Thursday 18th of September 2014 | امروز ۱۳۹۳-شهريور-۲۷

rss

|پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا! | در باره ما | تماس با ما | تبلیغات

persianpersia.com

 

 

 


فرهنگ و هنر > موسیقی > سازهای موسیقی خارجی >ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

فرهنگ و هنر

Custom Search جستجو در پرشین پرشیا با گوگل

 

 

 

 

 

تازه های فرهنگ و هنر



محمدرضا گلزار: انگ ریاکار به من چسباندند!



 ● سرنوشت پرطرفدارترین خوانندگان زیرزمینی ایران

 ● یادی از خالق «پله پله تا ملاقات خدا»

 ● رولینگ چگونه به «هری پاتر» رسید؟

 ● وقتی جذاب ترین بازیگر مرد دنیا عاشق می شود +تصاویر

 ● قرارداد عجیب آنجلینا جولی و برد پیت!

 ● از قتل فجیع حیوانات در تهران پول درمی‌آورند!

 ● نطر داریوش مهرجویی در باره سیاستهای فرهنگی هنری دولت قبل

 ● «چرا رفتی» همایون شجریان چگونه اینقدر محبوب شده؟

 ● کتاب "از گذشته ادبی ایران"عبدالحسین زرین‌کوب سه‌زبانه شد

 ● کتابی «عجیب» از آلبر کامو در راه است

 ● آرامگاه مردی که به گردن ما و زبان فارسی حق زیادی دارد

 ● جرزنی آزاده صمدی، محمد حسین لطیفی و دیگران!

 ● همایون شجریان؛ شور، جسارت، آواز

 ● گفتگوی مفصل با «عباس قادری» خواننده قدیمی/انوشیروان روحانی شماره‌یک بود، الان هم شماره‌یک است

 

 

 

 


سازهای ایرانی


رامین جزایری سازنده پیشکسوت ساز از ساز و سازسازان در ایران میگوید

چند توصیه برای محافظت از ساز شما

ساز نی در گذر زمان

کمانچه و تجربه های نوین+تماشای کنسرت کیهان کلهر در لندن

نی؛ قدیمی ترین ساز دنیا

 

 

 

تازه های سبک زندگی



14 مدل لباس روز خواستگاری از نوع خانمانه شیک و ساده+تصاویر



 ● چیدن زیباترین میز غذاخوری,شیک و کم هزینه

 ● قهر کردن همسر و آنچه شما باید بدانید!

 ● تستهایی جالب برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی

 ● فوت وفن مقابله با دخالت دیگران در زندگی خانوادگی

 ● چرا بعضی کودکان از مدرسه رفتن می ترسند؟

 ● کلکسیون مردانه MASSIMO DUTTI برای پاییز 2014 شیک و اسپرت+تصاویر

 ● بنابراین برای اینکه فردی را شیفته خود سازید، بکوشید تا...

 ● اصول آرایش برنز چیست؟

 ● چی بپوشم؟ چطور برابر دوربین ژست بگیرم؟

 ● نقش هدیه دادن و هدیه گرفتن همسران در زندگی مشترک

 ● جدیدترین مدل لباس مجلسی زنانه 2014 شیک و زیبا+تصاویر

 ● قوانین مورفی/لبخند بزن، فردا روز بدتري‌ است!

 ● کمروها به هیچ جا نمی رسند!/همه چیز در مورد کمرویی

 ● چطور هزینه عروسی را کم خرج تر دربیاوریم؟

 

 

 


آخرین های سایت


محمدرضا گلزار: انگ ریاکار به من چسباندند!



سرنوشت پرطرفدارترین خوانندگان زیرزمینی ایران



یادی از خالق «پله پله تا ملاقات خدا»



رولینگ چگونه به «هری پاتر» رسید؟



کارلوس کی‌روش پس از تمديد قراردادش چه گفت؟



برنامه پخش مستقیم بازی‎های فوتبال و و والیبال این هفته



از شوک بامدادی مایلی‌کهن تا افشای‌ پشت پرده‌ها/ کُدهایی که رمزگشایی نشد!



14 مدل لباس روز خواستگاری از نوع خانمانه شیک و ساده+تصاویر



چیدن زیباترین میز غذاخوری,شیک و کم هزینه



قهر کردن همسر و آنچه شما باید بدانید!



