Monday 26th of January 2015 | امروز ۱۳۹۳-بهمن-۰۶

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 


فرهنگ و هنر > هنرهای تجسمی >معماری یونان در دوره ی کلاسیک-آکروپلیس,معبد پارتنون,معبد آتنا (آلهه پیروزی) و...

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



زهره حمیدی: 16 سالگی عروس شدم/با وجود 4 بچه بازیگر شدم!



 ● عموی مرتضی پاشایی:چرا رضارشیدپور جواب تلفن من را نمیدهد!؟

 ● وضع کنونی هنر در جهان معاصر؛ محمد ضمیران در نشست زبان و آفرینش هنری

 ● مصاحبه جدید فرزاد حسنی

 ● جنیفر انیستون از زندگی و جدائیش از برد پیت میگوید

 ● یادداشتی بر کتاب «پنج اقلیم حضور» اثر داریوش شایگان

 ● ماجرای ممنوع الخروجی گلزار !

 ● سام درخشانی در یک کفتگوی خواندنی: دست مردها را با نقش فانی رو کردم

 ● «فیلمساز قهر کرده‌ای که آمد؛ ولی هیچ‌کس او را نخواست!»

 ● آغاز جشنواره تئاتر فجر با «بیرون پشت در»/1393

 ● معروفترین شاهنامه‌پژوه ایرانی را در این فیلم بشناسیم

 ● سازنده اولین فیلم تاریخ هالیوود کیست؟

 ● نظری بر رمان« میشل استروگف »(1876)اثر ژول ورن

 ● خالق فیس‌بوک به‌دنبال‌ «فرشتگان بهتر»/ کتابخوانی زاکربرگ ادامه دارد

 ● الیکا عبدالرزاقی: همه از ازدواجم با امین شوکه شدند!

 

 

 

 


عکاسی


آشنایی با ۱۰ اشتباه عمده در عکاسی دیجیتال+عکس

با این روش ها جلوی لرزش دوربین را هنگام عکاسی بگیرید

۱۵ نکته مهم برای اینکه سلفی های جذاب تری بگیرید!

گفت و گو با محمدرضا شاهرخی نژاد، «عکاس» درباره سلف پرتره و تکنیک هایش

این طوری پرتره می گیرند-در باره عکاسی پرتره

فلانی خیلی فتوژنیک است!/رازهای زیباتر شدن در عکس

گفتگو با یک هنرمند درباره زنده‌یاد «صادق تیرافکن»

راهنمای عکاسی با گوشی های هوشمند

عکاسی: HDR چیست؟/چطور یک عکس اچ دی آر بگیریم؟

۱۰ سوال رایج عکاسان آماتور

 

 

 

تازه های سبک زندگی



نکاتی برای خرید و ست كردن چكمه و دامن


تکنیک هایی که برخی آرایشگران به شما نمی گویند!


فکرهای غلطی که مجردها از روابط جنسی دارند


اصول خرید,نگهداری و مصرف روغنها



 ● مدل گوشواره های ستارگان در مراسم گلدن گلوب 2015+تصاویر

 ● 11 کار مهمی که قبل از مراسم عروسی باید انجام دهید

 ● چگونه در زمستان شیک پوش باشیم؟+عکس

 ● آداب هدیه دادن گل را بیاموزید!+تصاویر

 ● ایمن کردن خانه برای بچه ها!

 ● راه و رسم ظرفشویی!

 ● انوع کاشت مژه/چگونه مـژه ها را دو برابر کنید؟

 ● اگر قصد ازدواج و انتخاب همسر دارید مراقب این تله های فریبنده باشید

 ● ایده های کاربردی برای دکوراسیون خانه در فضاهای کوچک+تصاویر

 ● یک روش عالی و آسان برای حفظ تناسب اندام در خانمها

 ● قیچی های خانگی را چگونه تیز کنیم؟

 

 

 

از گوشه و کنار ایران وجهان



پنت هاوس در تهران فقط متری 20 میلیون,و اجاره پنت هاوس...!!


عکس جدید هدیه تهرانی در 42 سالگی


عکسی که بهنوش بختیاری از 20 سالگی خود منتشر کرد


اختلاف بسیار زیاد حقوق اوباما و رئیس جمهور چین



 ● پیشنهاد داعشی ها به ابوبکر بغدادی درباره خلبان اردنی

 ● جذاب‌ترین زن زنده دنیا کیست؟+عکس

 ● درمان امیدوارکننده پژوهشگران دانشگاه استنفورد برای بیماری آلزایمر

 ● براد پیت همسر آنجلینا جولی: زن بازتابی از رفتار مردش است

 ● بوسیدن چگونه بوجود آمد؟ آیا حیوانات نیز همدیگر را می بوسند؟!

