Thursday 30th of October 2014 | امروز ۱۳۹۳-آبان-۰۸

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 

 

 

 


فرهنگ و هنر > ادبیات ایران >رینولد آلین نیکلسون (Reynold Alleyne Nicholson) مصحّح و مفسر بزرگ مثنوی مولانا

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در سریالی جدید



 ● رخشان بنی‌اعتماد به تماشاگران فیلمش در دبی چه گفت؟

 ● گفتگوی غیرکاری با سیروس مقدم!

 ● آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر

 ● موسیقی زیرزمینی دست‌پخت چه کسانی است؟

 ● ساسان سپنتا درگذشت

 ● حرف‌های رضا براهنی درباره ایران، شفیعی‌ کدکنی و...

 ● نمایش فیلم مستند من، ماه و ماهی در خانه هنرمندان/کارگردان:جواد کراچی

 ● شرط های عجیب بازیگران سینمای ایران برای تهیه کننده ها

 ● رازهای شهرام شکوهی به روایت همسرش/ماجرای چای روز خواستگاری!

 ● هرمز شجاعی‌مهر چگونه پدری است؟

 ● آزاده نامداری مجری صداوسیما در یادداشتی به حواشی اخیر پاسخ داده است

 ● گفت و گوی با صداپیشه های شهرموش ها ۲

 ● کامبیز درم‌بخش جایزه نشان شوالیه می‌گیرد

 ● واکنش پوران درخشنده به اسیدپاشی

 

 

 

 


ادبیات جهان


واکنش های جهانی به انتخاب پاتریک مودیانو برای نوبل ادبیات 2014

تحلیل و بررسی شعر مرا تنها گذاشتی اثری از امیلی دیکنسن (Emily Dickinson)

این دستخط از "جین آستین"حدود 5میلیارد تومان می ارزد+عکس

گفت‌وگویی خواندنی با «ویلیام فاکنر» نویسنده امریکایی/ قسمت دوم

مصاحبه‌ای خواندنی با ویلیام فاکنر نویسنده امریکایی/ قسمت اول

 

 

 

تازه های سبک زندگی



لباس پشمی را اینکونه نگه داری کنید تا فرم خود را از دست ندهد



 ● اسکار دلا رنتا، طراح لباس آدم معروف ها از اپرا وینفری تا...

 ● 3 روش برای پاک کردن لاک ناخن بدون نیاز به آستون

 ● پنج مهارت کلیدی برای موفقیت تحصیلی

 ● کرم روشن کننده پوست صورت بزنیم یا نه؟

 ● استفاده از شامپوهای رنگ کننده مو,آری یا نه؟

 ● خانمها و انتخاب مانتو بر اساس قد و اندام

 ● انواع چسب ها از چسب چوب تا چسب آهن

 ● یک طراحی دکوراسیون عالی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟+عکس

 ● مدل های جدید کت سفید دخترانه,ساده و شیک

 ● چگونه در ذهن دیگران ماندگار و تاثیر گذار شویم؟

 ● اصول انتخاب پرده اتاق در دکوراسیون اتاق کودک

 ● ریزه کاری های طراحی دکوراسیون اتاق کودک

 ● دکوراسیون اتاق کودک برای فصل مدرسه+عکس

 ● برای داشتن یک ازدواج موفق، دختران و پسران نیازمند مهارت هایی هستند

 

 

 


آخرین های سایت


احتمال تغییر تاریخ دربی بخاطر تیم استقلال



عقب نشینی ضرغامی در آخرین روزهای ریاست/حق پخش قبل از برنامه نود دو برابر می شود؟



بازی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در سریالی جدید



رخشان بنی‌اعتماد به تماشاگران فیلمش در دبی چه گفت؟



گفتگوی غیرکاری با سیروس مقدم!



آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر



موسیقی زیرزمینی دست‌پخت چه کسانی است؟



ساسان سپنتا درگذشت



حرف‌های رضا براهنی درباره ایران، شفیعی‌ کدکنی و...