دانستنیهای سفر و مسافرت رفتن



تستهایی جالب برای تشخیص طلای اصل از طلای تقلبی



 

 

 

 

 

 

سازهای موسیقی خارجی

Tuesday 12th of June 2012 00:23:04 ________ ۱۳۹۱-خرداد-۲۳

ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

 


ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی

 همایون خرم که آثار ماندگاری مانند «رسوای زمانه» و «تو‌ای پری کجایی» را در حوزه آهنگسازی در خاطره‌ها ثبت کرده در زمینه نوازندگی ویلن نیز سابقه طولانی دارد. خرم درباره نقش و جایگاه ساز ویلن در موسیقی ایرانی یادداشتی نوشته که در ادامه می‌آید: همایون خرم در این یادداشت آورده است: ویلن برای اولین بار در اواخر دوران ناصرالدین شاه از غرب وارد ایران شد و از آن زمان پروسه‌ای را طی که باعث شد این ساز به سازی در خدمت موسیقی ایرانی در بیاید.

 

در دورانی که ویلن تازه وارد ایران شده بود استاد برجسته‌ای برای آموزش این ساز در کشورمان وجود نداشت و جسته و گریخته به واسطه افرادی چون برخی کشیش‌ها و یا موسیو لومر و دیگر اشخاصی که آشنایی اندکی با ویلن داشتند تعلیماتی به علاقمندان داده می‌شد.

 

البته نوازندگان کمانچه به واسطه برخی شباهت‌هایی که در این دو ساز دیده بودند به ویلن پرداختند و در دوران خود به شهرتی هم رسیدند. از جمله این نوازنده‌ها می‌توان به افرادی چون اسماعیل خان کمانچه و یا «حسین خان ر» (که به واسطه مهارتش در ویبراسیونی که با انگشت سوم روی نت «ر» ویلن می‌داد این لقب را به او داده بودند) نام برد.

 

اما از جمله کسانی که تاثیر مهمی بر روی جایگاه ویلن در موسیقی ایرانی داشته علینقی وزیری است که در ابتدای راه خود، در سه تار نوازی محضر میرزا عبدالله و در نوازندگی تار محضر میرزا حسین قلی را درک کرده بود. علینقی وزیری با نت نیز آشنا شد که این اتفاق در جهت گیری‌های فکری او برای خدمت به موسیقی ایران بسیار تاثیر گذاشت.

 

وزیری وقتی با موسیقی غرب آشنا شد احساس کرد می‌توان از امکانات و ابزار موسیقی غرب برای خدمت و حرکت بیشتر موسیقی ایرانی بهره گرفت؛ از این رو به آلمان و فرانسه سفر کرد و ضمن آشنایی بیشتر با موسیقی غرب، نوازندگی ویلن را نیز فرا گرفت.

 

وزیری با توجه به پتانسیل‌هایی که در ویلن برای اجرای موسیقی ایرانی دیده بود تلاش کرد تا ویلن را ایرانیزه کند. بعد‌ها صبا با وزیری مراوداتی پیدا کرد و از اطلاعات و دانش و دیدگاه این استاد موسیقی کشورمان بهره گرفت. در زمینه ویلن نیز صبا به این نتیجه رسید که استفاده بیشتری می‌توان از ویلن در موسیقی ایرانی کرد و آن را به سازی کاملا ایرانی تبدیل کرد.

این بود که با تفکر و کار فراوان، ویلن این امکان را پیدا کرد تا در خدمت موسیقی ایرانی دربیاید. ویلن در موسیقی غرب تنها یک کوک دارد و آن نیز کوک «می‌- لا- ر- سل» است. اما این ساز با تلاش‌هایی که شد متناسب با هر یک از دستگاه‌ها و آوازهای موسیقی ایرانی کوک مخصوصی پیدا کرد که تنها مختص موسیقی ایرانی است.

 

 

استاد صبا آثار مختلفی را به وسیله ویلن با کوک‌های مختلف ضبط که برای مثال می‌توان به سه‌گاه با کوک «ر- لا- سی کرن- سل» اشاره کرد. در واقع این ویلن غیر از آن ویلنی شد که در غرب استفاده می‌شود.

