال آنکه بیرون از این محلات مهجور، زشت ترین ساختمان ها با لباس آخرین مدل های مبتذل که نام هیچ ؟؟

 

 

را بر آنها نمی توان نهاد، هویت شهر ایرانی را به نابودی کشانده اند و داعیه داران معماری سنتی فارغ از این هجمه فرهنگی، کالبد در حال احتزار معماری سنتی را پاسبانی می کنند و با تراوش هر فکر هنرمندانه ای تحت عنوان دفاع از «هویت تاریخی شهرها» به مقابله برمی خیزند و این در حالی است که فضای حاکم بر معماری پرهیاهوی شهرهای مان حکایت از سقوط غم انگیز هویت فرهنگ معماری پربارمان را دارد و جای بسی تعجب و تاسف است که معدود ساخته های معماری که بر پایه اندیشه و فکری متفاوت شکل گرفته اند و به قول معروف حرفی برای گفتن دارند با شدیدترین هجمه ها در نطفه خاموش می شوند.

 

اگر امروز مراکز تاریخی شهرهای ما با بناهای ارزشمند و نادر خود رو به ویرانی نهاده و ارزشمندترین نشانه های هویت تاریخی این مرز و بوم جایگاه نازل ترین اقشار اجتماعی و بیشترین جایگاه مفاسد اجتماعی و دارای آمار بالایی از جرم و جنایت شده، اگر بناهای زیبا و با هویت عودلاجان در قلب تهران قدیم مبدل به فضاهای متروک و انبار کالا شده، تنها و تنها حکایت از عدم اعتقاد مدیریت های شهری ما به فرهنگ و هویت ملی است.

 

 

در این خصوص نه تنها هویت تاریخی رو به نابودی است بلکه سیاست های بخش ساختمان در کشور ما کمتر به مفاهیم فرهنگی و محتوای معماری و شهرسازی معاصر پرداخته است و سرمایه های عظیم ملی ما متاثر از رشد بی رویه شهرنشینی مصروف توده های ساختمانی بی محتوا و بی هویت می شوند. و متاسفانه فضای شهرها و معماری طی چند دهه اخیر به صورت ناهنجاری خالی از هرگونه نشانه های هویت ملی و منطقه ایست به شکلی که امروز هیچ تفاوتی میان شهر تبریز و شیراز و مشهد و اهواز یا تهران وجود ندارد و متاسفانه تا زمانی که ما نقش و اهمیت فضای معماری را در شکل دادن به فرهنگ و تربیت نسل های جامعه عمیقا درک نکنیم، در احیا فرهنگی جامعه عاجز خواهیم بود.

 

البته جای امیدواریست که هرازگاهی معماری های با محتوا و ارزشمندی را شاهد هستیم ولی تعداد بسیار اندک آنها همچون ناله ضعیفی است در هیاهوی شهرها. اما اگرچه این معماری های اندک در برابر سیل عظیم ساخت وسازهای شهری ناچیزند ولی یک نور هر چقدر که ناچیز باشد باز هم روشنایی است؛ کمک کنیم تا شهرهای مان را چراغان کنیم.

 

 

 

   مهندس ابوالقاسم وحدتی اصل، رییس سازمان زیباسازی تهران

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

خبرگزاری میراث فرهنگی :منبع
Wednesday 29th of August 2012 18:43:00 ________ ۱۳۹۱-شهريور-۰۸


'مروری بر مطالب مفید و جالب 'هنرهای تجسمی

 

 

 


مطالب پیشنهادی:

آشنایی با سبک هنری سمبولیسم SYMBOLISM


استاد حسین اسلامیان، هنرمند بزرگ مینیاتور و تشعیر-زندگی با گل و مرغ


سبک نقاشی کوبیسم چیست؟


١٣ نكته خواندنى درباره حراج ١٣ میلیاردى آثار هنری در تهران


در باره معماری مسجد جامع اصفهان


ارتقای معماری و صنعت ساختمان و ضرورت آموزش نیروی انسانی


نقش آینه کاری در معماری ایران


طراحی محیط پیرامون در اطراف شهرها


معماری فلسفی شرق دور-چین و ژاپن



 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 


 

 

گوش کنید به موسیقی در آرشیو موسیقی پرشین پرشیا

 


آخرین های سایت


اخبار فرهنگی هنری,هنرمندان روی فرش قرمز جشنواره حافظ

هنرمندان روی فرش قرمز جشن حافظ!گزارش تصویری



اخبار فرهنگی هنری,جواد یحیوی

گفتگوی جنجالی و خواندنی با یک «جواد یحیویِ» عصبانی!!



از گوشه و کنار ایران و جهان,فائزه هاشمی

فائزه‌ هاشمی: با حکومت دینی مخالفم!



اخبار فرهنگی هنری,تلویزیون جم

جنجال «جِم»



تاریخ و تمدن ایران,میرزا آقاخان کرمانی

نگاهی به زندگی و مرگ میرزا آقاخان کرمانی؛ مرگ زیر درخت نسترن!