نمایش فیلم مستند من، ماه و ماهی در خانه هنرمندان/کارگردان:جواد کراچی



فناوری های تشخیص هویت از بوی بدن تا اثر انگشت



لباس پشمی را اینکونه نگه داری کنید تا فرم خود را از دست ندهد



 

 

 

 

 

 

ادبیات ایران

Friday 13th of May 2011 23:47:24 ________ ۱۳۹۰-ارديبهشت-۲۳

رینولد آلین نیکلسون (Reynold Alleyne Nicholson) مصحّح و مفسر بزرگ مثنوی مولانا

 


رینولد آلین نیکلسون (Reynold Alleyne Nicholson) مصحّح و مفسر بزرگ مثنوی مولانا

زمانی یکی از متفکرین معاصر کشورمان گفته بود که شرقی ها نسبت به غربی ها در استخراج و بهره گیری از منابع طبیعی و زیرزمینی خود همان قدر سستی و کوتاهی نشان مبدهند که نسبت به منابع فرهنگی شان .

 

بنظر میرسد کوتاهی ما ایرانی ها در قبال فرهنگ غنیِ ایرانی اسلامی از طول و تفصیل بیشتری نسبت به سابر اقوام شرقی برخوردار باشد که در این صورت افسوس و اندوه بیشتری ما را فراخواهد گرفت و طبعا تنها چارۀ آن در تکاپو و جهش های علمی و فرهنگی بیشتری خلاصه میشود .

خدا میداند که اگر همت مستشرقین و انسانهای علاقمند و شریفی از قبیل نیکلسون در ویرایش و پالایش منابع عظیم فرهنگی ، ادبی و عرفانی ما نبود تکلیفمان با اینهمه ذخایر انسان ساز که از پیشینیان ما به یادگار مانده است ، چه بود ؟

 

کافی است به حجم منابع فرهنگی ویرایش شده و یا تحقیقات مستشرفین و ابران شناسان خارجی نظری بیافکنیم تا عرق شرم را بر پیشانی همتمان احساس کنیم .

البته باید اذعان کرد که در این میان انگیزۀ تعدادی از مستشرقین اهدافی استعماری را دنبال کرده است که حتی در این صورت باید از نگرش « عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد» استفاده کرده و آنها را نیز به فال نیک گرفت .

 

امّا در بین مستشرقین رینولد نیکلسون چیز دیگری بود و جنسی دیگر داشت .

او سالهای طولانی از عمر گرانمایۀ خود را صرف تحقیق و تفحّص در متون کهن اسلامی و عرفانی کرد ولی شاهکار او در سالیان متمادی ، ویرایش و تنقیح مثنوی مولانا بود که تا هم اکنون معتبرتربن و متداولترین نسخۀ مثنوی معنوی است .

 

 

گذشته از کار سترگ یاد شده ،ترجمۀ مثنوی به زبان انگلیسی و شرح و تفسیر آن در ۸ جلد از دیگر کارهای ناب و ماندگار رینولد نیکلسون است .

او در۱۸ اوت سال ۱۸۶۸ میلادی در ایالت یورکشایر انگلستان متولد و پس از عمری پر برکت و سودمند ، در ۲۷ اوت سال ۱۹۴۵ میلادی در کشور خود در گذشت .

 

 

نیکلسون از اوان کودکی به کتابخانۀ پدربزرگش رفت و آمد داشت ، و به تدریج با نوشته های غیر اروپایی آشنایی عینی پیدا کرده بود . او تحصیلات مقدماتی خود را در اسکاتلند آغاز و برای ادامه به کالج ترینیتی در دانشگاه کمبریج رفت و در ۲۴ سالگی جایزۀ اول دانشگاه کمبریج در زبانهای هندی را از آن خود کرد . زبان عربی را در دانشگاه لیدن و استراسبورگ فراگرفت ولی آموزش زبان فارسی در دانشگاه استراسبورگ برای او آشنایی با مستشرق بزرگ یعنی اداورد براون را به همراه داشت که مصاحبت با او دریچه های معرفت و آشنایی با بزرگان شرق ، بویژه مولانا را برایش گشود .

 

علاقه به زبان فارسی ، نیکلسون را به انتشار برگزیدۀ اشعار دیوان شمس تبریزی در سال ۱۸۹۸ میلادی که با ترغیب رابرتسون اسمیت استاد عربی بود سوق داد . این اثر به نظر کارشناسان فن بسیار استادانه ویرایش ، ترجمه و تفسیر شده است و با اینکه بیش از یک قرن از ترجمۀ آن گذشته است ، هنوز در زمرۀ آثار با ارزش کلاسیک جای دارد .

 

 

نیکلسون در سال ۱۹۰۱ هنگامی که ۳۳ ساله بود جانشین اداورد براون در دانشگاه کمبریج شد و کرسی زبان فارسی را در اختیار گرفت و عضو رسمی آکادمی زبان فارسی گردید .