 ● تولید موش‌هایی با مغز انسانی

 ● نقاش خیابانی که شهرتش جهانی شد (عکس)

 ● مبارزه یک فیل جوان با 14 شیر گرسنه +عکس

 ● مادر مرحوم مرتضی پاشایی در تشییع پیکر پسرش+تصاویر

 ● شکار یک تمساح توسط یک جگوار+عکس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هنرهای تجسمی

Saturday 18th of August 2012 12:04:43 ________ ۱۳۹۱-مرداد-۲۸

معماری یونان در دوره ی کلاسیک-آکروپلیس,معبد پارتنون,معبد آتنا (آلهه پیروزی) و...

 


معماری یونان در دوره ی کلاسیک-آکروپلیس,معبد پارتنون,معبد آتنا (آلهه پیروزی)  و...

مهمترین بنای مجموعه آکروپلیس معبد پارتنون است. این بنا درعصر کلاسیک ساخته شده است. و برای الهه آتنا (خدای پیروزی) که به افتخار او «آتن» هم از او نام گرفته ایجاد شده است....

 

● معماری دوره کلاسیک:

این عصر دوران ثبات و شکوفائی تمدن و هنر یونان است. قرن پنجم و چهارم را باید بهترین ایام تحول و تکامل معماری یونان به شمار آورد. این دوره با عظمت، پس از پیروزیهای درخشانی آغاز، و با اقدامات کشور گشایانه ی اسکندر مقدونی پایان پذیرفت. این فصل از حیات یونان نتیجه و مولود دوران باستانی و مقدمه دوران هلنیستی بوده است. دوران کهن با آن که دوران کار و ابتکار محسوب می شد، ولی آثار جوانی و ناآزمودگی از آن هویدا بود و در دوران هلنی که از لحاظ انتشار تمدن در دنیا اهمیت شایانی یافت. علائم پیری و مهجوری در آن به چشم می خورد. در صورتی که در فاصله میان این دو دوره یعنی در دوره یونان کلاسیک جز موازنه . اعتدال و هماهنگی چیزی دیده نمی شود.

 

هنر دوره کلاسیک که چکیده تاثیرات اجتماعی و مذهبی یک ملت است در نهایت کمال و پختگی عرضه شده در هنرهای باستانی جای ویژه ای را به خود اختصاص داده است. یونانیان موفقیت و پیروزیهای خود را در جنگها مرهون خدایآن می دانستند و همین مسئله درهنر و معماری سرزمین شان کاملاً محسوس است.

در عصر کلاسیک با اینکه پس از جنگلهای ایران و یونان فترتی در هنرها حاصل شده بود اما با عبور از مرحله گذرا یونانیان در جوانب مختلف هنر به ویژه در معماری و پیکر تراشی فعالیتهای چشمگیری را آغاز کردند. هنرمندان این عصر پدید آورندگان آثاری شدند که نه پیش از آن و نه در عصر هلنی به آن دست یافته بودند.

 

مرکز فعالیتهای هنری این دوره در شهر آتن بوده است . آتنیها که گرد آوری تکه سنگهای پراکنده آکروپلیس آتن را پس از ویرانی شهر در سال ۴۸۰ ق . م کسر شاءن خود می دانستند ، به رهبری پریکلس نیرو و استقلال جدیدشان را با باز سازی کامل آکروپلیس که در واقع یکی از بزرگترین پروژه های ساختمانی جهان باستان تا پیش از روزگار رومیان بود، به جهانیان نشان دادند پلوتارک یکی از مورخین یونانی در ۵۰۰ سال پس از باز سازی آکروپلیس می نویسد: «کارهای پرویکلس مخصوصاً از این لحاظ ستودنی اند که شتابان ساخته شده اند، برای آنکه قدرتهای جدید دوام بیاورند زیرا هر کار خاصی که او انجام می داد بی رنگ حتی در آن زمان که تازگی داشته عنوان کاری باستانی شناخته می شد و دلیلش زیبایی و ظرافت آن کار بود و با این حال کار مزبور از لحاظ نیرو و تازگیش، امروز نیز چنین است. که گوئی تازه انجام شده است. در آن کارها گونه ای شکفتگی و تازگی وجود دارد که غبار گذشت زمان را از چهره شان می زداید.»