از سال ۱۳۲۴ به بعد ویلن جایگاه خود را در موسیقی ایرانی پیدا کرد و آهنگسازان مختلفی چون علی تجویدی، مهدی خالدی، پرویز یاحقی و خود من نیز آثار مختلفی با این ساز ضبط کردیم.

 

 

هر سازی ویژگی‌های خاص خودش را دارد و آن را نمی‌توان با هیچ ساز دیگری مقایسه کرد؛ اگر هم کسی بخواهد تلاش کند که با استفاده از یک ساز ساز دیگری را از دور خارج کند از این تلاش قطعا از روی خامی او بوده است. این در حالی است که اگر بتوان از امکان و ابزاری خارج از موسیقی ایرانی برای حرکت موسیقیمان استفاده کنیم و از این کار امتنا کنیم در حق هنر کشورمان جفا کرده‌ایم.

 

ویلن و کمانچه هر کدام ویژگی‌هایی دارند که با یکدیگر متفاوت است و اگر هر کدام از این ساز‌ها در جای خودشان به درستی به کار گرفته شوند می‌توانند بسیار زیبا جلوه کنند و زیبایی‌های موسیقی ایرانی را نیز بهتر نشان می‌دهند. اساتیدی که به سمت استفاده از ویلن در موسیقی ایرانی رفتند نیز به این نیت بوده که نتایج آن نشان می‌دهد تا حدود بسیاری موفق بوده‌اند.

 

ویلن ویژگی‌هایی دارد که مختص خود این ساز است. برای مثال ویلن در عین اینکه قابلیت بسیاری برای اجرای استکاتو و حرکت‌های مقطع دارد، در حرکت آرشه‌های کشیده نیز همچون حرکت آرام و کشیده موج عمل می‌کند.

 

همچنین در فضاهایی که نیاز به اصطلاحا ناله ساز یا گلیساندو وجود دارد ویلن به قدری زیبا عمل می‌کند که نظیر ندارد. در نشان دادن حالت‌های خشن نیز که با پاشنه آرشه ایجاد می‌شود ویلن کارکرد جالبی دارد.

 

با تمام این تفاسیر باید تاکید کرد که نقش و جایگاه ویلن نیاز به شاهد ندارد و این ساز جایگاه خود را در دل و ذهن مردم کشورمان باز کرده که این موضوع از هر نشانه‌ای برای تاکید بر نقش آن می‌تواند ارزشمند‌تر باشد.

گردآوری و تنظیم:گروه فرهنگ و هنر پرشین پرشیا

www.persianpersia.com/artandculture

 

موسیقی ایران :منبع

 

ارسال این خبر یا مقاله برای دوستانتان از طریق آیکون سمت چپ

 

 

 

 


 

مروری بر مطالب گذشته


+مطالب بیشتر        


 

 

 

 

تئاتر

رادیو و تلویزیون

اندیشه

سینمای جهان

سینمای ایران

موسیقی ملی

هنرهای تجسمی

عکاسی

ادبیات ایران

ادبیات جهان

کتاب و نشر

تاریخ و تمدن ایران

تاریخ وتمدن جهان

فرهنگ

صنایع دستی

اخبار فرهنگی هنری

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

مشاهیر فرهنگ و هنر ایران

 

 


تازه های

سازهای موسیقی خارجی


۵ راه برای تقویت نوازندگی پیانو


ویلن و جایگاه آن در موسیقی ایرانی


گفت‌وگو با زوج موفق موسيقي كشور-هارپ يا چنگ؟ مسئله اين است


اولين کسي که پيانو را کوک ايرانی کرد


هورن


آکاردئون بایان


هورن


تاریخچه پیدایش سازهای الکترونیک


ارکستر سازهای لپ تاپی


موسیقی الکترونیکی


چه خطراتی گیتار آکوستیک شما را تهدید می کند؟


گیتار الکتریک


پدر موسیقی الکترونیک


اینجا ایران است زیاد سخت نگیرید


 

 

 

 
   PersianPersia PersianPersia.com |2014-2003|.باز نشر مقالات با ذکر منبع بلامانع است
.تمام حقوق برای سایت پرشین پرشیا محفوظ است