 

در سال ۱۹۰۳ میلادی با یکی از بستگانش به نام «سیسیلیا وارتی» ازدواج کرد . همسر او زنی ساده و خوش قلب و نوازندۀ پیانو بود که در کنار یکدیگر زندگی آرامی را سپری میکردند . آنها هرگز صاحب فرزندی نشدند . خانم نیکلسون ۱۰ سال پس از درگذشت همسرش بدرود زندگی گفت .

 

 

نیکلسون هرگز از اروپا خارج نشد و طبعا موفق به دیدار از کشورهای شرقی مانند ایران ، ترکیه ، هندوستان و کشورهای عربی ، که عاشق فرهنگ و ادبیات شان بود نگردید .

 

پشتکار رینولد ستودنی بود و او بی وقفه کار میکرد . گذشته از دهها مقالۀ تحقیقی ، در سال۱۹۰۵ تذکره الاولیای شیخ فریدالدین عطّار را در دوجلد تنقیح و منتشر کرد. شخصیت انسانی وی در اثر ممارست با فرهنگ عرفانی شرق ، بیشتر از پیش آرامتر و متواضعتر شده بود و همین امر باعث شد که وی بدون ادعا و دریافت کمک از دیگران در دریای فرهنگ اسلامی به غوّاصی بپردازد .

 

 

نیکلسون شعر هم می سرود و در سال ۱۹۱۱ میلادی مجموعه ای به نام « دُن و درویش »را منتشر ساخت .

کارنامۀ بسیار پر بار او حکایت از تلاشی بی وقفه دارد که با نگاهی اجمالی به آن میتوان به عظمت شخصیت این پژوهشگر ارزنده پی برد :

 

▪ سال ۱۸۹۸ انتشار تصحیح و ترجمۀ گزیدۀ دیوان شمس تبریزی .

▪ سال ۱۹۰۰ ترجمۀ قسمتهایی از رسالۀ الغفران ابولعلاءمُعرّی .

 

▪ سال ۱۹۰۵ تصحیح جلد اول تذکره الاولیای شیخ فریدالدین عطّار با حاشیه نویسی علامه قزوینی .

▪ سال ۱۹۰۷ تصحیح جلد دوم تذکره الاولیای شیخ فریدالدین عطّار با حاشیه نویسی علامه قزوینی .

 

▪ سال ۱۹۰۷ کتاب تاریخ ادبی اعراب به زبان انگلیسی .

▪ سال ۱۹۰۷ یک دوره کتاب متن عربی برای مبتدیان زبان عربی .

 

▪ سال ۱۹۰۹ مقدمه ای بر رباعیّات عمر خیّام که قبلا توسط ادوارد فیتز جرالد منتشر شده بود .

▪ سال ۱۹۱۱ انتشار ترجمان الاشواق محی الدین عربی ، همراه با برگردان تحت اللفظی متن به زبان انگلیسی .

 

▪ سال ۱۹۱۱ ترجمۀ کشف المحجوب هجویری ( کهن ترین رساله در بارۀ صوفیه ) به زبان انگلیسی .

▪ سال ۱۹۱۳ ترجمۀ خلاصۀ تاریخ گزیدۀ حمدالله مستوفی قزوینی .

 

▪ سال ۱۹۱۳ انتشار داستانهای عرفانی ، حاوی ۵۱ داستان .

▪ سال ۱۹۱۴ انتشار کتاب الّلمع فی التصوّف تالیف ابو نصر سراج همرا با تفاسیر انتقادی به زبان انگلیسی .

 

▪ سال ۱۹۱۴ عرفای اسلام به زبان انگلیسی .

▪ سال ۱۹۲۰ ترجمه و انتشار اشعار علامه اقبال لاهوری تحت عنوان اسرار خودی .

 

▪ سال ۱۹۲۱ تصحیح فارسنامه ابن البلخی با همکاری جی استرنج .

▪ سال ۱۹۲۱ مطالعاتی در عرفان اسلامی .

 

▪ سال ۱۹۲۱ مطالعاتی در شعر اسلامی شامل گلچینی از ادبیات قدیم فارسی .

▪ سال ۱۹۲۲ ترجمۀ شعر و نثر شرقی – ترجمۀ گزیدۀ آثار منظوم و منثور عربی و فارسی به انگلیسی .