اخبار فرهنگی هنری,جشنواره حافظ

ستاره اسکندری, ترانه علیدوستی را شکست داد! بهترین بازیگر زن درام!



فرهنگ,مرداد یا امرداد

مرداد درست است یا «امرداد»؟



فرار اردوغان از کودتا

اردوغان چطور در شب کودتا از مارماریس فرار کرد؟



لباس ورزشکاران در المپیک 2016

11 روز دیگر ، در برابر 4 میلیارد نفر رژه خواهیم رفت؛ فکری به حال لباس هایمان بکنید!



مصاحبه های ورزشی,حمید سوریان

حمید سوریان در باره المپیک ریو چه میگوید؟



خبرهای گوناگون ورزشی و جالب

چرا موفقیت منصوریان با استقلال اهمیت دارد؟



خبر اجتماعی,اخیار حوادث

زندگی غم انگیز این زنان ایرانی و فرزندانشان را دریابید



خبر اجتماعی,اخیار حوادث

عاقبت تجاوز و قتل حنانه 4 ساله!!



از گوشه و کنار ایران و جهان

آزار و اذیت عامل تیراندازی مرگبار مونیخ در مدرسه



خانمها و مد و لباس,لباس  شیک

ست های لباس ساده تابستانه برای خانم های شیک پوش!تصاویر



آقایان مد و لباس,مردات خوشتیپ

خوشتیپی مخصوص آقایان!



ازدواج مجدد زنان

زنان و ازدواج مجدد,بایدها و نبایدها!



استعداد کودک,پرورش استعداد کودک,والدین و استعداد کودک

استعداد کودک!چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟



پوست,مو و زیبائی,علل و درمان نازک شدن موی خانمها

نازک شدن موی خانمها,علل و درمان آن



راهنمائیهای پزشکی,گرمازدگی,درمان گرمازدگی در هوای گرم

توصیه هایی برای مهار گرمازدگی در تابستان



تغذیه و بیماری ها,تغذیه مناسب بواسیر

پیشگیری و بهبودی بواسیر با تغذیه مناسب



راهنمائیهای پزشکی,ترس از آمپول زدن

از آمپول زدن می ترسید؟ تحمل درد تزریق آمپول را ندارید؟



اخبار فرهنگی هنری,خبرهای بازیگران

طلاقهای جنجالی سوپراستارهای,ایرانی و خارجی!تصاویر



اخبار فرهنگی هنری,هانیه توسلی

دفاع بازیگر زن از داریوش مهرجویی/جمع کنید این توهین های وقیحانه را!



عادل فردوسی پور

رابطه سرانه مطالعه و سرانه فحش دادن ایرانی‌ها از نظر فردوسی‌پور!



 

 

 

 

 


تازه های

هنرهای تجسمی


خبرهای فرهنگی,زاها حدید معمار

نگاهی به آثار و زندگینامه زاها حدید+آثار معماری که او خلق کرد


ون سان ون گوگ نقاش بلندآوازه هلندی

خلق یک شاهکار هنری در تیمارستان!


"دربکنده" دهکده نقاشی / راز نقاشی های "ننه مکرمه" که در 70 سالگی معروف شد+عکس


«مونالیزا» چطور از دست نازی‌ها فرار کرد؟+عکس


سیم‌هایی که زندگی می‌کنند/نگاهی به مجسمه‌های اکبر فضلی‌پناه+عکس


آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر


آرامگاه مردی که به گردن ما و زبان فارسی حق زیادی دارد


ستاره امین الهی و ابداع خط-مبلمان + تصاویر


١٣ نكته خواندنى درباره حراج ١٣ میلیاردى آثار هنری در تهران


پدیده نمای «رومی» و سندرم «کاخ نشینی»,زنگ خطری برای معماری ایران


معماری معاصر


آشنایی با هنر معماری/معماری چیست؟


تاثیر نور در معماری مدرن


شش نقاشی مشهور عصر مدرن به انتخاب هافینگتون‌پست+عکس


نگاهی به زیباشناسی و هنر «کریستو» و «ژان کلود»


درباره گرافیتی، هنر نسل چهارم/گرافیتی چیست؟


گران‌ترین آثار هنری کدام‌ها هستند؟ / چه کسی صاحب گران‌ترین اثر هنری دنیاست؟+عکس


گفت‌و‌گوبا منصور وفايی، تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از نسل خود


مقایسه معماری کلاسیک غرب و هنر معماری سنتی ایرانی


طراح بنای آرامگاه حافظ کیست؟


رویکردها در هنر نقاشی دوران قاجار


مروری بر زندگی و هنر پابلو پیکاسو+عکس


استاد «فرشچیان» از زبان بهترین شاگردش + عکس آثار


آشنایی با پنجره‌های ارسی ایران، اوج هنر چوب و شیشه رنگی+عکس


مرگ معماری سنتی در ایران


 

 

 

   PersianPersia PersianPersia.com |2016-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است