 

 

● پیکر تراشی:

 

در دوره ی کلاسیک به ویژه در قرن پنجم در پیکر سازی سه شیوه و سبک هنری پدیدار شد:

الف) شیوه هنر جدی (۴۸۰ ۴۹۰ ق م)

 

ب) شیوه ی هنری تکامل یافته (۴۳۰ ۴۶۰ ق م)

ج) شیوه ی هنری فوق العاده (۴۰۰ ۴۳۰ ق م)

 

از دست آوردهای هنر پیکر سازی این دوره می توان از متوپهای حجاری شده و پر تحرک معبد زئوس در المپیا و معبد پارتنون در آتن و بناهای یادبود «گول باشی» در ترکیه امروز یاد کرد. به همین دلیل است که عصر کلاسیک را دوره پیکر سازی و معماری دانسته اند. هر چند که تمامی این پیشرفتهای چشمگیر بی تاثیر از مسائل سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و مذهبی جامعه یونان نبوده است. نقش مذهب و رابطه آن با هنر در این دوره تضعیف می گردد و آثار دنیوی در مقابل آثار مذهبی افزایش می یابد. اما مذهب به حیاتش ادامه می دهد. هر چند که هنر دیگر خدمتگزارش نیست.

 

 

● معماری:

 

معماری دوره کلاسیک به رهبری و پشتیبانی فیدیاس معمار و پیکر تراشی که در دولت یونان مقام وزیر هنر را داشت، به اوج و رونق خود رسید . با اینکه درباره معماری این دوره نوشته ها بسیار است، ولی باید به چند بنای مهم اشاره کرد. شهر آکروپل یا ارگ آتن که بر روی تپه ای ساخته شده از اقدامات بزرگ معماری این معماری است.

معبد «پارتنون» به سرپرستی «فیدیاس» و دو معمار دیگر معبد الهه «آتنا» و معبد «ارختئوم» و چند بنای دیگر هم بر بلندای آکروپل ساخته شده اند.

 

معماری این دوره از جنبه های فنی پیشرفتهای شایانی کرد. سنگهای مورد استفاده دیوارها به طور کامل تراش خورده و با بستهای فلزی با دقت بسیار نسبت به دوره کهن در کنار هم قرار گرفتند نصب سفالهای بامپوش نیز بر همین منوال پیشرفت نمود.

ساختمان معابد دارای پلان سه بخشی بود که مشتمل بود بر:

 

۱ ) رواق ورودی (پیشخان)

۲ ) تالار (اتاق) قرار گاه پیکره الهه

 

۳ ) پستو برای نگهداری نذورات.

پلان اصلی بناها چهار گوش بود، به جز چند پرستشگاه که با نقشه مدور ایجاد شده و دور ستونی بودند که بهترین نمونه این گونه بناها معبد «تولوس» است که در شهر دلفی قرار دارد.

 

به جز معابد و ساختمانهای رسمی در این دوره شهر سازی نیز پیشرفت نمود و انواع بناهای عمومی مانند : تالارهای اجتماعات به شکل آمفی تئاتر گذرگاههای سر پوشیده و ستونهای یادبود در خیابانها ، ورزشگاه و باشگاههای پرورش اندام پهلوانان ، میدانهای دو و اسب سواری با ردیف جایگاه های پلکانی برای تماشاگران که این گونه آمفی تئاترهای سر گشاده بر شیب تپه و گرداگرد میدان ورزش ساخته می شد.

 

▪ آکروپلیس:

 

یکی از مجموعه بناهای باشکوه یونان در عصر کلاسیک آکروپلیس در شهر آتن است. این مجموعه به رهبری «پریکلس» در اواخر قرن پنجم ق م یعنی هنگامی که آتن به دوره قدرت رسیده بود احیا گردید بزرگترین کاری بود که در تاریخ معماری یونان پدید آمد و موجب آن شد که عالیترین یادگاری از دوران اعتلای هنر بر جای بماند. همه بناهای آکروپلیس، هنر معماری دوره ی کلاسیک یونان را در آن هنگام که به کمال رشد خود رسید بود به منصه ی ظهور رسانده است .

این مجموعه شامل بناهای : معبد پارتنون؛ دروازه «پروپالایا»، معبد ارختئوم، معبد آرتمیس، معبد الهه ی پیروزی «نیکه» ، نگارخانه «کالکوئیکی» محل پیکره ی «آتناپروماخوس» ، محل معبد قدیمی آتنا، و چند بنای کوچک است.

 

 

 

▪ معبد پارتنون:

مهمترین بنای مجموعه آکروپلیس معبد پارتنون است. این بنا درعصر کلاسیک ساخته شده است. و برای الهه آتنا (خدای پیروزی) که به افتخار او «آتن» هم از او نام گرفته ایجاد شده است. بنا بر روی بلندترین نقطه تپه آکروپلیس و مشرف بر سراسر شهر آتن و نواحی اطراف آن بنا شده است. سنگ مرمر سفید مصالح عمده ی بناست. ساختمان به شیوه ی دوریک ساخته شده است.