 

▪ سال ۱۹۲۲ انتشار مجلّدی از مطالعات شرقی با همکاری تی – وی آرنولد که به ادوارد براون تقدیم شده بود .

▪ سال ۱۹۲۵ تصوّر شخصیت در تصوّف .

 

▪ سال ۱۹۲۵ انتشار اولین جلد از ویرایش ، ترجمه و تفسیر مثنوی مولوی از روی قدیمی ترین نسخ خطّی موجود و انتشار بقیۀ مجلّدات تا سال۱۹۴۰. این مجموعه شامل ۸ جلد به شرح زیر است :

▪ ۳ جلد اول شامل متن کامل فارسی مثنوی یعنی هر جلد شامل ۲ دفتر .

 

▪ ۳ جلد بعدی شامل ترجمۀ مثنوی به زبان انگلیسی است .

▪ ۲ جلد شامل تفسیر مثنوی به زبان انگلیسی .

 

▪ سال ۱۹۳۱ انتشار قصه هایی از معانی عرفانی – برگزیدۀ اشعار مولانا به زبان انگلیسی .

▪ سال ۱۹۳۲ انتشار فهرست توصیفی از نسخ خطّی شرقی ادارود براون . این کتاب توسط نیکلسون نهایی و در یادنامۀ ادوارد براون منتشر شد .

 

▪ سال ۱۹۳۳ مقدمه ای بر ترجمۀ قرآن به انگلیسی بوسیلۀ ای . اچ . پالمر .

▪ سال ۱۹۴۴ ترجمۀ اشعاری از سیر العباد الی المعاد اثر سنایی غزنوی با همکاری دو تن دیگر .

 

▪ و .....

گذشته از موارد یاد شده ، کتاب و مقالات متعدد دیگری در زمینه های گوناگون از او به یادگار مانده است که گفته میشود مجموع کتابهای ابشان افزون بر ۳۵ و مقالات علمی و پژوهشی وی افزون بر ۴۸ مورد باشد .

 

 

او درجات علمی معتبر و برجسته ای داشت : دکترای ادبیّات (LITT.D.) ، دکترای حقوق (LL.D.) و عضو فرهنگستان بریتانیا (F.B.A) ولی هرگز این قبیل رتبه های اجتماعی باعث بر غرور و تبختر وی نبود .

نیکلسون طرح کاملی پیرامون تصحیح و تفسیر مثنوی مولوی آغاز و به اتمام رساند که به تنهایی برای عمر یک پژوهشگر برجسته و متبحّر کافی می نماید . او برای این کار سترگ از زبانهای انگلیسی ، عربی ، فارسی و ترکی که به خوبی بر آنها تسلط یافته بود بهره می جست .

 

 

ویرایش ، ترجمه و تفسیر ۲۶۰۰۰ بیت از کتاب بزرگی مانند مثنوی عمری ۱۸ ساله از نیکلسون گرفت ولی زحمات او به بار نشست و کار او مورد تقدیر و استفادۀ میلیونها انسان در سراسر جهان قرار گرفت .

مثنوی تصحیح او از دیدگاه باریک اندیشان و پژوهشگران برجسته ، همواره مورد بررسی قرار گرفته است و نه تنها بر آن ایرادی مترتب نشده اند بلکه همواره مورد تحسین و توجه قرار داده اند .

 

اگر بخواهیم نظرات مثبت صاحبنظران و مثنوی شناسان را در خصوص مثنوی نیکلسون بطور خلاصه وار بیان کنیم باید به ویژگی های زیر اشاره شود :

▪ حذف محققانۀ ابیات الحاقی به مثنوی

 

▪ استفاده در کار ویرایش از نسخ معتبر و قدیمی

▪ ضبط و ثبت اختلافات نسخ مختلف

 

به نظر اساتید فن ، مثنوی تصحیح نیکلسون بی تردید بهترین متن مثنوی است که تا کنون در اختیار قرار گرفته است . او در روند تصحیح و تنقیح مثنوی به ۱۰ نسخه از نفیس ترین نسخ کهن و خطی قرن هفتم و هشتم مراجعه و کار مقابلۀ انتقادی را انجام داد . البته او از نیمۀ دومِ مثنویِ خود دریافت که در این میان قدیمی ترین نسخۀ مثنوی که به «نسخۀ قونیه» معروف است و در موزۀ مزار مولانا در قونیه نگهداری میشود ،از نظر او پنهان مانده است ، پس بی درنگ در صدد تهیۀ نسخۀ عکسی آن بر آمد ، آن را تهیه و به حوزۀ تحقیق و پژوهش خود افزود .

 

اگر چه شرح های نوشته شده بر مثنوی کم نیستند امّا در این بین باید به درخشش شرح ۸۰۰ صفحه ای نیکلسون بر مثنوی مولانا در ۲ جلد به زبان انگلیسی اشاره کرد که از دیگر کارهای ارزندۀ این پژوهشگر بلند پایه است . این کتاب وسعت اطلاعات و دانش این قریبۀ اهل دل و فرهیخته را بخوبی نشان میدهد چرا که او برای نوشتن شرح خود بر مثنوی از ۱۸۰ منبع تاریخی ، عرفانی و ادبی استفاده کرده بود .

 

 

به نظر کارشناسان ، شرح او بر مثنوی عصارۀ نظرات دقیق و هوشمندانه خود بعلاوۀ احاطه بر آراء و نظرات شارحان قبلی مثنوی به زبانهای فارسی ، ترکی و عربی است . نیکلسون در مقدمۀ شرح مثنوی ، نام دست کم ۷ شرح معتبر قبل از خود را آورده است که همگی مورد استفادۀ وی قرار گرفته اند .

ویژگی های مهم شرح مثنوی نیکلسون توسط مترجم فارسی آن به شرح زیر خلاصه شده است :

 

▪ رعایت اصول ایجاز و پرهیز از اطناب در سخن .

▪ رعایت امانت در نقل اقوال و آراء و پرهیز از هرگونه تعصّب .

 

▪ اتکاء بر روش صحیح علمی .

▪ اتکاء بر منابع موثّق و دست اول فارسی و عربی .

 

▪ ارجاع به منابع و مآخذ غربی و نقل نظایر و مشترکات از آنها .

▪ مراجعه به شروح دیگر مثنوی (فارسی ، عربی و انگلیسی) .

 

▪ اتکاء بر آثار مولانا جلال الدین خصوصا مثنوی برای توضیح مشکلات .

▪ بیان وقایع تاریخی ، مآخذ قصص ، امثال و حکم ، ضرب المثل ها ، اقوال و اعلام .

 

▪ بیان شواهد قرآنی ، آیات ، احادث ، اخبار و روایات .

▪ توضیح نکات ضروری لغوی و دستوری .

 

▪ توضیح تعبیرات ، تاویلات و استعارات دشوار .

▪ شرح دقایق عرفانی ، فلسفی و فقهی .

 

▪ تجدید نظر در ترجمۀ انگلیسی برخی از ابیات مثنوی .

▪ تجدید نظر در تصحیح چندین بیت مثنوی و نقل انتخاب مستدل و جدید آنها .

 

▪ نقل نسخه بدلهایی که به هر علت در متن مثنوی مصحّح انتقادی وی نیامده است .

▪ تصحیح بعضی نظرات شارحان دیگر که برای نوشتن شرح خود به آنها مراجعه کرده است .

 

استاد فروزانفر مولوی شناس برجستۀ ایرانی ، شرح و تفسیر او را بسیار ستوده و گفته است :

« شرح استاد فقید رینولد الین نیکلسون بر مثنوی به زبان انگلیسی طبع لیدن ۱۹۳۷ که بی گمان دقیق ترین شروح بر مثنوی است بر اصول صحیح انتقادی و با ذکر مآخذ و اسناد تدوین شده و برای کشف اسرار و حل رموز مثنوی مرجعی قابل اعتماد است . »

 

نیکلسون بدون هیچ کمک و پشتوانۀ مالی هزینه های سنگین عکس برداری از نسخه های کهن مثنوی را خود می پرداخت و از احدی چشمداشت یاری نداشت . او شروح مختلفی که تا آن تاریخ بر مثنوی نوشته شده بودند را جمع آوری ، مطالعه و مورد پژوهش قرار داد تا در نهایت بتواند اثر سترگ خود را با غنای هر چه بیشتر بین سالهای ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۰ میلادی منتشر نماید .

 

اگر چه محور اصلی پژوهش و فعالیتهای تحقیقاتی نیکلسون متمرکز بر آثار مولانا و بویژه مثنوی بود ، اما آثار دیگر بزرگان ادبیات فارسی نیز از نظر او پنهان نمانده بودند . شواهد این مدعا را میتوان در لیست آثار این استاد مشاهده کرد . برای مثال میتوان از کتاب «شعر و نثر شرقی» که در سال ۱۹۲۲ میلادی منتشر شد یاد کرد که مشتمل بر ترجمۀ اشعار : ابوسعید ابوالخیر ، انوری ، عطّار ، باباطاهر ، فردوسی ، سعدی ، عنصری ، حافظ ، دقیقی و رودکی است .