 

معمارانی چون «کالیمراتیس» و «ایکتینوس» در ساختمان آن نقش اصلی را داشته اند. و در فاصله سالهای ۴۳۲ ۴۴۸ ق م ساخته شده است. بنا دور ستونی است در ایوان جنوبی معبد پارتنون بر خلاف پرستشگاههای دیگر، به جای شش ستون از هشت ستون (سبک هشت ستونی) و برای طول آن هفده ستون در نظر گرفته شده است. طول و عرض آن ۳۱ * ۷۰ متر و ارتفاع آن ۷۲/۱۳ متر که ارتفاع هر ستون ۴۳/۱۰ متر است یادآوری این نکته ضروری است که در این بنا دو شیوه دوریک و ایونیک با هم تلفیق شده اند و در ایجاد نقوش برجسته در چهار گوشیهای تزئینی و سنتوریهای معبد نهایت دقت را به کار برده اند ، این نقوش دارای موضوعات مختلفی هستند.

فضای داخلی پارتئون دارای دو بخش جداگانه است. فضای کوچکتر (اتاق باکره یا پارتئون ) با پلانی تقریباً مربع شکل و فضای بزرگتر (مقصوره) با پلان مستطیل شکل که مجسمه الهه ی آتنا پارتنوس در آن قرار داشته است که مقصوره ی مستطیل شکل را به سه راهرو تقسیم کرده اند . ردیف ستونهای دوریک در مقصوره به صورت ستونهای دوتایی بر روی هم قرار گرفته اند و به عنوان ستونهای نگهدارنده سقف بکار گرفته شده اند در حالی که ستونهای نگهدارنده بخش اتاق باکره به شیوه ایونیک است. ستونهای دوریک درنمای معبد نهایت تناسبات این شیوه را داراست.

 

یعنی ارتفاع هر یک از آنها شش برابر قطر پایه شان است. تعداد خطوط مستقیم بسیار اندک در نمای معبد پراتنون حائز اهمیت و دقت است. ستونهای آن انحنای ملایمی به دورن دارند و فاصله های میان آنها یکسان نیست، این فاصله ها در گوشه های معبد کمتر می شوند.

همچنی« ستونهای کناری دارای ضخامت بیشتر هستد. علت این امر جلوگیری از خطای دید است. زیرا ضخامت بیشتر ستونهای کناری از تغییر شکل یافتن آنها در اثر خطای دید جلوگیری می کند. شاید دلیل این ضخامت در گوشه ها برای بیان قدرت تحمل آنها در برابر بار سنگین است و این کار نه به خاطر عملکرد ساختمانی، بلکه بیشتر برای بیان سمبلیک به کار گرفته شده است.

 

 

 

▪ دروازه ی پروپالایا:

بنا مدخل ورودی آکروپلیس است . بنا به قولی ساختن آن پنج سال طول کشیده است و هیچ گاه تکمیل نشده و به وسیله «منسیلکس» معمار ساخته شده و در طرفین آن کتابخانه و نخستین تالار نقاشی ایجاد شده بوده است.

 

 

 

▪ معبد آتنا (آلهه پیروزی) :

در کنار سر در ورودی قرار دارد. این پرستشگاه نخستین و کهن ترین نمونه از شیوه ی معماری ایونیک است که توسط یونانیها ساخته شده ، هر چند که پیش از این معبد چند نمونه در دلفی و المپیا ساخته شده بودند و لیکن ساخت آنها توسط جزیره نشینان در دریای اژه بوده است. پس از فتح جزایر توسط آتنی ها بود، که عناصر معماری شرق یونان به سرزمین اصلی یونان گسترش یافت.

 

 

 

▪ معبد ارختئوم:

این بنا از نظر پلان با تمامی معابد یونانی متفاوت است و به نظر بسیاری از پژوهندگان هنر در میان سایر آثار معماری یونان شاخص تر است. و بر همین اساس دارای ویژگیهای خاص است و شاید علت آن هم ناهمواری زمین زیر بنای آن و یا عملکرد چندگانه این معبد بوده است.

 

احتمالاً این ساختمان بر اساس نقشه پیشه بینی شده ساخته نشده است. به نظر می رسد که در نقشه اصلی قرار بر این بوده که رواقهای کناری (شمالی و جنوبی) در مرکز دیوارهای ساده و طولانی معبد اصلی قرار بگیرند تا تزئینات خود را به نمایش گذاشته و از خشکی این دیوارها بکاهند.