 

نیکلسون از نخستین شرقشناسانی است که آثار عطّار و بخصوص مولانا را به بصورتی عمیق به جهان غرب شناساند . همچنین او برای اولین بار در مجلۀ انجمن سلطنتی آسیایی دست به معرفی کتاب فیه ما فیه زد تا از این راه آن کتاب ارزشمند را به پژوهشگران غربی معرفی نماید . رینولد که خود به ترجمۀ بخشهایی از آن همت گماشته بود ، ترجمۀ کامل آن را به شاگرد خود آربری توصیه نمود .

قبل از نیکلسون مترجمانی مانند : جمز ردهاوس و وینفیلد به ترتیب دفتر اول و کل مثنوی را به زبان انگلیسی در خلال سالهای ۱۸۸۱ الی ۱۸۸۷ میلادی منتشر کرده بودند ، اما نیکلسون با دیدی نقّادانه و رعایت ادب به ضعف های آنها اشاره و بنحو شایسته ای کمبود های آنها را در دلِ ترجمه و شرح مثنوی خود پوشش داده است .

 

 

در حال حاضر مثنوی مولانا در سراسر جهان به بیش از ۴۰ زبان خارجی ترجمه شده و در اختیار همگان قرار گرفته است که از جمله میتوان به ترجمه های : ترکی ، عربی ، انگلیسی ، آلمانی ، روسی ، فرانسوی ، اسپانیایی ، ایتالیایی یونانی ، ژاپنی و... اشاره کرد اما در این میان با گذشت بیش از نیم قرن از تصحیح و ترجمۀ مثنوی توسط نیکلسون درجۀ اعتبار آن همچنان در بین فارسی زبانان و انگلیسی زبانان حفظ شده است و این نشان از عمق و دقت پژوهشی بکار گرفته شدۀ ایشان است .

رینولد نیکلسون از عمری پر برکت و نسبتا دراز که بیشتر آن را صرف معرفی بزرگان و آثار جاویدان آنها و بخصوص آثار مولانا جلال الدین نمود ، برخوردار بود . او در سن ۷۷ سالگی در ۲۷ اوت ۱۹۴۵ میلادی در شهر چستر انگلستان در حالی که تقریبا نابینا شده بود چشم از جهان فروبست .

 

آخرین اثر او که پس از پایان عمر نیکلسون توسط شاگردش ای .جی .آر بری به سال ۱۹۵۰ منتشر شد ، « رومی شاعر و عارف » نام داشت .

 

سخن را با فرازی از پیشگفتار استاد فقید سید جلال الدین آشتیانی بر ترجمۀ شرح مثنوی پروفسور نیکلسون به پایان می بریم :

 

« استاد نامدار محقق ، نیکلسون ، شارح مسیحی ، از ناحیۀ شرح خود بر مثنوی در بین طالبان معرفت از شهرتی عظیم برخوردار شد و می توان او را بزرگترین مثنوی شناس در مغرب زمین دانست . آموختن زبان فارسی در حدّی که بتوان اشعار صعب المنال مولانا را خوب درک کرد ، برای هر خارجی ، کاری دشوار و فراگرفتن زبان تازی در حدّ زبان فارسی ضروری است و دانشمند فقید ، نیکلسون ، با تصحیح ، ترجمه و شرح انگلیسی خود بر مثنوی نشان میدهد که بر این هر دو زبان تسلط کافی داشته است . »

 

منابع :
۱. تصوف اسلامی و رابطۀ انسان با خدا ، محمد رضا شفیعی کدکنی ، تهران ، ۱۳۵۸
۲. دائرۀ المعارف دکتر غلامحسین مصاحب ، تهران ، شرکت سهامی کتابهای جیبی – انتشارات امیر کبیر ، ۱۳۸۰
۳. شرح مثنوی معنوی مولوی ، نوشتۀ رینولد نیکلسون ، ترجمه و تعلیق حسن لاهوتی ، انتشارات علمی فرهنگی ، ۱۳۸۴
۴. عرفان عارفان مسلمان ، رینولد نیکلسون ، ترجمۀ دکتر اسدالله آزاد ، مشهد ، ۱۳۷۲
۵. عرفای اسلام ، رینولد نیکلسون ، ترجمۀ دکتر ماهدخت بانو همایی ، تهران ، موسسۀ نشر هما ، ۱۳۶۴
۶. فرهنگ دهخدا
۷. مقدمه رومی و تفسیر مثنوی معنوی اثر رینولد نیکلسون ، ترجمه و تعلیق اوانس اوانسیان ، انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۸۳
۸. منتخباتی از دیوان شمس ، رینولد نیکلسون ، ترجمۀ حسن لاهوتی ، نشر نامک ، 

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

- :منبع

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 

 


 

مروری بر مطالب گذشته ادبیات ایران


       برای سیمین بهبهانی، بانوی غزل ایران

       خسرو سینایی:در عاشق شدن صادق هدایت شک نکنید!

       پیدایش حبسیات در ادبیات معاصر ایران

       گفتگو با محمود دولت آبادی خالق رمان کلیدر در باره این رمان

       سعدی؛ میناگر زبان فارسی و اندیشه عاطفی

       بضاعت ما در ادبیات کودک و نوجوان چقدر است؟+تصاویر مجلات کودکان از سال 1329

       نظر شاملو درباره زبان فارسی و تعهد شاعر به آن

       قاچاقی‌سرایی بهاءالدین خرمشاهی/طنز هنر دفاعی هنرمندان حساس است

       حرف‌های متفاوت شیوا ارسطویی درباره هوشنگ گلشیری/ احمد محمود بزرگ‌ترین رمان نویس ماست

       ماهیت عشق در شاهنامه فردوسی

       با گلی امامی، حرف‌هایی درباره ترجمه و ادبیات: کاری را ترجمه می‌کنم که دوست بدارم

       ناگفته هایی از زبان دکتر انور خامه ای رفیق صادق هدایت

       دکتر شفیعی کدکنی درباره محمد قهرمان چه گفت؟

       واکاوی داستان زال و رودابه در شاهنامه فردوسی​

       شخصیت های شاهنامه فردوسی، از رستم و زال تا کاوه آهنگر

       نگاهی به زمینه های تحول ادبیات ایران در عصر تجدد

       فراز و فرود صادق هدایت نوشته ای از محمد علی همایون کاتوزیان

       انقلاب مشروطه و نقش زنان در نگارش شب نامه

       احمد کسروی و ادبیات از نگاه محمد علی همایون کاتوزیان

+مطالب بیشتر        


 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

 

 


تازه های

ادبیات ایران


محمود چگونه مشهور شد؟


مقایسه میان شعر«داروگ» نیما و «قاصدک» اخوان


گفت وگو با جمال میرصادقی خالق رمان «رهایی»


وقتی دختر بیمار شهریار را دلداری داد / داستان عاشقی و طبابت شهریار به روایت هوشنگ ابتهاج از کتاب "پیر پرنیان اندیش"+عکس


سیمین بهبهانی از نگاه روزنامه «الشرق‌ الاوسط» لندن


جوادی‌یگانه: بعد از آل‌احمد شاهد افول «رهبری ادبی» بوده‌ایم/ جباری: جلال فهمی بسیار سطحی از غرب داشت


غزل سایه برای شهریار و پاسخ شهریار/سایه جان رفتنی استیم بمانیم که چه؟


محمدعلی سپانلو: «سیمین» یک حقیقت پایدار بود


غزل سایه برای شهریار و پاسخ شهریار/نشود فاش کسی آنچه میان من و توست


مهره مار در ادبیات ایران


پوستری برای بانوی زرین غزل ایران توسط بهزاد شیشه گران + عکس


مرغ آمین/ شعری از نیما یوشیج بنیانگذار شعر نو


صنعت گفت وگو در شعر سيمين بهبهانی


شعر انتحار تدریجی از استاد شهریار/به زندگانی من فرصت جوانی نیست


کارگاه های داستان نویسی در ایران به روایت شیوا ارسطویی


لب‌های دوخته فرخی یزدی؛ افسانه یا واقعیت؟


برای سیمین بهبهانی، بانوی غزل ایران


خسرو سینایی:در عاشق شدن صادق هدایت شک نکنید!


پیدایش حبسیات در ادبیات معاصر ایران


گفتگو با محمود دولت آبادی خالق رمان کلیدر در باره این رمان


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2014-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است