معبد به شیوه ی ایونیک ساخته شده و رواق جنوبی آن بر روی ستون پیکره ها استوار است . این ستونها از استحکام کافی به عنوان ستون و در عین حال انعطاف لازم برای نشان دادن اندام انسان برخوردارند. این ستون پیکره ها با پوشاکهای چین دار شان، طوری قرار گرفته و ایستاده اند که سنگینی بار ساختمان را بر روی پاهایشان به خوبی القا می کنند پائی که زیر بار نیست از زانو خم شده، برعکس پای دیگر عمودی است نکته جالب این است که در این ستون پیکره ها ، علیرغم تحمل بار یعنی بار بر بودنشان تغییر در حالت تعادل آنها در غالب اندام انسان پدیده نیامده است. بنابراین احتمالاً ستون پیکره ها، نمادهایی از شش ندیمه های الهه بوده اند.

 

ارختئوم در محل قدیمی برگزاری نبرد تن به تن بین «پوسیدون» و آتنا برای مسلط شدن بر شهر آتن ، یعنی موضوع مجموعه تندسیهای سنتوری غربی پرتنون ساخته شده است.

 

 

 

   بابک قزوانی
بر گرفته شده از کتاب: آشنایی با معماری جهان اثر محمد ابراهیم زارعی

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

پرتال آفتاب :منبع

 

 

 

 

 

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 


 


آخرین های سایت


زهره حمیدی: 16 سالگی عروس شدم/با وجود 4 بچه بازیگر شدم!



عموی مرتضی پاشایی:چرا رضارشیدپور جواب تلفن من را نمیدهد!؟



وضع کنونی هنر در جهان معاصر؛ محمد ضمیران در نشست زبان و آفرینش هنری



مصاحبه جدید فرزاد حسنی



جنیفر انیستون از زندگی و جدائیش از برد پیت میگوید



یادداشتی بر کتاب «پنج اقلیم حضور» اثر داریوش شایگان



کی روش برود یا بماند؟



نکاتی برای خرید و ست كردن چكمه و دامن



تکنیک هایی که برخی آرایشگران به شما نمی گویند!



فکرهای غلطی که مجردها از روابط جنسی دارند



اصول خرید,نگهداری و مصرف روغنها



انواع کمر درد در جوانان ایرانی,از کمر درد سیاتیکی تا...



۷ نشانه ابتلا به سیروز کبدی



قاتل موهای خود را بشناسید!



تفاوت های لیپوساکشن، لیپولیز و لیپوماتیک چیست؟!



 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

advertisement

 


تازه های

هنرهای تجسمی


"دربکنده" دهکده نقاشی / راز نقاشی های "ننه مکرمه" که در 70 سالگی معروف شد+عکس


«مونالیزا» چطور از دست نازی‌ها فرار کرد؟+عکس


سیم‌هایی که زندگی می‌کنند/نگاهی به مجسمه‌های اکبر فضلی‌پناه+عکس


آثاری از پابلو پیکاسو که تا به حال ندیده اید + تصاویر


آرامگاه مردی که به گردن ما و زبان فارسی حق زیادی دارد


ستاره امین الهی و ابداع خط-مبلمان + تصاویر


١٣ نكته خواندنى درباره حراج ١٣ میلیاردى آثار هنری در تهران


پدیده نمای «رومی» و سندرم «کاخ نشینی»,زنگ خطری برای معماری ایران


معماری معاصر


آشنایی با هنر معماری/معماری چیست؟


تاثیر نور در معماری مدرن


شش نقاشی مشهور عصر مدرن به انتخاب هافینگتون‌پست+عکس


نگاهی به زیباشناسی و هنر «کریستو» و «ژان کلود»


درباره گرافیتی، هنر نسل چهارم/گرافیتی چیست؟


گران‌ترین آثار هنری کدام‌ها هستند؟ / چه کسی صاحب گران‌ترین اثر هنری دنیاست؟+عکس


گفت‌و‌گوبا منصور وفايی، تنها بازمانده نقاشی قهوه‌خانه‌ای از نسل خود


مقایسه معماری کلاسیک غرب و هنر معماری سنتی ایرانی


طراح بنای آرامگاه حافظ کیست؟


رویکردها در هنر نقاشی دوران قاجار


مروری بر زندگی و هنر پابلو پیکاسو+عکس


استاد «فرشچیان» از زبان بهترین شاگردش + عکس آثار


آشنایی با پنجره‌های ارسی ایران، اوج هنر چوب و شیشه رنگی+عکس


مرگ معماری سنتی در ایران


آجرهای رسی در معماری ایرانی


چارلز کوریا؛ بزرگ معمار هند


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2015-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است